RTL top tilt De Mol

Mol_2De kredietcrisis begint er zelfs bij miljardair John de Mol in the hakken. Nu ook het ‘naakt short gaan’ hem wordt verboden, moet elk dubbeltje omgedraaid worden. Vandaag maakt Adformatie bekend dat De Mol zowel Gerhard Zeiler, Bert Habets, Frank Eijken en Fons van Westerloo als getuige gaat horen over de RTL cijfers. Kern van het probleem volgens de Mol’s buikspreekpop Thomas Notermans: xe2x80x98De Mol is niet tevreden over de waarde van het belang dat hij heeft verworven in RTL. De cijfers van RTL kwamen net nadat de deal was gesloten naar buiten. Hij is van mening dat hij daar eerder inzage in had moeten hebben.xe2x80x99 De Mol voelt zich misleid in de winstverwachting van RTL. Zijn ‘earn out’ zou hierdoor in gevaar komen. Die er overigens door belspel ellende en huidige RTL prestaties niet beter op zal worden. Maar volgens Van Westerloo valt dat reuze mee: xe2x80x98Ik vind dat-ie nogal vroeg begint te piepen.xe2x80x99

Advertisements

9 thoughts on “RTL top tilt De Mol

  1. SBS is lachende derde. Zij hebben de Talpa deal op het laatste moment aan zich voorbij laten gaan. Fons van Westerloo moest in zijn paniek over de teruglopende kijkcijfers bij RTL, deze Talpa deal persxc3xa9 hebben. Daarnaast moest natuurlijk de toekomst van zijn bij Talpa mislukte zoon Remko geregeld worden. Gevolg van alle idioterie is dat Fons eruit gekickt is en nu zijn dagen slijt als RTL ”gast commissaris” zonder stemrecht en RTL met de puinhoop zit. Wie dit scenario had geschetst bij de start van Talpa, was voor gek verklaard. Het kan vreemd lopen…..

    Reply
  2. Dat Talpa (nu RTL8) de dalende trend van RTL4, 5 en 7 moest maskeren was bij De Mol ook gewoon bekend! Zijn 26,3% heeft hij gekregen in ruil voor radio 538.
    De waarheid is dat zijn eigen “formats” het gewoon byzonder slecht doen. en ja, je kunt moeilijk naar jezelf gaan lopen wijzen.

    Reply
  3. Het grotere plan is briljant. John de Mol stapt met een flinke compensatie voor zijn aandelenpakket uit RTL en neemt zijn radiozender 538 mee. RTL is hem liever kwijt dan rijk, heeft genoeg eigen problemen en wil snel van hem af.

    De kredietcrisis raakt vooral private equity fondsen zoals Permira en KKR keihard. Zij hebben zeer zeer dringend geld nodig om te overleven. Een geplande beursgang zou deze oplossing gaan bieden maar is door de financixc3xable malaise op de beurzen onmogelijk geworden.

    Daar komt de volgende fase in het zicht. De beurswaarde van de ProSiebenSat1 Group, eigendom van Permira en KKR, waaronder ook de gehele SBS groep valt, is in 1,5 jaar met zo’n 80% gedaald.

    Zie:

    http://www.prosiebensat1.com/investor_relations/aktie_kursinformationen/

    John de Mol koopt voor een grijpstuiver deze noodlijdende groep op en is, in combinatie met zijn aandeel in Endemol, in xc3xa9xc3xa9n klap een mediamagnaat van formaat in Europa.

    Topman Patrick Tillieux is de laatste maanden al flink aandelen aan het inkopen om straks optimaal te profiteren.

    Zie:

    http://www.prosiebensat1.com/investor_relations/directors_dealings/

    Hij krijgt in Nederland 100% controle over de SBS zenders, voegt Radio 538 daarbij en kan zijn nieuwe formats hier testen en internationaal doorverkopen.

    Zijn verliezen op Talpa zijn dan een schijntje in vergelijk met de bodemprijs die hij voor alle zenders van ProSiebenSat1 betaalt.

    Reply
  4. Volgens naaste bronnen is john de mol niet blij met deze negatieve aandacht.
    Hij is tenslotte mede aandeelhouder van rtl. Zoals iedereen weet is hij altijd een winnaar geweest, maar nu komt de kant van de verliezer in zicht.
    zo trekt rtl niet de gewenste kijkers en ook niet de beoogde reclame inkomsten.
    Daarnaast is het voor hem geen uitdaging om alleen toe te kijken en niet direct te sturen.
    maar er lopen plannen om zich weer op het sport vlak te gaan begeven, de zenders van eredivisie live geven toch weer de drang om weer een balletje te laten rollen.
    zo onderzoekt hij of de zender “het gesprek” een mogelijke invulling kan zijn.
    deze zender is momenteel een beetje stuurloos en kan wel een kapitaal impuls gebruiken.
    maar de grootste droom is nog altijd een eigen station, zo komt de naam veronica weer in beeld.
    het blad staat in de etalage en daarnaast is er ook gerommel op topniveau bij radio veronica. samen met een goed plan en een grote inbreng van kapitaal kan het wel eens een “tree off a kind” worden en komt het oude veronica weer waar het hoort…..
    samen en als een merk als aanwinst voor de nederlandse kijker, lezer en luisteraar.

    Reply
  5. De Insider Trading (zie boven) slaat de plank volkomen mis.
    De Mol wil zijn aandeel van 26,3% in RTL uitbreiden. De compensatie wil hij niet in geld maar in aandelen!

