Lijst

Mad_men_Het is de tijd van het jaar. De lijstjeslepra is weer uitgebroken. Van Top 2000 tot de 150 meest invloedrijke Nederlanders. Afgelopen week dook er een opmerkelijke lijst op. Het bedrijf Greenberry bedacht ter promotie van de op DVD uitgebrachte serie Mad Men ook een lijst. Houdt u maar even vast. Want het is een lijst waarin de machtigste mensen uit de Nederlandse marketingbranche in kaart worden gebracht. De xe2x80x98Dutch Mad Menxe2x80x99.  In dit overzicht worden volgens de makers via een xe2x80x98speciaal ontwikkelde formulexe2x80x99 10.000 marketeers gerangschikt. Dan word je dus nieuwsgierig. Die formule, hoe zou die werken? Er zijn natuurlijk nogal wat variabelen. Het soort markt, de producten, het aantal te beheren merken, de positie in de markt of het innovatievermogen. En zo zijn er nog wel wat zaken te bedenken. Dan ben je toch wel benieuwd welke wetenschapper daar zijn tanden in heeft gezet. En dat werd snel duidelijk. Een van de medewerkers van Greenberry liep ergens in een dorpshuis in Klazienaveen tegen een fietsenmaker aan die in zijn vrije tijd ook formuloloog is. En die zei:…

..je moet het niet moeilijker maken dan het is. Neem gewoon de activiteit op Twitter als uitgangspunt.  Dus wordt de top van de lijst met machtigste mensen uit de marketingbranche nu bevolkt door de seminarzigeuners. Lutsers met een tweetgemiddelde van minimaal 50 stuks per dag. Dag in, dag uit. U weet wel, mensen die door al hun getwitter en getwatter werkelijk nooit iets met aandacht aan het doen zijn. En van marketing weten ze net zoveel als Ramses Shaffy van nuchter zijn. De echte marketingbikkels houden zich namelijk bezig met nogal wat Pxe2x80x99s. Bijvoorbeeld Product, Prijs, Plaats, Personeel en Promotie. Maar die slidesharesletten met oogkleppen zo groot als klapdeuren, die houden zich binnen die ene P van Promotie slechts met een klein onderdeeltje daarvan bezig; online communicatie. De echte marketeers vinden we vooral terug in de lijst die het Tijdschrift voor Marketing jaarlijks publiceert. Al dreigen ook daar een aantal van de online navelstaarders de lijst binnen te dringen. Het enige waar ze eigenlijk echt goed in zijn, is zichzelf promoten. Maar goed, de publiciteit voor Mad Men, een serie over reclamemannen, is gescoord. De vraag is of je daar blij mee moet zijn. Dat je de industrie dus eigenlijk helemaal niet begrijpt. Gratis tip voor volgend jaar. Noem de lijst gewoon Dutch Sad Men.

Column Adformatie 10 december 2009

Zie ook hierr

Advertisements

2 thoughts on “Lijst

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s