De slag van Westerloo

Fons_3Je kan ook niet even gaan skien of Fons van Westerloo richt een bloedbad aan. Eerst nagelt hij hofleverancier Endemol aan de schandpaal in Rondom Tien vanwege de belspellen. Uiteraard zendt RTL het ‘alleen maar uit’ en neemt zelf geen enkele verantwoordelijkheid voor dit hoogstaande televisieproduct. En niet veel later schiet Fons het volgende kanon af door te lekken dat er gesprekken met Talpa gaande zijn over de absorptie van Tien. En John de Mol is ‘not amused’. En hoe je hoe het ook wendt of keert, en hoe slecht Tien ook scoort, opeens zit De Mol weer in de drivers seat. Want ook SBS zat gisteren weer aan tafel bij de Mol, dankzij de ‘slimme’ zet van Fons. Al die sterren en programma’s zullen weer schijnen op RTL of SBS. Daar waar in de Bermuda Driehoek van Hilversum – Tien – veel kijkers verdwenen

SBS ziet natuurlijk graag Gooische Vrouwen en Expedition Robinson op Net5. Het voetbal op SBS6. Makkelijk ook dat alle Oranje kwalificatie duels bij een en dezelfde zender zitten. De loterijshows kunnen ook wel een plek vinden bij SBS6. Dan zou SBS RTL naar de kroon gaan steken. Dus moet van Westerloo wel heel hard zijn best gaan doen. RTL wil ook wel dat voetbal voor RTL7. En al dat mooie drama op RTL4. Daarnaast zal de Mol ook een outputdeal met de partijen voor zijn Talpa Content uit de wacht willen slepen. Een goed draaiend radiostation erbij voor RTL of SBS? De opgebouwde digitale expertise? De Mol lijkt toch weer als winnaar uit de strijd te kunnen komen. En terug gaan naar zijn core business, programma’s maken en bedenken. Let ook op de Endemol overname die hier ook een rol speelt. Een televisiestation uit de grond trekken zit hem niet in de genen. En na deze tweede poging, kan hij het daar beter bij laten…

23 thoughts on “De slag van Westerloo

  1. Op Mediacourant verscheen dit lange, maar goed geschreven stuk uit de Volkskrant als terugblik op de start van Talpa.

    Een dagboek van Programma Directeur Remko van Westerloo. Alle mensen die erin worden genoemd werkten heel erg hard om er een succes van te maken en hebben denk ik nooit kunnen denken dat het zo anders zou lopen.

    Remko van Westerloo: xe2x80x98Als prille vader van een prematuurtje gaat er een wereld voor mij open.xe2x80x99

    Donderdag 11 augustus 2005

    Het is half zeven xe2x80x99s ochtends . Een paar uur geslapen. In een paar maanden tijd moest zo veel werk verzet worden, dat slapen niet veel in de agenda voorkomt. John de Mol is een van de meest gedreven en creatieve mensen met wie ik ooit heb gewerkt. Zijn klok tikt minimaal twintig uur per etmaal door, zeven dagen per week. Ik ben tweemaal eerder betrokken geweest bij de introductie van een nieuwe zender, SBS 6 en Net 5, dus ben ik wel wat gewend. Maar dit slaat alles. Het ambitieniveau is uniek in de wereld van de omroep.

    Ik zie er onderhand niet meer uit door gebrek aan slaap, maar de adrenaline schiet permanent door mijn aderen. Ik kom uit een familie van omroepdieren en heb daar vroeg van geleerd dat de energie die je erin steekt, er altijd in het kwadraat weer uitkomt. Wel altijd met ups en downs.

    De opstart van een nieuwe zender wordt weleens vergeleken met de geboorte van een kind. In mijn geval is dat letterlijk te nemen. Het was zo goed gepland. Eind september xe2x80″ als Talpa al geruime tijd in de lucht zou zijn xe2x80″ zouden mijn partner Gerdie en ik de ouders worden van een nieuw kijkertje. We zijn erachter gekomen dat de geboorte van een nieuwe zender zich beter laat plannen dan een nieuwe boreling. Ons Talpaatje, dat de naam Tess heeft gekregen, trok zich van planning niets aan en kwam twee maanden te vroeg op de wereld, op donderdag 4 augustus om 18.21 uur. Het is een kranig meisje, dat kennelijk niet wilde dat alle aandacht naar Talpa zou gaan en dus besloot eerder te komen dan het andere kindje, dat over twee dagen geboren moet worden.

