DONKERE WOLKEN BOVEN TALPA

104907_fullimage_sjimmie_4 Talpa werd afgelopen week hard getroffen door een vroeg invallende zomer en wegvallend voetbal. De zender met een geschat jaarbudget van 150 miljoen beleefde zijn absolute dieptepunt. Op het scorebord bleef een marktaandeel van slechts 4,6% staan in 20-49 jaar… Zwakke punt is…

…nog steeds de vooravond. En dan met name Entertainment Live en De Zeven Plagen die zo rond een halve procent kijkdichtheid bewegen. Business model en ex-NSE weervrouw Sjimmy mag vanaf morgen proberen het programma van Santegoeds nog wat leven in te blazen.Verder is de voetbal competitie afgelopen en krijgt Spijkerman (387.000 kijkers) ‘m niet omhoog. Paul de Leeuw verplettert Jack met vier maal zoveel kijkers

Er komen zwarte weken aan voor de zender. Geen competitievoetbal, mooi weer en dat evenementje dat WK Voetbal heet, is ook onderweg…

Advertisements

27 thoughts on “DONKERE WOLKEN BOVEN TALPA

  1. Meestal haal ik er – namens het bedrijf waarvoor ik werk – mijn schouders over op, maar inmiddels heb ik een beetje genoeg van je gezeur, Ruud! Alsof er niet nxc3xb3g een stuk of acht Nederlandse familiezenders de komende maand last hebben van ‘dat evenementje dat WK Voetbal heet’.
    Maar afgezien daarvan: Talpa heeft de komende weken het EK onder 21. In dat kader oefent Jong Oranje vanavond al tegen Jong Duitsland op Talpa, tijdens die door jou alsmaar bekritiseerde vooravond. En natuurlijk hebben we Villa BVD tijdens het grote WK. Veel aandacht voor voetbal dus, de komende weken, in tegenstelling tot wat jij schrijft.

    Na de zomer is Talpa terug en dan zal het veroveren van een stevig marktaandeel waarschijnlijk gemakkelijker gaan dan een jaar eerder. Zo’n conclusie zou jij ook wel eens mogen trekken. En terugkijkend op het afgelopen seizoen zou je dan meteen – met enige waardering – mogen vaststellen dat geen Nederlandse zender zoveel nieuwe dingen (crossmediaal) heeft uitgeprobeerd als Talpa.
    Hou op met zeuren, Ruud, want dat is te makkelijk!
    Vriendelijke groet,

    Thomas

    Reply
  2. Talpa, gaat gewoon SBS6 & Net5 overnemen, SBS6 wordt Talpa en NEt5 wordt Talpa2

    Dan is het probleem ook opgelost met de marktpositie van de afstandbediening.

    Alleen zullen dan wel wat meer mensen worden ontslagen bij SBS organisatie omdat dan weer alles bijna dubbel is.

    Talpa is toch aan het praten met SBS

    Reply
  3. Oef.. als je echt Thomas Notermans bent laat je je wel erg kennen hierboven. Moet je je zo druk maken over een simpel web-logje van een simpele Ruud? Als je zo reageert op een stukje in de Telegraaf of Volkskrant: ok. Maar adem rustig door Thomas, dit is maar een amateurweb-log.

    Reply
  4. Notermans moet echt ophouden. We hebben iemand met echt veel te veel geld op de bank. Die wil een speeltje. Maakt niet uit wat het kost, of beter gezegd koste wat het kost.We kopen alles en iedereen, leggen zo veel geld op tafel dat niemand nee zegt, zowel voor presentatoren, nederlandse produktie en films. Marktwerking doet niet ter zake en ooit gaan we winst maken, ooit. Maar terugverdienen..nooit. De baas vindt dit gewoon leuk en een ieder moet zich schikken, want geld speelt geen rol.Dus de markt wordt gesloopt. Jammer dat vrijwel alles mis gaat, omdat er best goede pogingen op Talpa gedaan worden, die de moeite waard zijn. Maar ze redden het niet, zelfs niet met een goede lead in. Zelfs Erobinson gaat stuk. En wat blijft er dan over.. voetbal, gooische vrouwen en een leuk duo. En wordt dat beter in het najaar?
    Natuurlijk. Maar wordt het voldoende?
    Laat John SBS maar kopen. Is wel duurder dan het runnen van Talpa.

