SBS lachende derde in september

Sbs_rietlandpark1In Luxemburg zal even goed achter de oren gekrabd worden. Met het binnenslepen van de kroonjuwelen van John de Mol – zoals Gooische Vrouwen en het Eredivisievoetbal – in ruil voor een kostbaar aandeel in RTL worden niet de kijkcijfers gescoord die nodig zijn voor een gezond rendement. De vier Luxemburgse zenders wisten een aandeel van 31,7% neer te zetten in 20-49 jaar. Het moet 35% worden. En ten opzichte van vorig jaar winnen ze in totaal ‘maar’ 3,9%. Als het geknal op een steeds meer onherkenbaar RTL4 levert dus niet het gewenste resultaat op. En er zal dus in het Frans, Duits en Luxemburg gevloekt worden op de burelen van Zeiler. Lachende derde is SBS, die met drie duidelijke zenders voor de kijker, 2,4% winnen t.o.v. vorig jaar met 27,8%. Zij nemen dus een flinke hap uit de vrijgekomen Talpa koek. De Publieke omroep is vrij stabiel met een aandeel van 26,2%, iets hoger (0,8%) dan september vorig jaar. De interlands van Oranje op RTL4 en SBS6 deden pijn aan je ogen, maar waren desalniettemin de best bekeken programma’s in september. Boer zoekt vrouw was het best bekeken niet sport programma.

Advertisements

12 thoughts on “SBS lachende derde in september

  1. Het half volle glas van RTL:

    RTL Nederland marktleider in september

    RTL Nederland heeft een uitstekende maand achter de rug. De zenders RTL 4, 5, 7 en 8 behaalden over de maand september een gezamenlijk zenderaandeel van 31,6 procent in de doelgroep 20 – 49 jaar (augustus was 29,5 procent). De SBS Groep volgt met 27,8 procent (was 29,6 procent in augustus), de Publieke Omroepen scoorden 26,2 procent (21,8 procent in augustus). Ook in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar eindigde RTL op de eerste plaats met 30,9 procent (SBS: 28,3 procent; PO: 26,4 procent).

    RTL 4
    RTL 4 behaalde in de doelgroep 20 – 49 jaar een zenderaandeel van 15,7 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar: 15,5 procent). De EK-kwalificatiewedstrijd Albanixc3xab – Nederland en de wekelijkse Eredivisie-uitzendingen zijn uiteraard de hoogst scorende programma’s, maar ook ‘Gooische Vrouwen’, ‘Gillend Naar Huis’, ‘Crime Scene Investigation’ en ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ werden bovengemiddeld goed bekeken.

    RTL 5
    In de eigen doelgroep 20 – 34 jaar scoorde RTL 5 een zenderaandeel van 9,1 procent. De best bekeken programma’s op deze zender waren ‘Crime Scene Investigation’, ‘De Gouden Kooi’, de films ‘She’s The Man’ en ‘Hitch’ en ‘Expeditie Robinson’, dat gisteravond met de seizoensstart maar liefst 829.000 kijkers trok.

    RTL 7
    RTL 7 had in september de beste maand sinds augustus vorig jaar. In de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar werd een zenderaandeel bereikt van 7,0 procent. Dit topresultaat van de mannenzender kwam vooral tot stand dankzij de registraties van de voetbalwedstrijden om de KNVB Beker (‘RTL Voetbal’) en de Formule 1 (‘RTL GP’).

    RTL 8
    RTL 8 realiseerde in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar een zenderaandeel van 3,2 procent. De hoogst scorende programma’s waren ‘EHBO: Eerste Hulp Bij Opvoeden’, ‘Holiday Airport Sydney’ en ‘As The World Turns’.

    Reply
  2. De komst van Remko van Westerloo bij RTL, zal de boel flink ten goede gaan veranderen. Is er al iets bekend gemaakt wanneer hij bij RTL begint?

