De Mol: Gouden Kooi kan falen.

Goudkooi Talpa gooit er een flink offensief tegen aan. Op tv tijdens de wedstrijden worden we getrakteerd op gouden tralies. En ook de pr machine is op stoom. De Gouden Kooi is en wordt groots aangekondigd. En John De Mol zal zeker niet willen dat het programma hetzelfde lot treft als het tv format Masterplan, dat destijds ook als groots werd aangekondigd en na drie afleveringen met 1% kijkdichtheid de prullenbak inging. Op het ANP zijn de volgende twee (!) persberichten te lezen:

John de Mol beseft maar al te goed dat het programma De Gouden Kooi kan falen. De eerste Nederlandse realitysoap met een open einde kan zomaar van de buis gehaald worden bij te lage kijkcijfers. "Ik realiseer me heel goed dat over een aantal maanden een groot bord in de tuin kan staan met ‘te koop’ erop", zegt De Mol donderdag bij de perspresentatie voor het programma. De Gouden Kooi is vanaf 1 oktober te zien bij Talpa.

Het liefst ziet de mediatycoon dat De Gouden Kooi een succes wordt. Mocht dat gebeuren, dan kan het zijn dat het programma jaren duurt. "Het woord volharding zal een nieuwe betekenis krijgen", denkt De Mol. Kandidaten die meedoen aan het programma nemen hun intrek in de villa. Degene die het er het langst volhoudt, krijgt het landgoed cadeau. Voorwaarde is wel dat de deelnemer er dan minimaal een jaar in heeft gezeten. Een maximale verblijfsduur is niet ingesteld.

Het is volgens de Talpa-eigenaar geen tweede Big Brother. Het programma De Gouden Kooi moet een mengeling worden van een realityprogramma en een dramaserie. "Je leeft met de mensen mee", zegt De Mol. Ook staan de bewoners, in tegenstelling tot de deelnemers aan Big Brother, wel in contact met de buitenwereld. Ze krijgen de krant, mogen dagelijks een half uur televisie krijgen en kunnen zelfs hun eigen bedrijf opstarten.

De kandidaten mogen dan wel niet van het landgoed af, ze krijgen daar wel een luxe omgeving voor terug. Alles kan worden besteld en de bewoners kunnen zelf hun personeel aannemen of weer ontslaan. De Mol somt op wat de nieuwbakken ‘miljonairs’ allemaal te wachten staat. "Ze worden drie tot vier keer per jaar opnieuw in de kleren gestoken door stylistes, er komen modeontwerpers langs, de paardenbak kan in de winter omgetoverd worden tot een ijsbaan en ‘botoxparty’s’ zijn ook niet uitgesloten."

‘Gouden Kooi geen treitershow’

Het nieuwe Talpa-realityprogramma De Gouden Kooi wordt echt geen treitershow, zoals het in de pers vaak is omschreven. Dat zei zenderbaas John de Mol donderdag bij de presentatie van het programma in een kapitale villa in Eemnes.

Deelnemers kunnen die villa en een omvangrijk geldbedrag winnen door zo lang mogelijk in het met camera’s behangen landgoed te blijven zitten. Degene die het het langs volhoudt, geldt als winnaar.

Om als laatste over te blijven, kunnen deelnemers elkaar proberen weg te pesten. ,,In het gewone leven gebeurt dat natuurlijk ook”, zegt De Mol. ,,Daarom zal het in de villa ook wel gebeuren, maar als het te gortig wordt, grijpen we in. We hebben diverse regels opgesteld om puur treiteren te bestraffen. Bewoners kunnen zelfs anderen wegsturen op de zogenoemde ontslagdag, die eens per maand wordt gehouden. Iemand die zich dus echt als een ‘asshole’ gedraagt kan door de groep worden weggestemd”, schetst De Mol. Daarvoor wordt wel een vervanger ingeroepen.

Verbaasd

De aankondiging van de show, die vanaf 2 oktober op werkdagen om 19.30 uur is te zien, leidde zelfs tot vragen in de Tweede Kamer. De Mol heeft zich daaraan gestoord. ,,Ik ben verbaasd dat een kamerlid aan een half woord al genoeg heeft om zich een mening te vormen. Ik hoop niet dat dat met andere dossiers ook zo gebeurt. Ik zou zeggen: verdiep je eens in de materie.”