    Reply
  5. volgens mij beseffen jullie niet hoeveel geld een zender kost?
    Talpa was alleen al zo’n 150 miljoen bij elkaar…

    Sbs + net5 lijkt mij sterk dat ze veronica houden?
    dat is sbs laten we zeggen 150 miljoen + 150miljoen = 300 maar zonder winst lijkt mij sterk dus zal zo’n 500 miljoen kosten en dan veronica erbij? 650 miljoen ongenveer volgens mij heeft John niet zoveel geld…

    Reply
  6. Volgenskan je sbs nooit los kopen, dus de andere sbs landen moeten erbij. Dat wordt een paar miljard!

    Reply
  7. Ik hoop dat er volgend seizoen meer mensen naar Talpa gaan kijken, want het is op zich een goede zender. Alleen iedereen heeft hem ergens anders op de afstandbediening zitten, en dat is het probleem, samen met het slechte imago. Als John de Mol SBS zou kopen heeft hij alleen nog maar een groter probleem, want Talpa draait verlies. Neemt hij de SBS Group over moet hij 3 zenders draaiende houden, en hij heeft het nu al moeilijk om 1 zender draaiende te houden, kun je na gaan 3 zenders. Nee, ik denk en hoop dat John de Mol het op eigen kracht gaat doen een zender opbouwen, want dat had hij vorige jaar beloofd bij de presentatie dus moet hij dat ook maar na komen vinden. En zonder de hulp van andere zenders, zoals SBS.

    Reply
  8. Ik heb de indruk dat de eerste reactie inderdaad van Thomas komt en ik heb daar respect voor. Het is makkelijk om anoniem te reageren zodat je later niet terug gepakt kan worden op wat je geschreven hebt. En je loopt een risico dat een ander onder jouw naam een reactie plaatst heb ik gemerkt.

    Ik kan me zijn frustratie voorstellen. Net als bij voetbal staan hier ook altijd de beste stuurlui aan wal. Ik heb zelf niet de verwachtingen gehad van Talpa die de media of John zelf had/heeft. Voor mij is het dan ook makkelijk relativeren.
    Op crossmedia gebied doet Talpa het inderdaad beter dan de andere zenders maar dat is helaas (nog) niet direct te vertalen naar populariteit, kijkcijfers of financieel succes.

    Reply
  9. Beste Thomas,

    Dank voor je openhartige reactie. Dat is te prijzen, zoals Dennis ook stelt. (dit in tegenstelling tot vriend Mick met IPnr 213.148.227.165 die zo stoer is om anoniem te lopen blaten).

    Jammer dat je het over zeuren hebt. Volgens mij heb ik ook een aantal keer positief over Lotte geschreven en ook vaak opbouwende kritiek geleverd. Gek genoeg reageer je daar niet op. En natuurlijk opereer je onder een vergrootglas als je met dergelijke investeringen rechten, sterren binnenhaalt en slechts het huidige marktaandeel haalt. Crossmediale inspanningen zijn ook te prijzen, maar ik sluit me aan bij de opmerking die Dennis hierover maakt.

    En ja, die andere zenders hebben ook last van het WK. Maar die andere zenders beloven ons geen marktaandeel dat twee keer zo hoog ligt als daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Waarom niet een keertje zeggen, ja jongens inderdaad dat aandeel gaan we niet halen. Maar we gaan dit, dit en dit doen om toch het jaar tot een goed einde te brengen? Probeer eens de sympathie van klanten en kijkers te winnen.

    Jong Oranje kan de marktaandeel pijn verzachten. Zeker als ze ver komen. Aan de andere kant weet je dat die EK finales in de WK maand juni worden gespeeld. En kan een leek voorspellen waar de marktaandelen zo’n beetje op uitkomen per zender in die maand..

    Dat Talpa na de zomer terug komt met een steviger marktaandeel staat voor mij nu nog helemaal niet vast. Maar ik help je het hopen. GrRuud

    Reply
  10. Hoezo gezeur? Volgens mij is het een degelijke analyse en een juiste voorspelling van TVF.

    Talpa heeft de verwachtingen zelf zo hoog opgekrikt, niemand anders. En de desastreuze cijfers heeft TVF ook niet zelf verzonnen. Die zijn er toch echt.

    Talpa en zijn medewerkers hebben vanuit een historisch perspectief moeite met kritiek, dat blijkt hier opnieuw. Dat is heel jammer, want als ze nou eens naar enkele van die critici zouden luisteren, dan is dit zinkende schip misschien nog vlot te trekken.