    Reply
  6. Pfff… wat een gekakel en het klinkt als heel gefrustreerd… want wat je ook kunt zeggen in positieve of negatieve zin over de Mol… het is natuurlijk geen “simpel” mannetje zo’n reactie als van Kees is dat echter wel… heel simpel zelfs!!

    Reply
  7. Eindelijk mensen aan het woord die er verstand van hebben:

    RTL ligt in clinch met zijn kijkers
    door Ans Bouwmans en Berrit de Lange.

    Wendy van Dijk heeft haar oorlogsmake-up opgedaan.

    Gehuld in een knalroze jurk, met daaronder bruine laarzen ontvangt ze de acht koppels die nog in de race zijn voor het ‘huwelijk van een miljoen’. Live staat er met koeienletters linksboven in beeld.

    RTL hoopt met rechtstreekse uitzendingen alsnog een kijkcijferhit te maken van de pover bekeken huwelijksrace op de zaterdagavond. Maar het wordt weer een deceptie. Het resultaat is een schamele 509.000 kijkers, meldt de Stichting Kijkonderzoek een dag later.

    “Na de eerste twee afleveringen had RTL al moeten zeggen: geacht publiek, sorry, we bieden u wat anders”, zegt imagodeskundige Bart Maussen, eigenaar van The Dutch PR Group. Hij heeft maar xc3xa9xc3xa9n advies voor RTL: “Als de wiedeweerga de programma’s aanpassen met materiaal dat het SBS-niveau overstijgt.”

    Million Dollar Wedding is ‘domweg niet goed doordacht’, stelt mediadeskundige Maarten Reesink. “Een afvalrace werkt niet bij bruidsparen, dat is niet sympathiek.”

    Kan gebeuren, zou je kunnen denken, een bedrijfsongeval. Maar zo simpel is het niet. Wendy’s afgang is een symptoom. RTL kwakkelt. Vlaggenschip RTL 4 is aan de verliezende hand in de concurrentiestrijd met de twee andere ‘grote’ zenders, Nederland 1 en SBS 6. Het marktaandeel van RTL 4 loopt al jaren terug. De winst uit televisie daalde de eerste zes maanden van dit jaar, omdat de RTL-televisiezenders op de kijkersmarkt onder druk staan, zei Bert Habets, de bestuursvoorzitter van RTL Nederland vorige maand.

    En nu is het nieuwe tv-seizoen met een valse start begonnen. Op de belangrijke zaterdag- en zondagavond haalt alleen de van Talpa overgenomen serie Gooische Vrouwen meer dan een miljoen kijkers. Nederland 1 en SBS 6 weten wel op beide avonden te scoren.

    En de ruzie met aandeelhouder John de Mol over het prijskaartje voor zijn deelneming in RTL is schadelijk voor het imago van RTL.

    Reesink denkt dat problemen zijn ontstaan omdat er is beknibbeld op de programmering. Habets’ voorganger Fons van Westerloo heeft flink bezuinigd op de kosten, en te weinig vernieuwd.

    “Ik weet niet waar RTL 4 voor staat”, zegt imagodeskundige Maussen. “Men dacht dat het SBS-publiek Wendy van Dijk zou volgen naar RTL. Maar het DNA van de RTL-kijker verschilt wezenlijk van dat van de volksere SBS-kijker.”

    RTL heeft het een stuk moeilijker dan SBS met een heel breed, ouder publiek, zegt Guus Pastijn van mediabureau M-fuel.

    Ruud de Langen, media-adviseur van MindShare vindt ook dat er iets niet deugt aan de programmering. “SBS zit dicht op de huid van de Nederlander, terwijl RTL programma’s heeft gekocht die uiteindelijk bedoeld zijn voor internationale doorverkoop.”

    Maussen meent dat de toevoeging van Talpa-programma’s het profiel van RTL 4 heeft vertroebeld. Voetbal op RTL 4 stootte vrouwen af en De Gouden Kooi versterkte het plattere imago van RTL. “RTL ligt in de clinch met zijn kijkers. Trouwe kijkers zijn gaan zappen naar andere kanalen.”

    Onzin, menen ze bij RTL. Okxc3xa9, Million Dollar Wedding is ‘een minder goed lopend onderdeel’, maar de nieuwe programma’s die doordeweeks zijn gelanceerd, zoals Uitstel van Executie en Herrie aan de Horizon doen het heel goed. “Daar hoor je niemand over”, zegt Kim Koppenol, woordvoerder van RTL Nederland boos.

    RTL 4 is een echte familiezender en juist heel vernieuwend bezig, meent ze. Dan moet je risico’s nemen, en dan gaat er wel eens wat fout.

    Niet alleen de kijker vlucht, ook de adverteerder is ongelukkig. De nieuwe zender RTL 8 haalt tot nu toe een te laag marktaandeel, zegt Melle Lenior van mediabureau Carat, dat reclamezendtijd inkoopt voor adverteerders.

    De zaterdagavond op RTL 4 is nog niet zo zorgelijk dat adverteerders uitwijken naar de concurrentie. Maar RTL zal alle zeilen moeten bijzetten om te voorkomen dat dat gebeurt, zegt Pastijn van M-Fuel. “Als het marktaandeel daalt, schroeven adverteerders bij de volgende inkoopronde van reclamezendtijd hun budget terug.”

    RTL zet dit najaar in op een betere profilering van zijn zenders. Mediadeskundige Maarten Reesink: “Vlaggenschip RTL 4 moet zich terugvechten in de markt.”

    Voor de korte termijn ziet het er somber uit, denkt hij. “Investeren in programma’s vergt tijd. En een kijker die eenmaal op drift is, heb je niet zomaar terug.”

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s