In tegenstelling tot in Big Brother worden kandidaten gigantisch in de watten gelegd. Ze worden vanaf het moment dat ze over de drempel stappen betiteld als miljonair en mogen mensen laten komen om allerlei diensten te verrichten. Zelfs het laten komen van een prostituee behoort tot de mogelijkheden. De tien bewoners mogen alleen het terrein niet af en dat zorgt volgens De Mol al voor voldoende spanningen.

13 thoughts on “De Mol: Gouden Kooi kan falen.

  1. een afleiding van BB. Het format is middels aan sterven toe en moet in de vriezer gelegt worden net zoals Disney doet met films die effe niet goed in de markt liggen.
    Ze brengen het gewoon wat later weer uit als geremastert. Gewoon effe stoppen met Real life en over een tijd weer beginnen.

    Reply
  2. Er is maar 1 iemand die het lef heeft dit soort projecten te beginnen een enorm risico maar het gewoon wel doen, nu niet zeggen je kunt het ook dom noemen want als je de reacties had gevolgd bij de start van BB had je het nooit gedaan ! HULDE AAN JOHN hij heeft nederland wel op de wereldkaart gezet qua televisie

    Reply
  3. wat ik een goed idee zou vinden ?

    mij erin te zetten….
    (ik ben gediplomeerd pierster)
    mijn spullen naar een ruimte in het huis verplaatsen en mij daar mijn werk te laten doen.
    john de mol slaat dan twee vliegen in xc3xa9xc3xa9n klap de jeugd is dol op piercings, ze kunnen dan elke keer zien hoe het gedaan MOET worden, en niet zoals bij veronica de onhygixc3xa9nische wanorde laten zien.

    de kijkcijfers zullen ook omhoog gaan.
    en ik verdien zo mijn eigen kostje.
    ik weet zeker dat ik het verdien want velen willen toch dat hij of zij op tv komt terwijl de piercing word gezet.
    en dat door een pierster die door de GG&GD van Amsterdam hoog genoteerd staat, omdat ik in amsterdam de enige opgeleide pierster ben en omdat ik bij de keuringen een 100% score behaalde.

    wat een idee he? een kandidate die haar eigen inkomen verdiend en nog controleerbaar ook.

    maar hoe kom ik daar????
    iemand een idee……mail mij dan ff
    hmhagers@wanadoo.nl
    rival-piercing@wanadoo.nl

    eerst mijn site zien?
    http://www.rival-piercing.nl

    ben benieuwd naar reacties.

    groetjes marga

    Reply
  4. De bekende kunstschilder Henk Veen heeft gisteren, 2 november 2006 in het gloednieuwe
    programma de Gouden Kooi een workshop kunstschilderen gehouden met de bewoners van de luxe villa.
    Er zijn 9 schilderijen gemaakt, welke geveild worden op de website van de Gouden Kooi.
    De opbrengsten gaan naar een goed doel, die de bewoners zelf zullen uitkiezen.
    De uiteindelijke uitzending zal plaats vinden op maandag 6 november 2006 of dinsdag 7 november 2006 om 19.30 uur tot 20.00 uur.
    Het is een zeer vrolijke, kleurrijke en bijzondere dag geweest. De bewoners en ook de crew van de Gouden Kooi zijn laaiend enthousiast over de bekende kunstschilder Henk Veen en hij zal dan ook zeker weer een keer terug keren om meer met ze te gaan doen. Kijk voor de foto’s op http://www.henkveen.web-log..nl of kijk naar de uitzending op de televisie bij Talpa.

    PR Manager kunstschilder Henk Veen
    info: 06-28135247

    http://www.henkveen.nl
    http://www.henkveen-web-log.nl

    Reply
  5. Hallo ik zou graag in de goude kooi willen komen .
    ik ben een huisvrouw .ik zal er alles voor doen om me gezin wat meer kunnen bieden.
    ik ben 38 jaar .
    vriendelijke gr annet

    Reply

Leave a Reply