    Reply
  11. Geachte heer Notermans, waar blijft je persbericht met de kijkcijfers van Jong Oranje van gister? Toch een vette 4% marktaandeel over de hele avond dankzij Jong Oranje…

    Reply
  12. Het wordt zo vervelend dat gekwetter over Talpa. Het lijkt wel alsof heel televisiemakend Nederland als een stel aasgieren zit te wachten om de sappige ingewanden uit het nog levende karkas te rukken…. Talpa biedt leuke, goed gemaakte programma’s en een gevarieerd aanbod, valt weinig op aan te merken vind ik persoonlijk. OK, De Gouden Kooi lijkt een wanstaltig vertoon van wansmaak te gaan worden maar eerst de uitzending maar eens afwachten. Naar mijn idee wil de zender maar niet echt lekker doorbreken omdat een stapeltje leuke programma’s nog niet een merk vormt. Ik wil een lekker openingsprogramma zien dat mij bij de Talpa familie betrekt met een gebouw, makers die zwetend aan het werk zijn, sterren die teksten zitten te schrijven, decors die opgebouwd worden etc. etc. …een grote Talpa familie die mijn sympathie wint omdat ze aan het knokken zijn voor hun vette salaris en hoge kijkcijfers. Sausje “zet ‘m op 10” eroverheen en ik blijf kijken.

    Reply
  13. We kunnen wel een weddenschap doen naar de kijkcijfers (20-49) van Villa BVD….
    meer of minder dan 5%??

    GrButre

    Reply
  14. Talpa-cijfers van gisteren gezien? Als Lotte (1,8) er niet was geweest dan zou de gehele donderdagprogrammering onder de 1% kijkdichtheid zijn gebleven… Dat is zo’n beetje het niveau van Jetix, TMF, The Box en Discovery Channel. Dit is geen leedvermaak, maar het zegt wel iets over de discussie in de reacties hierboven. De tendens die TVF geconstateerd heeft is natuurlijk geheel op zijn plaats, blijkt nu al uit de cijfers. Dat kan Talpa wel gezeur vinden, maar als ze naar buiten kijken dan zullen ook zij zien dat het uit die donkere wolken inmiddels heel hard is gaan regenen.

    Reply
  15. Wat een enorme domme reaktie van Thomas Notermans. “Na de zomer is Talpa weer terug…” haha! Dus de komende maanden gaan ze op zwart met hun kwaliteitsprogrammas zoals NSE (goede zet om de ene blonde bimbo te vervangen door de andere hoer) en de 7 Plagen (belooft veel goed voor die gouden kooi). En maar niks toegeven en maar blijven beweren dat ze aan top zullen komen, zeer sympathiek komen ze over bij de kijkers hierdoor…NOT! En wat als ze SBS overnemen? Dan hoop ik dat ze idd alle EXPERTISE eruitgooien en weer alles overhoop halen door de onkunde die nu bij Talpa zit de SBStoko te laten runnen. Sukkeltjes en amateurs…

    Reply
  16. Veel afzeik reacties weer anoniem natuurlijk.
    Met “… weer terug” heeft hij het over een beter marktaandeel dan dat ze nu hebben (en wat ze eerder ook hadden).
    Met een minimum aan verstand zou je dat toch moeten kunnen begrijpen.

    Overigens heb ik altijd geleerd dat TV emoties los moet maken. Wat dat betreft past Talpa er wel tussen als ik de reacties hier zo lees.

