Verdomhoek

MatthiassssDe reclamebureaus zitten in het verdomhoekje. Dat bleek bijvoorbeeld op het Branded Content congres. Ralph Wisbrun werd als voorzitter van de VEA in zijn hemd gezet door Matthias Scholten van RTL Co-creatie. Die vertelde namelijk dat hij de afgelopen twee jaar geen reclamebureau aan de lijn heeft gehad. Terwijl hij dagelijks met een mediabureau belt. Ofwel een reclamebureau is een commercialfabriek met de flexibiliteit van een eikenhouten deur. Maar volgens Wisbrun is dat niet zo. Echt niet. Wij doen al die dingen wel, maar we verkopen ons verhaal zo slecht, aldus Wisbrun. En dat lijkt toch vrij ernstig. Dat is namelijk de specialiteit van reclamebureaus, verhalen verkopen. Maar dat kunnen ze dus ook al niet meer. Gelijk daar achteraan kwam het nieuws van een serieus glazen plafond bij de reclamebureaus. De VEA schat dat nog geen tien van de 125 reclamebureaus geleid wordt door vrouwen. Dat kun je gerust een plafond van gewapend beton noemen. Bij de mediabureaus lijkt dat beter geregeld. Met bijvoorbeeld een Liedewij, Linda, Marceline en Esther. Vrouwen die er echt een gezellige boel van maken. Leuke gordijntjes voor de ramen. En hele goede klantrelaties zeggen onderzoekers.

Een door vrouwen geleid bureau is ook te herkennen aan een extra grote directie parkeerplek. Meer vrouwen aan de top dus. En daar is een campagne voor bedacht. De xe2x80x98CEO wordt SHEOxe2x80x99 campagne. Daarbij worden bedrijven gevraagd om een Charter Talent te ondertekenen. Een soort code om vrouwen naar de top te stuwen. Hopelijk komen er dan ook Charters voor andere bevolkingsgroepen. Zodat we straks ook HOMEOxe2x80x99s en MAROCEOxe2x80x99s aan de top zien. Maar goed, terug naar de reclamebureaus. Die zitten dus zwaar onder het gemiddelde. Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Frans Blanchard wil nu eens het voortouw gaan nemen. Gebeld met Blanchard horen we van zijn plannen. xe2x80x9cHet kan zo niet langer, ik ga een daad stellenxe2x80x9d. Blanchard zegt dat hij al bij xe2x80x98Big Brotherxe2x80x99 Kelly heeft gexc3xafnformeerd. Hij wil namelijk met het geld dat de VEA uitspaart door niet naar Cannes te gaan, een geslachtsoperatie in Thailand ondergaan. En verder door het leven als Franska Blanchard. xe2x80x9cMet mijn operatie laat ik zien dat we deze problematiek serieus nemenxe2x80x9d aldus de VEA directeur. xe2x80x9cHet is belangrijk dat een vrouw onze branche vertegenwoordigt. Maar nu moet ik ophangen, ik ga alvast shoppen voor een bikinixe2x80x9d. Zo kan het dus ook. Het komt vast goed met de reclamebureaus.

Column Adformatie 2 juli 2009

Advertisements

3 thoughts on “Verdomhoek

  1. Dit soort ironisch beschreven belevinissen bij een congres en daar om heen vind ik kostelijk. Mij ontgaat als buitenstaander het verschil tussen een reclamebureau en een mediabureau. Is het een idee om alles onder de paraplu van de Vereniging Van Vrijwillige huisvrouwen te laten functioneren? SHEO-talent genoeg, meen ik.

    Reply
  2. haha, die extra grote parkeerplek, die herken ik alleen niet. bij ons heeft iedereen als het nodig is wel 2 parkeervakken tot zijn of haar beschikking! voordeel van zuid-oost.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s