2WayTraffic heeft onder meer John de Mols Talpa afgetroefd in de strijd om de wereldwijde rechten van het format Who wants to be a Millionaire. De aankoop – circa 146 miljoen euro -zet 2WayTraffic wereldwijd op de kaart. Sinds de beursgang is het bedrijf – dat opgericht werd door de ex-Endemollers Unico Glorie, Taco Ketelaar en Kees Abrahams en gesteund door investeerder Henk Keilman – flink aan het investeren in content. Eerder werd formatontwikkelaar Intellygents al overgenomen. De bedoeling is om het miljonairsformat ook via mobiel- en breedband internet en digitale televisie te gaan exploiteren.
Unico Glorie? Die heeft toch ook vroeger bij Radio Veronica gewerkt? Heeft hij het wel ver geschopt…
keilman, doe een check on google, dat celador dat niet heeft gedaan?
Het is pas intreesant over twee jaar dan heeft iedereen 30MB op glasvezel
Ik vind dat een website moet werken en niet alleen een visitekaartje moet zijn
U kunt nog zoveel aanbieden op uw website, maar vinden uw bezoekers dat allemaal wel? Laat
ze niet verdwalen of wegklikken. Veertien usability-tips voor uw website.
Website bezoekers kijken meestal haastig en slordig. Zij scannen de aangeklikte pagina’s en klikken
veel, maar lezen nauwelijks. Het oog van de bezoeker valt vooral in het midden van het scherm en
iets minder naar de navigatiebalken links en bovenin. De rechter- en onderkant van het scherm
worden amper bekeken en scrollen doen bezoekers alleen bij opgezochte informatie, zo blijkt uit
testobservaties bij gebruikers.
Ontwerp
1.1. Homepage
De homepage wordt het meest bezocht. Deze moet u optimaal inrichten om de inhoud van uw
website goed in beeld te brengen. Plaats de informatie in het midden van de site en via knoppen in
de linker- en/of bovenste navigatiebalk(en).
2. Knoppen
Navigatiebalken scoren het beste bovenin of links van de site. Geef elke knop op die balk een titel
die duidelijk maakt naar welke informatie, producten of diensten hij leidt. Bezoekers klikken bijna
uitsluitend op knoppen die daar glashelder over zijnKnoppen als ‘informatie’ of ‘algemeen’ kunnen
van alles betekenen. Kijk ook uit met jargon, afdelingsnamen en voor de leek onduidelijke
productsoorten. Bedenk altijd of de onbekende bezoeker zich er voldoende bij kan voorstellen.
3. Overzicht inhoud rubrieken
Net als de homepage moeten ook de pagina’s van (sub)rubrieken duidelijk maken welke waardevolle
informatie er te vinden is. De navigatiebalkknoppen zijn namelijk te kort om de inhoud van een
(sub)rubriek volledig duidelijk te maken. Plaats dus een overzicht van de belangrijkste
(sub)rubriekonderdelen links of in het midden van het scherm.
4. Orixc3xabntatie
Als de bezoekers verder surfen op de site moeten ze zich continu kunnen orixc3xabnteren: waar zijn ze
en waar kunnen ze naartoe? Ideaal hiervoor is een linker navigatiebalk die openklapt. Als de
bezoeker op een knop klikt, komen de subknoppen tevoorschijn. De bezoeker blijft zo overzicht
houden van waar hij zich op de site bevindt. Ook een ‘kruimelpad’ werkt goed. Dat is een soort van
wegwijzer, boven in het inhoudelijk deel van de pagina, die van de homepage tot de bewuste
pagina leidt, met links naar de bovenliggende niveaus, zoals boven dit artikel.
5. Terug naar vorige pagina of homepage
De back- of terugknop van de browser moet altijd naar de vorige pagina leiden. Dat is lang niet
altijd het geval. Laat het logo, liefst linksboven, linken naar de homepage. Plaats ook elders een
knop Home naar de homepage.
6. Geen frames
Professionele sites hebben geen frames. Dat bij het scrollen de navigatie uit beeld kan verdwijnen,
weegt minder zwaar dan de nadelen van de frames.
xe2x80xa2 Als iemand via een zoekmachine op uw site terecht komt, krijgt hij de pagina zonder
begeleidende frames, dus zonder logo en navigatiebalken. Hij kan de informatie moeilijk
plaatsen en kan niet verder op de site.
xe2x80xa2 De afzonderlijke pagina’s hebben geen eigen webadres. Pagina’s zijn daarom ook moeilijk te
bookmarken en kunnen ook niet als link naar iemand worden gemaild.
xe2x80xa2 Het printen van de webpagina is erg lastig. Meestal wordt slechts xc3xa9xc3xa9n van de frames
afgedrukt, en niet zelden het verkeerde.