    Ik rij door een nog stil Amsterdam naar het ziekenhuis om Gerdie en Tess een kus te geven. Dolgelukkig ben ik, maar realiseer mij dat er nog een nieuw uitdaginkje bij is gekomen: De juiste balans vinden tussen het nieuwe leven en de grootste professionele uitdaging die ik tot nu toe op mijn bord heb gehad. Ik schiet door naar Laren om met de manager programmaorganisatie Jennifer Sibbing, die ook mijn agenda bewaakt, de puzzel kloppend te maken. Overleg tussen de zakelijke sectie en de programmamensen. Tijdens dit beraad lopen we alle projecten langs en kijken we of we in de pas lopen met de begroting. Heerlijk om te constateren dat ik bij een jong bedrijf werk, waar de spanning tussen de zakelijke en de programmatische medewerkers niet aanwezig is. Hier is niet de een geld aan het uitgeven en de ander de hand op de knip aan het houden.

    Hier is het doel eenduidig, wij moeten allemaal succes crexc3xabren, zowel in zakelijk als creatief opzicht. Zakelijk directeur Gert Grolleman speelt daarbij een grote rol. Hij is altijd de aanjager van een gulle lach rond de vergadertafel.

    Tussen alle hectische gesprekken, telefoontjes en smsxe2x80x99jes door moet ik nog even op de foto voor een illustratie bij een interview met Nieuwe Revu. De fotograaf vraagt mij in een grote lege bloemenbak te gaan staan in de tuin van ons pand in Laren. Ik weet dat dit soort dingen niet bij mij past, maar doe het toch om hem een plezier te doen. Ik hoef niet zo nodig op de voorgrond, maar kan, als dat het belang van de zaak dient, er natuurlijk ook niet voor weglopen. Of zou ik toch wat ijdeler zijn dan ik zelf denk?

    De marketing-afdeling wil mijn kijkcijferprognoses horen voor oktober. We zijn nog niet eens begonnen en ik moet al twee maanden vooruitdenken. Ik laat mij niet verleiden om al te optimistisch te zijn, want ik weet uit ervaring dat we nog staan voor een uphill battle. Talpa wordt bestuurd en aangestuurd door professionals, met grote ervaring op het gebied van productie, programmacreatie en omroep, maar het blijft een grillige, vaak onvoorspelbare business.

    Creatief manager Rudolf Polderman, programma-eindredacteur en verantwoordelijk voor de look and feel van de zender, loopt mijn kantoor binnen met de pingels voor de reclame-breaks. Hij ziet eruit als een buitenbeentje in de wereld van de snelle omroepbaasjes en heeft altijd een kritische blik in de ogen. Ik heb bij Net 5 de mooiste dingen van hem op mijn bord gekregen en weet dat hij zijn vak verstaat. Ook nu stelt hij ons niet teleur.

    Het is inmiddels half vier en ik race naar Naarden om op het kantoor van John met eindredacteur Hummie van de Tonnekreek, gedelegeerd producent Debora Flens en uitvoerend producent Gijs van Dam van Endemol de stand van zaken rond Big Brother door te nemen. Hummie leeft en ademt Big Brother. Ik zit met bewondering naar haar te luisteren. Ze kan afleveringen voordragen die nog niet zijn opgenomen, maar die je gewoon voor je ziet. John toont zich de meester van de Brother. Geen detail ontgaat hem en hij wil alles weten. Het is zijn kind, dat hij geen seconde loslaat. Aan de voorbereiding zal het niet liggen of dit programma een succes gaat worden.

    Ik ben nauw betrokken geweest bij de casting voor programmaxe2x80x99s, zoals Expeditie Robinson, Peking Express en Het Blok, maar de casting van Big Brother slaat alles. Nadat de eerste selecties zijn afgerond na weken van gesprekken en testen, zit ik weer in Aalsmeer om met John nog een keer de toekomstige bewoners te zien en te spreken.

