Eijken: Habets speelt mooi weer

CrachHet FD heeft vandaag een hele pagina aan de economische kant van televisie gewijd. Gaat over geld dus. Interviews met Endemol bazen Paul Romer en Dick van der Graaf, RTL baas Bert Habets, en ex-RTLer Frank Eijken en met Ton Schoonderbeek van mediabureau Mindshare en  Ozlen Uncu van Vizeum. Onder enkele uitspraken. Gewoon, voor even lekker bij de koffie:

Habets: Er is geen onrust op de tv markt ‘ik zie geen rimpelingen in het water’ SBS heeft ‘weliswaar een stap gemaakt in onze richting’ maar over het algemeen ligt RTL op koers

Eijken: Ik verwacht minder reclame-inkomsten ‘alles om je heen staat onder druk’. Met gelijkblijvende resultaten mag men blij zijn. ‘Als Habets zegt dat hij geen rimpeling ziet, speelt hij denk ik mooi weer’.

Habets: (die deze week meedeelde dat er 8% van de arbeidsplaatsen moet verdwijnen): ‘De ingrepen waren niet nodig om kosten te besparen’.

Habets: de RTL baas kijkt begerig naar het succesvolle Net5. Maar RTL heeft met name de perceptie tegen. Het kan zijn dat de buitenwereld nog niet ziet dat RTL terug is. Mediabureaus zullen zien waar ik mee bezig ben. Ze zullen zeggen dat RTL back on track is.

Romer: ‘Omroepen produceren meer en meer in eigen huis, laten zich leiden tot kwartaalcijfers, door economische factoren’.

Van der Graaf: Qua creativiteit komt de Nederlandse toppositie nooit meer terug. ‘Wij schrikken niet meer af van exploiteren van andermans content (red: Eredivisie Live). Je hebt elkaars merkwaarde nodig om content te exploiteren.

Ondanks de ruzie krijgt Bert Habets De Mol (volgens Romer aandeelhouder, programmaverkoper en concurrent) nog geregeld op de koffie om te praten over programma’s. Een zakenrelatie: ‘John vindt het normaal om met links oorlog te voeren en met rechts zaken te doen’.

Meerrrr in het FD dus.

Advertisements

4 thoughts on “Eijken: Habets speelt mooi weer

  1. Succesvolle televisie maken staat of valt met een goede neus Willem van Thiel, 23-09-2008

    SBS6 geeft kijkers wat ze willen: feelgood en gezelligheid. RTL zakt met zijn nieuwe beloften in de rode cijfers. Te freaky formats.

    Eigenlijk is succesvolle televisie maken heel erg simpel. Het geheim is gelijk aan dat van een goedlopende winkel, een druk cafxc3xa9 of een populair vakantieoord. Je moet mensen gewoon bieden wat ze willen, en dan zullen ze je product afnemen, lees: kijken.

    Lastig is alleen dat je niet altijd weet wat mensen willen. Je kan het ze vragen, maar marktonderzoek is in deze sector vrij onbetrouwbaar. Want desgevraagd zeggen mensen het liefst te kijken naar actualiteiten, dramaseries en xe2x80x98mooie documentairesxe2x80x99. Maar leg je dat naast de kijkcijfers, dan zie je al gauw dat de uitgesproken behoefte en het daadwerkelijke kijkgedrag twee verschillende zaken zijn.

    Hoe weet je dan wat mensen willen? Daarvoor heb je een goede neus nodig. Die neus voed je door overal meningen en gevoelens tot je te nemen. Niet de mening van journalisten en tv-makers, maar de mening van de klant, de kijker. Lees ingezonden brieven, lees forums, lees die onderbuikerige lezersreacties onder de artikelen op nieuwssites, je weet wel, in de categorie xe2x80x98We worden belazerd, wat de hoge heren nou weer verzonnen hebben, en dat van onze centen, blablaxe2x80x99. Hoogst irritant om te lezen, maar leerzaam. Of ga in de bus zitten, en spits je oren. Post een dagje bij de koffieautomaat van een groot kantoor. Lees de Hyves van willekeurige pubers.

    Succes

    Snuif al die geuren zorgvuldig op en ontdek zo wat leeft, wat mensen boeit en wat ze voelen. En doe vervolgens je uiterste best om een product te leveren dat daarbij aansluit, met xe2x80″ en dat is een absolute voorwaarde xe2x80″ geen enkele andere intentie.