7. Testen
Test voordat u daadwerkelijk online gaat uw site bij proefgebruikers. Daarmee kunt u alvast
eventuele gebruikersproblemen opsporen en elimineren. Testen kunt u zelf doen: laat medewerkers
of anderen die minder bekend zijn met de inhoud van de site rondsurfen. Laat ze hardop denkend
zoeken naar belangrijke, maar ook naar minder in het oog springende informatie, naar bekende en
minder gangbare producten of laat ze een ingewikkelde bestelling doen. Kijk wat er gebeurt en
waar het misgaat. En los vooral de euvels op. Laat de site eventueel testen bij proefgebruikers via
een professioneel bureau. Kijk zelf mee. Want hoe gebruikersvriendelijker uw website is, hoe beter
u de klant van dienst kunt zijn.
Inhoud
8. Producten en diensten voorop
Te vaak presenteert een bedrijf of instelling zichzelf, of de structuur van de organisatie. Maar de
bezoeker komt vooral voor de inhoud van uw bedrijf. Wat kan hij bij uw kopen, welke diensten kan
hij afnemen of wat kan hij van u leren? Breng die informatie prominent in beeld. Bedrijfsinformatie
en/of -historie kunt u beter plaatsen op een nieuwe pagina onder een duidelijke knop op de home.
9. Eenduidige knoppeninformatie
Informatie onder een knop mag niet xc3xb3xc3xb3k onder een andere knop passen. Voor de bezoeker is dan
niet duidelijk waar hij iets moet zoeken. Zo bevatte de website van de Kamers van Koophandel
fiscale informatie voor starters. Bij een test bleek dat het voor proefbezoekers niet duidelijk was of
ze die moesten zoeken onder de knop ‘ondernemer worden’, ‘checklist’ of ‘de papierwinkel’. Alle drie
de knoppen leken geschikt. Ook bleek de informatie verspreid onder verschillende knoppen te
staan.
10. Nieuws
Als u geen nieuwsleverancier bent, wees dan terughoudend met het geven van nieuws op de
homepage. Bezoekers zijn daar lang niet altijd in gexc3xafnteresseerd. Gebruik de ruimte die het
inneemt liever voor een inhoudelijke weergave van de site.
Als u toch nieuws op de homepage plaatst, gebruik er dan zo min mogelijk ruimte voor. Maak
duidelijke, korte koppen en plaats hooguit drie regels tekst per item. Geen plaatsen en data, die
komen in het nieuwsbericht zelf. En wees actueel. Oud nieuws is geen reclame voor uw site.
11. Bereikbaarheid
Een potentixc3xable klant die gexc3xafnteresseerd is in meer informatie wil u bellen of mailen of uitzoeken
waar u bent gevestigd. Plaats daarom op de home-pagina een knop Contact. Te vaak worden de
adresgegevens ofwel verstopt of domweg niet geplaatst. Daarmee stuurt u de potentixc3xable klant linea
recta naar de concurrent.
12. Pagina-titels
Geef elke pagina een titel die de lading dekt xc3xa9n overeenkomt met de knop of links erheen. Deze
titel moet goed in beeld komen, bovenin het inhoudelijk deel van de pagina. Klopt de titel niet met
zijn verwachting bij het aanklikken van de knop of link, dan raakt de bezoeker in verwarring en klikt
hij snel terug naar de vorige pagina.
13. Glasheldere links
Niet alleen de knoppen, maar ook de links in het inhoudelijk deel van de site moeten glashelder
maken waar zij naartoe leiden. Gebruik titels van teksten of documenten niet klakkeloos als link,
want dat is niet altijd even duidelijk. Een voorbeeld. Op de website van het Vara radioprogramma
Vroege Vogels was een tekst over autowassen gelinkt met de titel ‘wasberen’. Geen van de
proefbezoekers vermoedde informatie over autowassen achter die link. Daarmee was de informatie
dus onvindbaar.