    Terug naar Laren. Het is inmiddels zeven uur. Van eten is het weer niet gekomen. Ik bekijk de laatste montage van het openingsprogramma samen met manager amusement Patrick Scholtze, die de afgelopen maanden onvermoeibaar en met groot vakmanschap veel programmaxe2x80x99s op de rails heeft gezet. We worden aangenaam verrast. Een week geleden leek het nog nergens naar. Toen zakte de moed mij even in de schoenen, maar nu zie ik een vrolijk openingsprogramma met precies de juiste toon en uitstraling. We hebben gekozen voor een ingetogen aanpak met een dosis zelfspot, waarin we vooral de nieuwe programmaxe2x80x99s van de zender willen promoten. De filmpjes van Jack Spijkerman zijn ijzersterk. Oude liefde roest niet xe2x80″ alle cabaretiers zijn van de partij.

    Hij heeft het de afgelopen maanden natuurlijk niet makkelijk gehad rond zijn overstap. Ik weet dat die dingen altijd tijdelijk zijn, want hij is nog even goed en leuk als in het pre-Talpatijdperk, dus de kijker, waar het bij televisie alleen maar om draait, weet hem wel weer te vinden.

    Up s en downs, jawel, dus John aan de lijn, die Lieve Lust aflevering 4 heeft gezien. Hij is niet tevreden. De aflevering gaat over de mannelijke fantasie en heet heel toepasselijk De rukcarrousel. John vindt dat we te ver gaan. Ik spreek met Harold Oomes, manager drama en aankoop, over de kritiek van John. Harold is scherp als een mes en heeft al maatregelen genomen en het gaat goed komen.

    Om negen uur ga ik naar het ziekenhuis voor een avondsessie xe2x80x98buidelenxe2x80x99 met Tess. Als prille vader van een prematuurtje gaat er een wereld voor mij open. Ik weet inmiddels dat xe2x80x98buidelenxe2x80x99 of xe2x80x98kangaroexc3xabnxe2x80x99 wil zeggen: met je kind op de borst liggen. Tess ligt heerlijk een uur lang op mijn borst lekker te slapen. Armpjes gestrekt en in mijn nek. Ze is helemaal ontspannen. Er is weinig zo rustgevend na een dag van duizend dingen om 1290 gram schoon aan de haak op mijn borstkas te voelen, kippenborstje op kippenborst.

    De zorg van de medewerkers op de afdeling neonatologie voor al die kleine wezentjes is indrukwekkend. In de tv-wereld voelt iedereen zich heel wat, maar dit zijn nu mijn echte helden. Thuis lees ik nog internationale programmarapporten door. Ik val om een uur of twee in slaap, met een script van een nieuwe dramaserie in mijn hand.

    Vrijdag 12 augustus

    Een nieuwe dag. Nog 36 uur voor de aftrap op beeld. Ik begin de dag met de persdienst, om nog een keer alle mogelijke vragen door te nemen die natuurlijk gaan komen na de start. Ze worden overspoeld door de media-hype die rondom Talpa is ontstaan, en werken met man en macht om de vaderlandse en soms zelfs buitenlandse pers van dienst te zijn. Dan snel door naar de studio op het Media Park in Hilversum. Daar krijgen tweehonderd man een werkplek, en zijn er in twee maanden tijd indrukwekkende decors gebouwd. Wie beweert dat de televisie lijdt aan xe2x80x98creatieve armoedexe2x80x99, zou hier eens moeten komen kijken. Kleur, licht, ontwerp, de creativiteit druipt ervan af.

    In Laren praat ik met Beau van Erven Dorens en de hoofdredactie van ons nieuwsprogramma N SE over de laatste proefuitzending. We zijn het erover eens dat N SE echt onderscheidend moet zijn van de reguliere nieuwsrubrieken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in zoxe2x80x99n korte tijd. De makers zullen hun handen vol krijgen met het vasthouden en uitbouwen van de koers van dit programma. Omdat de hype rond Beau zo gigantisch is, is de druk erg groot. Dit is echt een lange-termijnproject, terwijl ik weet dat we na een week al worden afgeslacht. Je merkt dat de spanning oploopt. Er wordt vandaag weinig gelachen in ons kantoor. De humor en soms zelfspot die zo kenmerkend zijn voor onze vaak nachtelijke bijeenkomsten, is even weg.