    Reply
  17. Wat een mooi verhaal probeerd die Thomas ons
    te brengen.Weinig mensen zullen niet veel
    geloof hechten aan die gelovige Thomas.
    Elke weldenkende Nederlander weet nu wel dat die ‘geldwolf’de Mol totaal verkeerd ge-
    gokt heeft.Veel beter heeft deze man ook niet verdiend, Enorm veel ophef gemaakt bij
    de start, grote acteurs overal weggehaald
    en maar weinig of niets waar gemaakt.
    Hij zal voor het aankomend zeisoen weer
    enorm moeten investeren en dat zal gezien
    zijn kijkcijfers weer geen soelaas bieden,
    het marktaandeel zal niet verbeteren.
    Wij, de Nederlanders, zijn totaal uitgekeken
    op zijn doen en laten,hij wil beslist niet
    luisteren naar de kijkers en daar moet hij
    het toch van hebben.Neem alleen al maar de
    kijkcijfers van de “wedstrijden”die zijn
    ondanks verschillende mooie wedstrijden
    achteruit gehold en dat zal in het nieuwe
    seizoen niet beter worden,met hooguit
    2.500.000 kijkers hebben zij de top bereikt
    en zo zijn er wel 1.000.000 echte voetbal-
    liefhebbers afgehaakt en die zijn ze voor-
    goed kwijt.Om eerlijk te zijn daar hebben
    ze ook om gevraagd, door de echte voetbal-
    kenners te tergen met konstante onderbreken-
    de reclames opgevuld met herhalingen van de
    eerdere gespeelde wedstrijden en een oever-
    loos gezwam daarbij.Bij Talpa wordt hetvoet-
    niet serieus genomen,de commercie voert
    daar de boventoon en daar wordt het voetbal
    mee kapot gemaakt!!!!!! Zo gaat het met de
    EK onder 21 aankomende tijd net zo, dat gaat echt geen hoge kijkcijfers voor Talpa
    meebrengen. Zo dadelijk met de WK bij de NOS zullen dat fantastische kijkcijfers
    worden.Wij kunnen dan ook zeker stellen dat
    Ruud de werkelijkheid onder ogen ziet en niet zeurt,maar komt met hele duidelijke
    argumenten zoals de feiten zijn.Jammer dat
    zij bij Talpa die nog niet willen zien,
    dat komt nog wel, maar dan zal het wel te
    laat zijn, dat hebben de kijkers van Neder-
    land allang gezien.

    Reply
  18. Zou Notermans niet gewoon bedoelen dat Talpa in zo’n beetje elk medium tot op de sokken wordt afgefakkeld en dat een dergelijke heksenjacht andere partijen die met tegenvallers kampen bespaard blijft?

    Neem van mij aan dat de heer De Mol kan tellen en die ziet dus ook dat de cijfers dramatisch zijn. Die heeft nu ook echt wel door – al zal hij dat nooit toegeven – dat zijn blitzkriegtactiek geen gelukkige keuze is geweest.

    Wat nu gebeurt, noemen ze in Amerika: kick ‘m when they are down. Da’s een onhebbelijkheidje van het menssoort in het algemeen en het Nederlandse ras in het bijzonder. Niet leuk, niet chic.

    Of Talpa het gaat redden betwijfel ik zeer, maar ze hebben daar recht op een faire behandeling van de pers en ook de weblogs.

    Reply
  19. Mooi gesproken dik, helemaal mee eens. Ruud denkt wel dat hij de alwetende is en de meningen van iedereen kent en uitspreekt. Begin een zender zou ik zeggen, volgens jou kan die niet anders dan scoren, loop je ook geen risico.
    Ik geloof dat veel mensen compleet schijt hebben aan wat Thomas of Ruud denken of zeggen. In mijn beleving hebben de meeste kijkers maar 1 schakelaar: vind ik dit leuk om naar te kijken, dan kijk ik. Is het niet leuk, dan kijk ik niet. Natuurlijk komt die keuze pas als de kijker op de hoogte is van het programma of er langs zapt. Het moeilijke is dat de mening van de kijker relatief is en afhankelijk van het totale aanbod.

    Reply
  20. @thomas notermans: als je zo’n hoog aandeel over het hele jaar wilt bereiken moet je OOK in de zomer vlammen, en niet alleen ERNA !!!

    Reply
  21. Talpa doet het goed met het opbouwen van een zender. Goede resultaten in een korte tijd ondanks de dip nu. Maar.. iedereen is heel enthousiast over het crossmedia gehalte van Talpa. Ik vindt dat juist enorm meevallen. Alles wat Talpa doet is de successen kopieren; uitzending gemist wordt programma gemist. Wat viral marketing om lotte.. Prima om werkende initiatieven te kopieren. Maar ik zie nog niets waarvan ik denk, nu hebben jullie het echt begrepen. Komt omdat ook Talpa het nog niet echt begrepen heeft. Komt wel, maar het is nog niet geweldig, echt niet!

    Reply
  22. Op zich ben ik het wel met Monique eens. Toch moet je erkennen dat Talpa wel snel is met alles, afgekeken of niet. Uitzending gemist is een grote samenwerking met als basis 3 volledige zenders. Er zijn verschillende omroepen met podcasts maar bij de commercielen heeft Talpa er de meeste, ondanks dat ze nog geen jaar bestaan.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s