14. Eenvoudige teksten
Hoe meer de tekst als een blok overkomt, hoe minder mensen geneigd zijn te gaan lezen. Houd uw
teksten dus kort en eenvoudig. Zorg dat klanten het belangrijkste zien voordat ze xc3xa9cht gaan lezen.
Plaats belangrijke boodschappen in korte bewoordingen prominent in beeld. Maak lange teksten
goed scanbaar: het belangrijkste vooraan, korte alinea’s (maximaal vijf korte regels) met witregels
en veel informatieve kopjes.
Meer informatie
Aiko Tuin
Mob: 0031(0)615224992
Ik vind dat een website moet werken en niet alleen een visitekaartje moet zijn
U kunt nog zoveel aanbieden op uw website, maar vinden uw bezoekers dat allemaal wel? Laat
ze niet verdwalen of wegklikken. Veertien usability-tips voor uw website.
Website bezoekers kijken meestal haastig en slordig. Zij scannen de aangeklikte pagina’s en klikken
veel, maar lezen nauwelijks. Het oog van de bezoeker valt vooral in het midden van het scherm en
iets minder naar de navigatiebalken links en bovenin. De rechter- en onderkant van het scherm
worden amper bekeken en scrollen doen bezoekers alleen bij opgezochte informatie, zo blijkt uit
testobservaties bij gebruikers.
Ontwerp
1.1. Homepage
De homepage wordt het meest bezocht. Deze moet u optimaal inrichten om de inhoud van uw
website goed in beeld te brengen. Plaats de informatie in het midden van de site en via knoppen in
de linker- en/of bovenste navigatiebalk(en).
2. Knoppen
Navigatiebalken scoren het beste bovenin of links van de site. Geef elke knop op die balk een titel
die duidelijk maakt naar welke informatie, producten of diensten hij leidt. Bezoekers klikken bijna
uitsluitend op knoppen die daar glashelder over zijnKnoppen als ‘informatie’ of ‘algemeen’ kunnen
van alles betekenen. Kijk ook uit met jargon, afdelingsnamen en voor de leek onduidelijke
productsoorten. Bedenk altijd of de onbekende bezoeker zich er voldoende bij kan voorstellen.
3. Overzicht inhoud rubrieken
Net als de homepage moeten ook de pagina’s van (sub)rubrieken duidelijk maken welke waardevolle
informatie er te vinden is. De navigatiebalkknoppen zijn namelijk te kort om de inhoud van een
(sub)rubriek volledig duidelijk te maken. Plaats dus een overzicht van de belangrijkste
(sub)rubriekonderdelen links of in het midden van het scherm.
4. Orixc3xabntatie
Als de bezoekers verder surfen op de site moeten ze zich continu kunnen orixc3xabnteren: waar zijn ze
en waar kunnen ze naartoe? Ideaal hiervoor is een linker navigatiebalk die openklapt. Als de
bezoeker op een knop klikt, komen de subknoppen tevoorschijn. De bezoeker blijft zo overzicht
houden van waar hij zich op de site bevindt. Ook een ‘kruimelpad’ werkt goed. Dat is een soort van
wegwijzer, boven in het inhoudelijk deel van de pagina, die van de homepage tot de bewuste
pagina leidt, met links naar de bovenliggende niveaus, zoals boven dit artikel.
5. Terug naar vorige pagina of homepage
De back- of terugknop van de browser moet altijd naar de vorige pagina leiden. Dat is lang niet
altijd het geval. Laat het logo, liefst linksboven, linken naar de homepage. Plaats ook elders een
knop Home naar de homepage.
6. Geen frames
Professionele sites hebben geen frames. Dat bij het scrollen de navigatie uit beeld kan verdwijnen,
weegt minder zwaar dan de nadelen van de frames.
xe2x80xa2 Als iemand via een zoekmachine op uw site terecht komt, krijgt hij de pagina zonder
begeleidende frames, dus zonder logo en navigatiebalken. Hij kan de informatie moeilijk
plaatsen en kan niet verder op de site.
xe2x80xa2 De afzonderlijke pagina’s hebben geen eigen webadres. Pagina’s zijn daarom ook moeilijk te
bookmarken en kunnen ook niet als link naar iemand worden gemaild.
xe2x80xa2 Het printen van de webpagina is erg lastig. Meestal wordt slechts xc3xa9xc3xa9n van de frames
afgedrukt, en niet zelden het verkeerde.