    Mijn spanning valt even weg omdat ik Gerdie xe2x80x99s avonds laat uit het ziekenhuis mag ophalen. Ze heeft er twee weken gelegen en is toe aan haar eigen huis en de eerste goede nachtrust. Moeilijk om Tess achter te laten. Het voelt na een dag als deze bijna surrealistisch aan als we samen nog even langs de Chinees gaan om eten af te halen. Half twee naar bed. Laat DDay maar komen.

    Zaterdag 13 augustus 2005

    Als ik xe2x80x99s ochtends het kantoor binnenkom, zie ik zwaar vermoeide gezichten. De mensen van de promo-afdeling hebben de hele nacht doorgewerkt om de laatste voorbereidingen te treffen. Algemeen directeur Ronald Goes, die instrumenteel is geweest in de planning naar deze dag, zit eenzaam achter zijn bureau wat papierwerk weg te werken en af te tellen naar het grote moment waarop alles moet werken. Ik ga naar Hilversum naar de eindregie, waar duidelijk is geworden dat er een verkeerd apparaat staat, waardoor het logo en de titels niet perfect in beeld komen. Geen mens die het thuis zal opvallen, maar het veroorzaakt frustraties en spanningen.

    Gert en projectmanager Oege Boonstra zitten een biertje te drinken op het terras van de Jonge Haan. Als ik mij rond half zeven bij hen voeg, breekt de zon voor het eerst in vele dagen door. Ik zie het als een goed voorteken, al smeekt een programmadirecteur vaak om regen in de vooravond, omdat dan meer potentixc3xable kijkers binnen zitten.

    Nog een krap uur en het is zover. Dan gaan we de lucht in om nooit meer te stoppen. Zeven dagen per week, 365 dagen per jaar. Als ik rond half acht bij het studiogebouw aankom, staan alle medewerkers al klaar voor de start. Wat een verschil met de introductie van SBS tien jaar geleden. Toen zaten we met een paar mensen, weinig van hen met enige ervaring, op de grond in een gangetje op de eerste beelden te wachten op een inderhaast aangesleepte tv.

    Nu luisteren zoxe2x80x99n honderdvijftig mensen xe2x80″ onder wie vele bekende presentatoren en supertalenten als Linda de Mol xe2x80″ naar een toespraak van John, die ons voorbereidt op een lange weg, die niet zonder tegenslagen zal gaan. De timing is perfect. Als hij zijn laatste woorden heeft gesproken, zijn er nog tien seconden te gaan en tellen we met zxe2x80x99n allen af.

    Dit zijn de momenten waar je het allemaal voor doet. De mannen van het eerste uur, commercieel directeur Ton Rozenstraten, Gert, Ronald en ik omarmen elkaar. Hetzelfde gebeurt even laten met het programmateam en de collegaxe2x80x99s van de creatieve unit. Het doet mij ook goed dat veel presentatoren aanwezig zijn; van Bridget Maasland tot Henk van Dorp en Frits Barend, van Winston Gerschtanowitz tot Gordon, van Angela Groothuizen tot Froukje de Both, van Ruud de Wild tot Beau van Erven Dorens en van Jack Spijkerman tot nieuwkomer Margje Teeuwen.

    Alle euforie over het eerste begin wordt meteen teruggebracht naar de werkelijkheid als wij weddenschappen afsluiten over de kijkcijfers van de eerste avond. Uiteindelijk zullen die vanaf dit moment ons leven behoorlijk gaan domineren. De schattingen lopen uiteen van 7 tot 15 procent. Ik hou het op 10.

