Op jacht naar de schat

Dealornodeal2In de nieuwe Quote staat een verhaal over diverse tv formatbedenkers en hun successen. Aan het woord onder andere de mannen achter Intellygents, Dick de Rijk (bedenker van Deal or no Deal), David Lipschitz & Philip Woldringh van In4mats en Joris van Ooijen van Gameshows. Enige opvallende uitspraken van de heren acterend in de wondere wereld van TV formats.:

"..Bij Endemol komen elke dag zeker vier van dergelijke gelukzoekers (mensen met programma-idee) over de vloer en dan laat ik de email nog buiten beschouwing.." zucht Paul Rxc3xb6mer.

".. Bij elk programma dat we lanceren , krijgen we vier brieven van mensen die zeggen al eens hetzelfde bedacht en aangeboden te hebben.." (Rxc3xb6mer)

".. Bij Endemol had ik de neiging om elke dag minsten xc3xa9xc3xa9n idee in te leveren zegt David Lipschits. Dat terwijl er al duizenden op de plank lagen.."

"..Het afgelopen kwartaal hebben we aan de zenders 134 formats aangeboden. Daarvan zijn er uiteindelijk zes verkocht. Dat is een zeer goede score.." (Rxc3xb6mer)

"..Toen we begonnen dacht ik dat het verzinnen van ideexc3xabn net zo belangrijk zou zijn als de verkoop ervan. Dat is een misvatting, het is 20/80.." (Mark van Berkel, Intellygents)

"..Alle Nederlandse producenten azen op xc3xa9xc3xa9n of twee programmaatjes, want van de 11 nieuwe programma’s die RTL bijvoorbeeld brengt is tachtig procent gebaseerd op oude of buitenlandse ideexc3xabn. Gevolg is dat het creatieve klimaat er niet beter op wordt.." (Robert van den Boogaard, Eyeworks)

"..Het zou best kunnen dat het gouden idee al lang verzonnen is, maar niet herkend, of alweer vergeten in een bureaula is beland.." weet Dick de Rijk. "..nadat ik het eindeloos met mijn kinderen had gespeeld, kwam ik Deal or no Deal op een maandagmorgen bij John de Mol presenteren, gezien zijn ochtendhumeur niet het beste moment trouwens. Maar goed xc3xa9xc3xa9n spelletje wilde hij wel spelen. Zestig sigaretten later was hij dolenthousiast. We zijn het gaan pitchen in New York, maar daar kwam niets uit. Vervolgens kostte me het enorm veel moeite om het idee leven te houden. Toen ik er maar mee aan bleef komen, beet John me zelfs toe dat er ook nog andere dingen moesten gebeuren. Pas na maandenlang aanhouden van mij , zei hij dat het wellicht de de nieuwe finale van Miljoenenjacht zou kunnen worden. Ik was zwaar gefrustreerd,mijn mooie format als onderdeel van een ander programma. Toch ben ik maar eens met Linda de Mol gaan praten en zij zag direct de grootsheid van het format. Zij is dus eigenlijk de katalysator geweest.."

2 thoughts on “Op jacht naar de schat

  1. graag zou ik aan david lipschits willen vragen naar het filmpje van de staatsloterij in scheveningen dat was een candid van david en ik speelde daar de hoofdrol in ,zou het mogelijk zijn daar een copy voor mijzelf van te kunnen krijgen gr peter van wonderen bergen nh
    072-8505960

    Reply

Leave a Reply

