RTL stijf bovenaan in februari

Ondanks de terugval in aandeel van RTL4 de afgelopen tijd, blijft RTL als geheel overeind staan. Met een aandeel van 29,3% op 20-49 jaar blijven zij de publieke omroep voor die op 25,5% staat in de warme wintermaand. De publieken ‘schaatste’ naar een een dikke procentpunt winst ten opzichte van januari. SBS is de groep die met 23,7% onder druk staat. En is eigenlijk de verliezer. Moeder slagschip SBS6 zakt een beetje door het ijs en is oorzaak van de mindere prestatie. Tien weet – gedreven door voetbal – 6,7% van de kijktijd naar zich toe te halen. In januari was dit 5,5%. Er moet dus nog heel wat gebeuren wil het aandeel zich naar gemiddeld 9 of 10% bewegen. Svv_1

1. RTL4 14,5%
2. NED1 12,8%
3. SBS6 10,4%
4. RTL5 9,1%
5. NED3 8,5%
6. NET5 7,4%
7. TIEN 6,7%
8. VERON 5,9%
9. RTL7 5,7%
10. NED2 4,2%
marktaandeel februari, 20-49 jaar, 18-24 uur (SKO)
Advertisements

7 thoughts on “RTL stijf bovenaan in februari

  1. LESJE KIJKCIJFERS KIJKEN!

    Zowel in 2005 als 2006 was Februari de slechtste maand in 20-49, voor SBS6 (denk het wk even weg). Dus Februari is voor SBS6 beroerd kijkcijfertechnisch…
    MAAR; SBS6 heeft het afgelopen maand wel net wat beter gedaan dan vorig jaar (stijging van +0.1) en dan beginnen we nog niet over de andere SBS zenders.
    NET5 heeft het veel beter gedaan (+1.3) en Veronica is ook behoorlijk gegroeid met (0.5). Geen van allen hebben dus verloren vergeleken met vorig jaar.
    [b]Conclusie:[/b] SBS is 1.9% marktaandeel gegroeid!

    RTL4 daarentegen heeft -1.1 marktaandeel afgelopen Februari verloren, dat terwijl Januari en Februari traditioneel gezien de ALLER beste maanden zijn voor deze zender! Gelukkig maakt RTL5 dit nog redelijk goed met een winst van 0.7% aandeel, en vooral RTL7 heeft lekker gescoord met een overwinning van 1.0%.
    [b]Conclusie:[/b]RTL heeft “maar” 0.6% gewonnen.

    Dan kunnen we nog de PO als groep erbij nemen (sinds de zenders appart vergelijken met de nieuwe profilering moeilijk gaat) en dan zie je dat de Publieke Omroep maar liefst [b]5 PROCENT[/b] marktaandeel heeft moeten inleveren! To be fair, vorig jaar Februari 2006 beurde Nederland 2 ook wel heel goed met xc3xa9xc3xa9n of ander sportevenement; maar toch.

    En Tien staat er MAAR 0.1% beter voor dan vorig jaar (6.6 nu 6.7!!!). Dus waar je die cijfertjes allemaal vandaan haalt?
    Het is niet in 20-49 in ieder geval!

    Reply
  2. Het is belachelijk dat RTL zich ‘marktleider’ noemt. Dat geldt alleen voor 20 – 49. Er zijn veel meer kijkers en adverteerders weten ook wel dat 50plussers veel kapitaalkrachtiger zijn dan 20ers. Dus zo relevant is die groep 20 – 49 helemaal niet.

    Nederland 1 was in februari wel de marktleider met een aandeel van 18,4% (doelgroep 6+, tijdvak 18.00 – 24.00 uur). RTL 4 volgt met 14,2% en SBS 6 met 10,5%. Het totale aandeel van de PO was 33,3% (in januari nog 31,7%), RTL Nederland scoort 25,7% (een daling ten opzichte van de 26,2% in januari) en SBS Broadcasting 20,1% (in januari nog 21,5%). Tien heeft in februari een aandeel van 6,6% behaald, meer dan NET 5, Veronica en RTL 7.

    De Top 10 van meest bekeken programma’s in februari wordt vrijwel geheel gedomineerd door Nederland 1. Op de vijfde plaats staat De Wedstrijden Zondag van Tien; het hoogst scorende programma van RTL (X Factor) verschijnt pas op de 17e plaats van de Top 100.

    Reply
  3. LEESBRIL KOPEN THOMAS?

    We zijn gaarne bereid onze opportunistische SBS medewerker ‘Thomas’ even van repliek te voorzien.

    SBS6
    De campingzender had gemiddeld 12% marktaandeel in 2006. In februari met zware Winterspelen concurrentie haalde ze nog 10,4% (en ja in 20-49 jaar Thomas, even blijven opletten). Nu haalt SBS6 ZONDER deze Olympische concurrentie een tiende minder. Dus EN 2% onder het jaargemiddelde en nog minder dan februari vorig jaar toen er meer concurrentie was. Kortom ronduit een slechte prestatie van SBS6.

    SBS Groep
    Thomas, als jij als kijcijfergoeroe even de aandelen van de SBS groep voor heel 2006 (vooruit zonder WK) op een rijtje zet, en er dan een trendlijn door heen zet. Wat denk je gaat die naar boven, of naar beneden? Je kan het al raden he? Naar beneden.. Ik gun SBS het beste, maar zij zijn toch echt de verliezer van het stel.

    RTL
    RTL laat voor geheel 2006 ook een licht dalende trendlijn zien (ook ex WK), maar haal gemiddeld meer (29,3) dan het jaar daarvoor (28,8). RTL haalt in feb dus keurig zijn gemiddelde, daar waar SBS met 23,7 in feb ondergemiddeld scoort.

    Publieken.
    Dat Thomas de Winterspelen maar even buiten beschouwing laat bij het vergelijken van de februari nu en vorig jaar.. moeten we daar serieus op in gaan? Ik schaats ook harder op de 500m dan Erben Wennemars als ik een paar honder meter voorsprong krijg. Ook PO scoort in feb boven hun jaargemiddelde 2006 (ex WK).

    Tien
    Tenslotte zeg ik over Tien niet meer dan dat ze 6,7 halen tov 5,5 in januari. Allemaal in 20-49 in ieder geval.

    Nou Thomas, kom op, zet je SBS bril nog eens op!

    Reply
  4. @TVF

    Tuurlijk kun je de marktaandelen op een aantal manieren bekijken. Vergelijken met afgelopen jaar, met en zonder grote evenementen, vergelijken met maand ervoor etc.

    Maar jij begint je argumentatie richting Thomas met “SBS6 De campingzender”. Op dat moment kan ik jou reactie dus al niet meer serieus nemen omdat jij blijkbaar net zo gekleurd bent als je zegt dat Thomas is.

    Als jou perceptie van SBS6 nog steeds camping-zender is moet je toch ook eens naar Hans Anders / Pearle / Brilmij…
    Want gekleurd of niet, je moet wel blind zijn om SBS6 nog altijd op die manier te bestempelen.

    Natuurlijk is het niet allemaal cultureel verantwoord, maar met series als Rome, Into the West, Ghostwhisperer en House m.d. is die betiteling toch echt achterhaald!

    Reply
  5. Beste “Niemand” van SBS. Ik heb geen enkel probleem met discussieren over de cijfers. Maar als dat start met “LESJE KIJKCIJFERS KIJKEN” EN met een zeer EENZIJDIGE/SBS blik op de zaken, dan prikken we natuurlijk graag even terug.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s