    Ik loop van het feest dat inmiddels is losgebarsten, door de catacomben van het Media Park naar de studio waar De Wedstrijden zometeen worden uitgezonden. De eerste reguliere uitzending van het voetbalprogramma van Talpa. Om half twee hou ik het voor gezien en geef Beau een lift naar Amsterdam. Hij is vanavond met de trein gekomen, omdat zijn auto het heeft begeven. Als we bij Muiden even gaan tanken, wordt hij herkend door een aantal jongeren. Hij springt meteen de auto uit om een praatje met ze te maken. De hele scxc3xa8ne staat in schril contrast met het beeld dat de glamourbladen graag schetsen van het leven van een bekende presentator. Een kapotte auto, vervoer per trein en een lift terug naar huis.

    Zondag 14 augustus 2005

    Zondag 14 augustus 2005 is zoxe2x80x99n dag die ik later een mijlpaal in mijn leven zal noemen. De kijkers hebben ons niet in de steek gelaten. We zijn de hele avond geen moment onder de miljoen kijkers gekomen en nog marktleider ook.

    Het is even na negen uur. John, die normaal zijn emoties goed kan verbergen, gaat in ons telefoongesprek even uit zijn dak. De droom die hij vast van plan is te verwezenlijken, is mooi begonnen. De mijne ook, al staat er voor hem veel meer op het spel omdat hij natuurlijk de personificatie is van Talpa.

    Maar zoals het altijd bij een zender gaat: je krijgt weinig tijd om je in je geluk te wentelen, want de volgende slag kondigt zich alweer aan. xe2x80x99s Middags valt de eerste aflevering van Superbal met Rolf Wouters, die vanavond moet worden uitgezonden, bij mij thuis door de bus. Omdat de pilot van een paar dagen eerder niet onze goedkeuring kon wegdragen, stop ik de dvd licht gespannen in het apparaat.

    Het werk van onze creatieve unit en de producent heeft gelukkig aanzienlijke verbetering opgeleverd. Opgelucht constateer ik dat het alternatief dat ik maar vast had laten klaarzetten, weer de kast in kan. Rolf Wouters is na geruime tijd van de buis te zijn geweest het presenteren nog niet verleerd. Hij doet het prima.

    Ook op deze zondag blijft het mobieltje rinkelen en vliegen de smsxe2x80x99jes mij om de oren. Ik realiseer me al dagen dat ik balanceer op het hoge koord in de verdeling van de belangstelling tussen Talpa, dochter Tess en mijn partner. Als ik het presteer zelfs in de gang van het ziekenhuis, waar ik aan het eind van de middag naartoe snel, nog een paar telefoontjes af te werken, val ik van het koord. Gerdie vindt dat ik nu te ver ga.

    Rond zeven uur ga ik nog terug naar het ziekenhuis om met Tess te buidelen, daarna weer door naar Hilversum voor de uitzending van Cafxc3xa9 de Sport. Jack Spijkerman en Humberto Tan zijn een sterk duo. Waar tijdens de generale repetitie nog veel misgaat, is daar weinig van te merken tijdens de uitzending. Jarenlange studio-ervaring van de beide mannen komt nu goed van pas.

    Het programma is vrolijk en heeft de juiste toon. Het zal de komende weken nog behoorlijk aangescherpt moeten worden, maar dit kan niet misgaan; al zit Reinout Oerlemans met zijn producent Sander Emmering al tijdens de uitzending te praten over een betere balans tussen inhoud en vermaak.
    Het is weer een latertje. Om half twee rij ik met een tevreden gevoel naar huis. Rond acht uur hangt Rob Stenders al aan de lijn voor een radiogesprek. Ik heb de cijfers van de tweede avond net binnen en ben dus volledig voorbereid op een prettig gesprek. De zondag zit gebeiteld, ook de tweede avond zijn wij marktleider. Een zorg minder.

    Reply
  2. Radiostations en hun kavels, zijn er om te verkopen hebben we de afgelopen tijd gezien. Dat is GEEN ENKELE REDEN om een deal met SBS in de weg te staan. Zoals De Mol zelf Noordzee met vrij kavel verkocht (aan Q) om zelf 538 met vrij kavel te kopen, zo kan SBS 538 kopen en Caz met vrij kavel weer aan een andere liefhebber verkopen. Desalniettemin lijkt een RTL deal waarschijnlijker..