    Reply
  3. Het overlopende glas van SBS:

    Recordmaand september voor SBS Groep

    De drie zenders van SBS 6 hebben een recordmaand achter de rug. Dat meldt een woordvoerder van SBS. xe2x80x9cNiet eerder wist de SBS-groep de maand september af te sluiten met een marktaandeel van 27,8% in de doelgroep 20-49 jaarxe2x80x9c, aldus de zegsman. Volgens hem is het opvallend dat alle drie de zenders aan marktaandeel winnen ten opzichte van september 2006. xe2x80x9cMet name Veronica, dat wederom explosief groeit, doet uitste- kende zaken en behaalt een markt- aandeel van 7,1%.xe2x80x9d

    SBS 6 deed het in september 2007 beter dan vorig jaar september en eindigt de maand op een marktaandeel van 13,4% in de doelgroep 20-49 jaar. xe2x80x9cDe familiezender weet met name op de zaterdag- en zondagavond winst te boeken. De live-shows van So You Wannabe a Popstar en Het Beste Idee van Nederland xc3xa9n de zondagavond met Wegmisbruikers en De Smaakpolitie zorgen voor groei.xe2x80x9d

    Ook de serie-avonden op dinsdag en donderdag blijven volgens SBS 6 goed scoren met House, Medical Investigation en Close to Home. xe2x80x9cDe marktaandelen van de vooravond zitten nog steeds in de lift met achtereenvolgens Medisch Centrum, de vroege edities van Hart van Nederland en Shownieuws en Trauma Centrum.xe2x80x9d

    Veronica heeft een van haar beste maanden ooit achter de rug, laat de persvoorlichter weten. xe2x80x9cDe zender weet een historisch marktaandeel van 7,1% te halen en dat terwijl alle tv-zenders in september met hun nieuwe programmering van start zijn gegaan. Alle avonden van de week scoort de zender beter dan september vorig jaar, toen nog een marktaandeel van 5,4% werd behaald.xe2x80x9d

    Uitschieters in de afgelopen maand van Veronica zijn de filmavonden op zaterdag en zondag met titels als Swordfish en Rush Hour. xe2x80x9cDe maandag en woensdagavonden scoren ouderwets goed met de vaste waardes Navy NCIS, Criminal Minds, Numb3rs en de in september nieuwe gestarte misdaadserie Profiler.xe2x80x9d

    NET 5 behaalt ook winst ten opzichte van september 2006. De zender sluit afgelopen maand af met een marktaandeel van 7,3%, waar vorig jaar september nog 6,8% werd behaald. xe2x80x9cDe introductie van De Co-assistent is een groot succes en zorgt er voor dat de maandagavond met Ugly Betty en Men in Trees sterker is dan ooitxe2x80x9c, aldus de woordvoerder. xe2x80x9cNieuwe seizoenen van Desperate Housewives en What About Brian op de dinsdagavond en een gloednieuw seizoen van Het Blok op de woensdagavond weten direct weer hun vaste publiek te bereiken.xe2x80x9d

    De zaterdagavond met Cold Case, Justice en Law and Order blijft ook onveranderd sterk, aldus de woordvoerder. xe2x80x9cDe romantische comedyxe2x80x99s op donderdagavond doen het meer dan uitstekend met kaskrakers als Princess Diaries 2, A Cinderella Story, Legally Blonde en What a Girls Wants.xe2x80x9c

    Reply
  4. Ja pvh, dat is wel erg naief gedacht. 1% aandeel staat wel voor zo’n 10 miljoen reclameinkomsten op jaarbasis. Maar waarschijnlijk run jij een snackbar en dan maakt een procentje niet zoveel uit nee…

    Reply
  5. Waarom gaat de komst van Remko van Westerloo iets veranderen?
    Wat is nu zijn track record???

    Nepotisme.
    Daar hebben de medewerkers van RTL een hekel aan.

    Reply
  6. Nu de zomer voorbij is daalt het marktaandeel van SBS6 ook weer. En kijk eens naar Hart van Nederland. Zit ook vaak net over het miljoen terwijl het een tijdlang 1.4 tot 1.6 miljoen was.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s