Top 10 donderdag

Op een doordeweekse donderdag was RTL4 weer de baas. Alleen de Bouwers leverden om onduidelijke redenen bijna een derde van zijn kijkers in. Aan het voetbal lag het dit keer niet, provincieclub Heerenveen trok immers maar net een miljoen fans. Linda de Mol is ondertussen gewend aan haar 400.000 kijkers van M/V, voor Talpa begrippen een heuse Frans1_1 hit.

1. RTL4 15,0%
2. SBS6 12,7%
3. NED1 11,9%
4. NED3 10,5%
5. RTL5 10,3%
6. NET5 8,1%
7. TALPA 5,3%
8. RTL7 5,0%
9. NED2 3,9%
10. VERON 3,6%
Marktaandelen 20-49jaar, 18-24uur (SKO)
Advertisements

8 thoughts on “Top 10 donderdag

  1. Talpa verliest 2 ton per dag; adverteerders cynisch

    Het wil nog niet echt lukken met Talpa. De doelstelling van 10% marktaandeel is nog niet behaald. Vorig jaar was het 8%, dit seizoen komt de zender niet hoger dan 7%. Na de kijkers lijken nu ook de adverteerders zich af te wenden van Talpa.

    Bart van der Gaag van de Bond van Adverteerders: Na de presentatie van het nieuwe seizoen leefde er nieuw elan bij de adverteerders, maar inmiddels hoor ik weer dezelfde cynische geluiden als voorheen: te breed te weinig smoel, niet interessant.
    Sommige bedrijven willen niet met Talpa geassocieerd worden, Talpa is ook niet echt nodig. Ze bereiken als brede zender geen specifieke voor adverteerders interessante doelgroepen. Dan heeft die adverteerder met de beter bekeken publieke omroep, RTL en SBS al wat hij nodig heeft.

    Talpa trekt minder reclameinomsten (5%) dan op basis van het marktaandeel (7%) verwacht mag worden. Volgens derekeningen van de BvA haalt Talpa jaarlijks 40 tot 50 miljoen aan reclameinkomsten binnen maar kost de zender 120 miljoen per jaar. De zender maakt hierdoor een verlies van 6 miljoen per maand, ofwel 2 ton per dag. Gaag: Bij andere zenders zouden de aandeelhouders de stekker er al hebben uitgetrokken.

    Volgens mediawetenschapper Maarten Reesink is geld niet het probleem voor Talpa. John de Mol heeft een succesvol kanaal nodig voor de volgende nieuwe hit waar hij steeds naar op zoek is. Dat is het xc3xa9chte probleem van de matige kijkcijfers. De Mol wil nieuwe formats uitproberen en heeft daarvoor een groot publiek nodig. Daarom wil hij die 10%.
    Ik doe niet mee met de mensen die zeggen dat Talpa is mislukt, RTL en SBS konden in hun begintijd alleen maar dromen van een marktaandeel van 7%. Maar het schiet niet erg op met Talpa en De Mol is er de man niet naar om dat lang te laten duren.

    Overname van SBS zou een optie voor De Mol zijn. Reesink: Dan heeft hij een wel goed bekeken zender om zijn programmaxe2x80x99s uit te proberen en kan Talpa meer profiel krijgen door zich op een doelgroep te richten.
    Maar het si een gigantisch pokerspel. De eigenaren van SBS weten natuurlijk ook dat De Mol goed is voor zoxe2x80x99n 3,5 miljard, dus die willen de hoofdprijs. (Volkskrant/Medialog)

    Reply
  2. denk dat iedereen het een beetje gehad heeft met Franssie,,,,was een beetje vinger aan de pols met heer bauwertje…..tja frans….
    niet zoveel chinees eten he……
    Sterk spul dat Fischerman!!!!!!uchhhhh.

    Reply
  3. Een column van GPD-journalist Berrit de Lange over Talpa. Talpa heeft niet alleen een nieuwe naam nodig, ook het gedeukte imago van de zender zal flink moeten worden opgekrikt. Want zoals het er nu voorstaat, is Tien er in Nederland simpelweg eentje te veel.
    Lees verder >>
    [ Talpa heet voortaan Tien en is 24 uur per dag in de lucht. Daarmee is een langgekoesterde wens van John de Mol in vervulling gegaan. Al blijft er voor de zenderbaas nog genoeg te wensen over. Meer kijkers, om te beginnen. Om Talpa alsnog te laten uitgroeien tot de brede familiezender die De Mol voor ogen had, zijn rigoureuzere ingrepen nodig.