7. Testen
Test voordat u daadwerkelijk online gaat uw site bij proefgebruikers. Daarmee kunt u alvast
eventuele gebruikersproblemen opsporen en elimineren. Testen kunt u zelf doen: laat medewerkers
of anderen die minder bekend zijn met de inhoud van de site rondsurfen. Laat ze hardop denkend
zoeken naar belangrijke, maar ook naar minder in het oog springende informatie, naar bekende en
minder gangbare producten of laat ze een ingewikkelde bestelling doen. Kijk wat er gebeurt en
waar het misgaat. En los vooral de euvels op. Laat de site eventueel testen bij proefgebruikers via
een professioneel bureau. Kijk zelf mee. Want hoe gebruikersvriendelijker uw website is, hoe beter
u de klant van dienst kunt zijn.
Inhoud
8. Producten en diensten voorop
Te vaak presenteert een bedrijf of instelling zichzelf, of de structuur van de organisatie. Maar de
bezoeker komt vooral voor de inhoud van uw bedrijf. Wat kan hij bij uw kopen, welke diensten kan
hij afnemen of wat kan hij van u leren? Breng die informatie prominent in beeld. Bedrijfsinformatie
en/of -historie kunt u beter plaatsen op een nieuwe pagina onder een duidelijke knop op de home.
9. Eenduidige knoppeninformatie
Informatie onder een knop mag niet xc3xb3xc3xb3k onder een andere knop passen. Voor de bezoeker is dan
niet duidelijk waar hij iets moet zoeken. Zo bevatte de website van de Kamers van Koophandel
fiscale informatie voor starters. Bij een test bleek dat het voor proefbezoekers niet duidelijk was of
ze die moesten zoeken onder de knop ‘ondernemer worden’, ‘checklist’ of ‘de papierwinkel’. Alle drie
de knoppen leken geschikt. Ook bleek de informatie verspreid onder verschillende knoppen te
staan.
10. Nieuws
Als u geen nieuwsleverancier bent, wees dan terughoudend met het geven van nieuws op de
homepage. Bezoekers zijn daar lang niet altijd in gexc3xafnteresseerd. Gebruik de ruimte die het
inneemt liever voor een inhoudelijke weergave van de site.
Als u toch nieuws op de homepage plaatst, gebruik er dan zo min mogelijk ruimte voor. Maak
duidelijke, korte koppen en plaats hooguit drie regels tekst per item. Geen plaatsen en data, die
komen in het nieuwsbericht zelf. En wees actueel. Oud nieuws is geen reclame voor uw site.
11. Bereikbaarheid
Een potentixc3xable klant die gexc3xafnteresseerd is in meer informatie wil u bellen of mailen of uitzoeken
waar u bent gevestigd. Plaats daarom op de home-pagina een knop Contact. Te vaak worden de
adresgegevens ofwel verstopt of domweg niet geplaatst. Daarmee stuurt u de potentixc3xable klant linea
recta naar de concurrent.
12. Pagina-titels
Geef elke pagina een titel die de lading dekt xc3xa9n overeenkomt met de knop of links erheen. Deze
titel moet goed in beeld komen, bovenin het inhoudelijk deel van de pagina. Klopt de titel niet met
zijn verwachting bij het aanklikken van de knop of link, dan raakt de bezoeker in verwarring en klikt
hij snel terug naar de vorige pagina.
13. Glasheldere links
Niet alleen de knoppen, maar ook de links in het inhoudelijk deel van de site moeten glashelder
maken waar zij naartoe leiden. Gebruik titels van teksten of documenten niet klakkeloos als link,
want dat is niet altijd even duidelijk. Een voorbeeld. Op de website van het Vara radioprogramma
Vroege Vogels was een tekst over autowassen gelinkt met de titel ‘wasberen’. Geen van de
proefbezoekers vermoedde informatie over autowassen achter die link. Daarmee was de informatie
dus onvindbaar.
14. Eenvoudige teksten
Hoe meer de tekst als een blok overkomt, hoe minder mensen geneigd zijn te gaan lezen. Houd uw
teksten dus kort en eenvoudig. Zorg dat klanten het belangrijkste zien voordat ze xc3xa9cht gaan lezen.
Plaats belangrijke boodschappen in korte bewoordingen prominent in beeld. Maak lange teksten
goed scanbaar: het belangrijkste vooraan, korte alinea’s (maximaal vijf korte regels) met witregels
en veel informatieve kopjes.
Meer informatie
Aiko Tuin
Mob: 0031(0)615224992