Doelgroep delirium

PinkforpepsiCommerciele radio- en televisiezenders zijn bijna 100% afhankelijk van reclame-inkomsten. Deze worden gegenereerd door o.a. fabrikanten, dienstverleners en overheid. Ook wel adverteerders genoemd. Deze adverteerders richten zich met hun boodschappen voornamelijk op het jongere deel van de natie. En waarom ?

Jongeren zijn het meest geneigd nieuwe merken te proberen en zijn nog niet vastgeroest in een vast merkenpatroon. De ouderen (50+) zijn wel bijzonder merktrouw en hebben hun keuze voor bier en ook een bank of verzekering op basis van de opgedane consumentervaring al jaren vast liggen (banken en verzekeringen zijn topbesteders op televisie!).

Daarnaast zijn deze ouderen (die overigens niet allemaal over een kam te scheren zijn) vaak de bezitters van “lege nesten” Daar worden dus geen grote hoeveelheden wasmiddel, cola (Pink for Pepsi) luiers en ander zogenaamde fast moving consumer goods meer versleten.

Een andere belangrijke factor is productgebruik. Zo heeft een Top 3 branchebesteder op televisie zoals bier, te maken met veranderend productgebruik (Breezers, mix drankjes etc). Zij moeten dus extra hun best doen om jongeren te bereiken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld koffie, waar mensen op steeds latere leeftijd mee beginnen.
En zo zijn er meer. De telecomaanbieders pompen ook niet voor niets grote bedragen in bijvoorbeeld de TMF awards op de gelijknamige jongerenzender (SMS !).

Weer een ander aspect is het aspiratieniveau van ouderen. Niemand wil oud zijn. Dus spiegelen ze zich graag aan de jongeren in commercials (die dan ook weer op jongeren gericht zijn).

Tenslotte kijkt een doelgroep als 20-34 jaar veel minder televisie dan bijvoorbeeld de 50-plusser (bijna anderhalf uur minder). Dus als adverteerders een evenwichtig bereik willen op alle leeftijdsgroepen, voldoen ze daar aan door met name op de jongeren te focussen (en dan krijg je de ouderen er “gratis” bij).

Steeds komen er geluiden omhoog dat er “nieuwe senioren” zijn opgestaan (baby boomers) die dan wel als wilden nieuwe merken proberen en andere producten gebruiken. Echter, voorlopig blijven bovengenoemde factoren de boventoon voeren en koopt 95% van de adverteerders in op een doelgroep die maximaal tot 49 jaar loopt. En dus is dxc3xa9 keiharde currency voor commerciele zenders voorlopig nog een tijdje de jonge doelgroep….

Advertisements

One thought on “Doelgroep delirium

  1. Vind het toch vreemd. Jongeren nemen vaak ook dingen over van hun ouders. Zo noem ik als voorbeeld de bank, waar van jongs af aan een spaarrekening loopt.Ik zit nog steeds bij dezelfde bank.Dan wat het bier betreft. Thuis staat hertog jan, dit bevalt en je koopt het vervolgens zelf ook.Juist de wat ouderen hebben geld om dingen te kopen.Daar komt bij dat ik nog nooit een product gekocht heb, omdat ik het op een reclame zag. Vaak is een reclame dan ook een zapmoment voor mijn gevoel.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s