Fluithaas

fluithaasWillem-Albert, Loike, Marianne en Paul.  Dat zijn de namen van een aantal mediamanagers die gingen. En die niet vervangen werden bij de bedrijven waar ze werkzaam waren. Gaat de mediamanager de Sardijnse fluithaas achterna? Uitgestorven rond 1800. Televisie- en radiocontracten onderhandelen was tot voor kort een voorname bezigheid van veel mediamanagers. Er werd daarbij ook nog wat geadviseerd over het toevoegen van print of buitenreclame en een verdwaalde banner.  Bijna alles was te tellen in GRP’s per mediumtype.  Maar in de tussentijd ontstond er een online onderstroom die de afgelopen vijf  jaar exponentieel versnelde. Dus is de munteenheid in media tegenwoordig  wat meer divers  dan die ene GRP. De mediamanager die de rekeneenheden CPM, CPC, CPI, CPD, CPO, CPL  of CPA niet allemaal direct herkent, moet  een onmiddellijke overstap naar een sector als zorg en welzijn overwegen. Is het dan toch een probleem dat de huidige generatie mediamanagers veel meer vlieguren maakte in traditionele media dan in digitale media? Bij de mediabureaus en specialisten giert de gemiddelde leeftijd in de tussentijd flink achteruit. Mediamanagers gaan allang niet meer over het managen van mediaplanning en inkoop. Ze moeten verstand hebben van programmatic, automated, big data, social, contentmarketing, crm, multi device schermplanning, native advertising, mobile en nog veel meer. De invloed van media is veel groter geworden. Elke seconde vinden er tientallen conversies plaats via media. Media stuurt directe verkoop. Om nog maar te zwijgen over die enorme conversatiestroom online. Je moet dus wel van heel veel zaken verstand hebben tegenwoordig. Je moet merken begrijpen en hoe technologie die merken tot winnaar kan maken. Niet uitsluitend in betaalde kanalen. Maar ook in de daarmee verbonden eigen en sociale domeinen met allemaal dwingend terugpratende klanten. Is het een schier onmogelijke taak voor een normaal mens? Zo ja, dan blijft alleen Peter R. de Vries over als geschikte kandidaat. Media is niet alleen een belangrijk aspect van marketing geworden. Nee, het is een motor voor de business geworden. De verantwoordelijkheid hiervoor verhuist naar marketingdirecteuren die bij voorkeur informatica hebben gestudeerd. Die paar media managers die er nog zijn moeten zich heel snel aanpassen. Want anders zijn ze straks het Sardinische fluithaasje.

Column Adformatie 13 februari 2014

Leave a comment