    Het draait alleen om wat mensen willen, dan komt het succes en het bijbehorende geld vanzelf.

    Dit is het geheim van een enkele publieke omroep, maar vooral van SBS6. Terecht scoort deze zender enorme successen door mensen precies te geven wat zij willen.

    Succesnummers als Hart van Nederland, Wegmisbruikers en Red Mijn Vakantie zijn niet het product van een brainstorm in hangstoelen boven hoogpolig tapijt, gevoerd door creatieven die vernieuwend te werk wilden gaan. Nee, de makers hadden als enige intentie het volk te geven wat het wil.

    Bij RTL gaat het mis omdat de neus niet meer wordt gebruikt, verstopt is, en xe2x80″ erger nog xe2x80″ moedwillig wordt dichtgeknepen. Neem de grote beloften van dit najaar, verrassende vernieuwende formules die het moesten gaan maken als Wat Schat Je? (een soort Wedden Dat), Canxe2x80x99t Buy Me Love (de nieuwe De Gouden Kooi, over seks en geld), en natuurlijk Million Dollar Wedding (Idols voor wie het leukst zxe2x80x99n partner ten huwelijk kan vragen).

    De shows van RTL sluiten niet aan bij de onderhuidse behoeften
    Professioneel

    Ze kosten RTL bakken vol geld, maar leveren niet het gewenste resultaat op. Zijn het slechte programmaxe2x80x99s? Puur professioneel afgaand op de show zou ik zeggen, xe2x80x98Nee hoor, slim uitgedacht en binnen het genre prima of zelfs spectaculair gemaakt.xe2x80x99

    Maar besnuffel je die programmaxe2x80x99s, dan ruik je het meteen. De shows sluiten op geen enkele wijze aan bij de dagelijkse emoties en de daarbij horende onderhuidse behoeften.

    Kijkers herkennen zich niet in aandachttrekkers die de mooiste dag van hun leven te koop zetten. En op geen enkele Hyves leek iemand hoopvol uit te kijken naar een nog asocialere opvolger van De Gouden Kooi.

    Maar wisten de makers bij RTL dat dan niet? Die kennen toch de nieuwe hoofdingredixc3xabnten voor tv-succes: feelgood, Hollandse gezelligheid en oprechte betrokkenheid (de Boer zoekt Vrouw-ontdekking)?

    Ja, dat wisten de makers best. Maar het bedienen van de kijker was niet de enige intentie van de makers. Ze wilden namelijk ook freaky formats uittesten om er vervolgens de blits mee te maken in het buitenland. Reinout Oerlemans wil met zijn Eyeworks Amerika veroveren, hij ziet in Los Angeles hoe entertainment waarbij liefde de inzet is, enorm scoort (zie The Moment of Truth en de nieuwe belofte Opportunity Knocks).

    Wereldveranderende formats

    Hij bedenkt vervolgens het net zo klinkende Million Dollar Wedding en laat het in Nederland uitproberen. En John de Mol, die is de fase van Nederland op maat willen bedienen allang voorbij. Hij wil opnieuw wereldveranderende formats crexc3xabren, en is zo krankzinnig slim geweest zijn Talpa-boedel bij RTL in te ruilen voor het mogen produceren van zijn ideexc3xabn xc3xa9n de zeggenschap over de programmering.

    Combineer die intenties met een onzekere jonge leiding van RTL die zich gemakkelijk in laat pakken door onze gevierde poldermediamagnaten, en onder de streep vind je het resultaat in rode cijfers.

    Maar Reinout en John hebben wel een prachtig nieuw bandje met spectaculaire beelden in hun portfolio, voorzien van Engelse voice-overs om mee te zwieren op de internationale beurzen.

    Nee, als je echt van Nederland houdt, doe dan liever als SBS, steek je neus in de lucht, en laat je gratis adviseren door de Nederlandse zeurpieten. Die na de piepers nog even snel tekeergaan op internet, xe2x80x98We worden belazerd, wat de hoge heren nou weer verzonnen hebben, en dat van onze centen, blabla.xe2x80x99

    Om vervolgens tevreden naar het bordkarton van Hart van Nederland te kijken, samen met zowat twee miljoen andere kijkersxe2x80xa6 elke dag weerxe2x80xa6

    Willem van Thiel

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s