    Reply
  3. ”De Mol lijkt toch weer als winnaar uit de strijd te kunnen komen”. Nou winnaar, hij is wel zo’n 250 mijoen euro lichter en het moeten stopzetten van zijn tweede zender zal hem ook niet in de koude kleren gaan zitten. Het begrip ‘winnaxc3¡r’ had hij zich toch wel anders voorgesteld, meer in de vorm van marktleiderschap van zijn zender Tien.

    Reply
  4. Die Remko heeft werkelijk helemaal NIETS gepresteerd.

    Werkelijk een wonder dat ie er niet veel eerder uitgeflikkerd is. Als hij niet familie was van bijvoorbeeld een Ronal- ik ben vlstrekt onzichtbaar- Goes (zwager) dan…

    Ik zou me diep schamen als ik door nepotisme in het zadel wordt gehouden.
    Diep schamen.

    Reply
  5. Remko van Westerloo heeft nooit de kans gehad om zijn talent te laten zien. Onder de dictatuur van John de Mol kon hij gewoon niet tot bloei komen!

    Reply
  6. Die Fons van Westerloo denkt werkelijk dat hij GOD is en boven elke wet leeft. Hij bralt maar wat raak en loopt alleen maar de belangen van zijn familie te dienen. De “Van Westerloo Dynastie” moet voortgaan ook na zijn pensioen. Vandaar ook dat zijn jongste zoon de eerste werknemer was van de nieuwe RTL productie poot!

    Reply
  7. Remko van Westerloo is drie weken met vakantie. Hij voelde de bui al hangen en is ondergedoken in het buitenland. Laf om er zelf vandoor te gaan en je medewerkers in een onzekere tijd te laten barsten.

    Reply
  8. Het afgelopen weekeinde was ik xc3xa9xc3xa9n van de gasten bij de jubileum festiviteiten van Canal Digitaal die plaatsvonden in IJsland. Ook Fons van Westerloo was hierbij op uitnodiging aanwezig. Dit heerschap heeft zich daar van zijn minder charmante kant laten zien. De ware Fons kwam naar boven en dat was niet prettig. Met de nodige alcohol in zijn lijf heeft hij een groot deel van het aanwezige gezelschap op uitermate onbehoorlijke wijze geschoffeerd. Zonder teveel in te willen gaan op dit schandalige gedrag mag duidelijk zijn dat dit heerschap denkt dat hij zich alles kan permitteren. Zijn gedragingen waren dusdanig gxc3xaanant dat een tevens aanwezige RTL collega later zijn excuses maakte voor het optreden van de RTL directeur. Het lijkt erop dat Fons lijdt aan een ernstige vorm van grootheidswaanzin.

    Reply
  9. Aha, vandaar. De drank was gratis! Dan kunnen we de kant nog wal rakende beschuldiging aan het adres van Endemol wat beter begrijpen. Wat een tranendal. En lekker betrouwbaar ook: eerst ff de media informeren, daarna de producent… All is fair in love and war?

    Reply
  10. Geloof dat er weer een paar minkukels iemand willen afzeiken. Remco heeft niet alleen bij SBS maar ook bij Talpa keihard gewerkt. Het succes van Net 5 staat op zijn naam. Vertel eens wat jullie succes is geweest als je durft. Ook Fons weet precies wat hij doet. loopt 93 stappen voor op wie dan ook

    Reply
  11. Wat een hoop zielige mensen schrijven op dit log, ben benieuwd wat jullie allemaal zelf doen qua werkxe2x80xa6 Durf te wedden dat de meeste uit de media komen en dus hun brood verdienen aan deze heren. Sommige van jullie tonen weinig respect voor de mensen die jullie zo makkelijk afzeiken en proberen kapot te schrijven. Kijk eens wat verder dan je eigen ego. Een mening hebben ben ik voor maar altijd met respect. En ‘Gast’ jij slaat alles. Je bent blijkbaar belangrijk genoeg (deze is voor je ego) om bij een Canal Digitaal feestje te mogen zijn, zou je moeten begrijpen dat er een respect code is als gast. Hoop dat jij je ook eens van je donkere kant laat zien (die overigens iedereen heeft) op een feest en dat een of andere eikel je kapot schrijft.