    Het jongste Talpa-slachtoffer is Het Land van Maas & Geel. Wegens dramatisch lage kijkcijfers verdwijnt het praatprogramma van Bridget Maasland en Cees Geel roemloos van het scherm nadat het een maand geleden met veel trompetgeschal werd gelanceerd.
    Logisch, een cursus interviewen voor televisie hoort zich immers xc3¡chter de schermen af te spelen. Talpa’s zenderbazen schatten hun publiek wel erg laag in als ze denken dat te kunnen afschepen met een ondermaatse praatshow terwijl op nagenoeg hetzelfde tijdstip bij de concurrentie toppers als Pauw & Witteman en, voor mensen met weer een geheel andere smaak, Jensen te zien zijn.

    Talpa schrijft de missers – NSE, Cafxc3xa9 de Sport, hoogwaardige dramaseries als Lieve Lust en Koppels, De Bouw, Linda & Beau , Hotel Big Brother – gretig toe aan de opstartperikelen waar een nieuwe zender nu eenmaal te kampen heeft. Maar het argument dat mensen moeite hebben het juiste kanaal in te programmeren, gaat na ruim een jaar natuurlijk niet langer op.

    De kijkers weten de zender namelijk wel ineens feilloos op te sporen als Talpa’s kijkcijfertoppers voetbal, Joling & Gordon of Gooische Vrouwen op het programma staan. Want er gaat natuurlijk ook wel eens wat goed. Het dagelijkse Deal or no deal met Beau van Erven Dorens, bijvoorbeeld. Niet omdat dat nou zo’n briljante nieuwe formule is, maar omdat er op dat tijdstip, rond de klok van acht uur, bij de concurrenten geen spelletje te zien is.

    Als je veel nieuwe programma’s brengt, is het logisch dat er wel eens iets mislukt, zo luidt binnen de Talpa-gelederen inmiddels een andere veelgebezigde verklaring voor de tegenvallende kijkcijfers. RTL 4 en SBS 6 waren toch ook niet vanaf dag xc3xa9xc3xa9n succeszenders?
    Klopt, maar die stations brachten wel programma’s die nog niet te zien waren op de publieke netten. Zo gaf RTL 4 het tv-amusement een flinke impuls en introduceerde de zender met Goede tijden, slechte tijden de eerste soap, SBS 6 boorde een markt aan voor plat vermaak met Over de rooie en scoorde als eerste met nieuws van om de hoek in Hart van Nederland.

    De grote zwakte van Talpa: de zender van John de Mol weet vrijwel niets toe te voegen aan het bestaande televisieaanbod. Waarom Entertainment Live als RTL Boulevard en Shownieuws showbizzland al af grazen? Waarom Jack Spijkerman laten spartelen naast een belegen kop van jut als de satireconcurrenten op de andere netten zich lustig doorontwikkelen in programma’s als Koefnoen en De Lama’s?
    Het publiek heeft duidelijk genoeg van de vele Big Brother-klonen, het levende bewijs is de Gouden Kooi. Aangekochte, veelbelovende sterren blijken onder het Talpa-logo ineens onverklaarbaar te verbleken. En volksvermaak nummer xc3xa9xc3xa9n, het vaderlandse voetbal, wordt nietsontziend opgeknipt en uitgestrooid tussen ellenlange reclameblokken.

    Onbegrijpelijk dat het creatieve brein van John de Mol, in het verleden televisievernieuwer bij uitstek, lijkt te verschrompelen nu het er op aankomt zijn eigen zender te vullen. Een carrousel van herhalingen en een als ochtendshow vermomd belspel zijn geen aanlokkelijke dagtelevisietrekkers.
    Talpa heeft niet alleen een nieuwe naam nodig, ook het gedeukte imago van de zender zal flink moeten worden opgekrikt. Want zoals het er nu voorstaat, is Tien er in Nederland simpelweg eentje te veel. ] (GPD)

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s