    Reply
  12. Remco succes gemaakt van Net5???

    Het is Bart Soepnel geweest van SBS die werkelijkxc3¡lle mooie series heeft gekocht van de Amerikaanse studios.

    Remco hoefde ze alleen maar op een rijtje te zetten.

    En o ja, Expeditie Robinson erbij, dat heeft ie goed gedaan…

    En later het natuurlijk zonder enige schroom gejat voor zijn baasje De Mol…

    Reply
  13. De kracht van Expeditie Robinson zat vooral in de energie en het vakmanschap van de mensen van het Vlaamse produktiehuis Kanakna. Die hebben het programma met bloed, zweet en tranen gemaakt tot het succes wat het was. Met nadruk op ”was”, want deze mensen werden als oud vuil aan de straat gezet toen het programma naar talpa ging, zodat Marjolein van Westerloo het programma kon gaan produceren in opdracht van haar broer Remko van Westerloo en haar man Ronald Goes. Zij heeft het voor elkaar gekregen om een schitterend format gedegen te slopen, zowel in kwaliteit als in scores.

    Reply
  14. Wat is bloggen toch heerlijk. Vooral het plaatsen van reacties. Je mag van alles uitkramen en iedereen kan het lezen. Lekker makkelijk iedereen zwart maken en zelf anoniem blijven. Waar zijn alle wapenfeiten van al deze anonieme mensen? De Westerloo’s en John de Mol’s van deze wereld altijd maar bekritiseren alsof ze niets anders te doen hebben. Deze Westerloo’s en de Mol’s zijn tenminte met hun passie bezig. Niet alles verandert in goud en je leert veel meer van je fouten dan van je successen. Life is one big idea.

    Reply
  15. @RON: Fout! De De Mollen en Van Westerloo’s zijn met geld bezig. Dat is fundamenteel iets anders. Doelbewust de topwedstrijden tot het laatst bewaren in je sportprogramma, passie? Geld! Dancing on Ice tegenover Sterren dansen… programmeren, passie? Geld! Ze hebben een palmares om U te zeggen – daarover geen discussie – maar om ze nu als de vader, de zoon en de heilige geest ineen op het schild te heffen… Bull! De Mol kan geen zender runnen, Van Westerloo kan de wederopstanding van Nederland 1 en de opmars van het white trash-station SBS niet pareren. Twee verliezers. En waarom mag dat in godsnaam niet opgeschreven worden?

    Leuk hoor dat dagboek van zoonlief Remco. Inderdaad een mooie schets van de achtbaan waarin hij ten tijde van de lancering van Talpa zat. Liever lees ik het dagboek van de anderhalf jaar daarna. Hoe De Mol schuimbekkend alles en iedereen op zijn lazer gaf. Hoe het was toen de conclusie werd getrokken dat de chemie tussen Spijkerman en Tan er vooral helemaal niet was. Hoe Remco de redactie van Beau’s ego-podium NSE kwam vertellen dat de stekker er uit ging. Hoe lachebekje Grolleman moest consateren dat zijn reclamblokken alleen nog maar gevuld werden door barters met Q Music. Hoe de kijker Talpa alleen wist de vinden op zondagavond en daarna, bij wijze van collectieve afspraak, weer heel hard wegrende. Dat had ik graag willen lezen.

    Realiteit is dat Talpa/Tien een kolossale mislukking is geworden. Niet omdat de programma’s niet deugde, maar omdat de visie en de strategie niet deugde. Talpa stond model voor poenerig gedrag. Geld, geld, geld. Daar rook het naar en in Nederland moet je daar nou net niet mee aankomen. En bovendien ontbrak elke samenhang. Niemand wist wat Talpa was. Da’s lastig.

    De Mol moet Nederland laten voor wat het is. Rupert Murdochje spelen, daar is hij volgens mij het beste in. En hij heeft er het geld voor. En Van Westerloo… Tsja, geen idee.

    Reply
  16. de beslissing om Expeditie Robinson te kopen kwam niet van Remko, ook niet van Bart en zeker niet van Fons, maar van een man bij SBS corporate, die ook Temptation Island erdoor drukte…

    Reply

Leave a Reply

