Over van Stade en Habets

Stadehabets_2Goedemorgen allemaal. Deze column moet dus gaan over de toekomst van televisie. En wat specifieker over de mensen die dat moeten gaan vormgeven. En daarvan zouden er dus twee hier zijn. Gisteravond laat werd pas bekend dat Eric van Stade er niet bij kon zijn. Daar zit je dan met je goede gedrag. En je al geschreven column. En blijkbaar is de top smal bij SBS, want er was geen vervanger met visie te vinden. Via Paul Molenaar van de congrescommissie is SBS nog wel gevraagd om een ander aansprekend SBS gezicht te sturen. Ter compensatie. Bijvoorbeeld Uri Geller. Maar die had al een belangrijke afspraak vandaag. Bij een lepelfabrikant of zo. Ook Gerard Joling kon niet. Die had een schnabbel bij een kappersvereniging. En tenslotte Patty Brard. Die was ook niet beschikbaar. Want het was vandaag haar klismadag. Je wordt bedankt Eric!

Bert durfde gelukkig wel. Maar goed Eric komt er niet zo makkelijk van af. Want we willen wel weten wie die twee mannen dan zijn . die namens de commercixc3xablen de toekomst van televisie gaan invullen. Twee mannen. Twee televisiebazen. Maar niet het type TV baas zoals we die kenden in het verleden. Een Lex Harding of Rob Out. Dat was sex, drugs & rock and roll. Ook zijn beiden geen Fons van Westerloo, de man die zowel RTL als SBS heeft geleid. Een kleine Napoleon die loopt te roeptoeteren via elk medium dat maar voor zijn voeten komt. Laatst heeft hij bijvoorbeeld via een marathoninterview op ziekenomroep Meppel, de enige drie luisteraars, drie patixc3xabnten van de afdeling Geriatrie, lid gemaakt van WNL (ja, u denkt het inderdaad goed, ze hadden alledrie Alzheimer). Terug naar de bazen van nu. Bert (en ook Eric) zijn de twee leiders die televisie 2.0 moeten gaan uitvinden. Wat voor types zijn..

..zij dan precies? Hebben zij wel het lef om echt te vernieuwen? Volgens mij hebben we hier te maken met een alfa en een beta.

Laten we even met de beta beginnen. Bert Habets. De man van de cijfers. De man die nog niet zo lang geleden op afdeling Debiteuren Crediteuren zat bij RTL. Lekker veilig, in een vast patroon. Elke ochtend ging het daar van; Goedesmorgens deze morgen Bert, als hij met zijn broodtrommeltje binnen liep. Lekker xe2x80x98stiftenxe2x80x99 met de collegaxe2x80x99s. Grappen maken over solvabiliteit, balansen en grootboeken.

En toen werd Bert opeens de CEO van RTL. Eerder schreef ik al dat zelfs de beste RTL Astroloog of Char niet had kunnen voorspellen wat toen gebeurde. Hij kreeg gelijk de FIOD op zxe2x80x99n dak vanwege de malafide belspellen. En werd daardoor gedwongen xe2x80x99s nachts harde schijven te verbranden in de weilanden buiten Hilversum. En zijn RTL4 programmadirecteur had de leaseauto wel erg vaak op de oprijlaan van een van zijn sterren staan, zagen we in het vakblad van Evert Santegoeds. En tot overmaat van ramp sleepte notabene RTLxe2x80x99s eigen aandeelhouder John de Mol  Habets voor de rechter. En dat is gelijk vraag 1 voor zodirect: Bert, voelt dat lekker? Om genaaid te worden door John de Mol?

Dan door naar de grote afwezige van vandaag: Eric van Stade, hij is meer de alfa, de creatieveling, de programma maker. Als kabelsjouwer begonnen bij John de Mol Producties. Deze Eric is bijvoorbeeld de uitvinder van de frequent door uw beeld schuivende promoxe2x80x99s in programmaxe2x80x99s. Een hoogtepunt hiermee bereikte Eric  met Gerard Joling. Niet letterlijk. Dat hoop ik althans voor Eric. Nee, ik doel op de Hole in the Wall promotie. Een programma waarbij volwassen kerels in strakke pakjes door rare gaatjes springen. Zoxe2x80x99n format moet je dan wel een beetje promoten natuurlijk. Op de meest onverwachte ogenblikken kwamen Joling en Van Erven Dorens door gaten in reclameblokken en programmaxe2x80x99s op uw scherm voorbij. xe2x80x98S nachts schrok ik er zelfs wakker van omdat ik dacht dat Gerard Joling door ons rolgordijn heen brak: xe2x80x9ckijken zaterdagavond, half negen!!!!xe2x80x9d. En erger werd het nog als Joling er achteraan aan riep xe2x80x9cik ben Geer en neem me nog een keerxe2x80x9d. Met Uri Geller deed Eric hetzelfde. Afgelopen vrijdag maakte ik mijn 10-jarige zoon xe2x80x99s ochtends wakker en vroeg of hij lekker geslapen had. En werkelijk het allereerste wat uit zijn mond kwam was xe2x80x9c Vanavond Uri Geller kijken!xe2x80x9d. Het werkt dus. En xe2x80x99s avonds zat ik dus noodgedwongen mee te kijken naar een mevrouw die een halve bestekbak op haar voorhoofd kon plakken.

We zijn nu natuurlijk wel zeer benieuwd  naar de visie van Bert over de toekomst van televisie. En bij gebrek aan Eric, hopen we ook op bijdragen vanuit de zaal. De toekomst van televisie, waarin termen als digitalisering, nieuwe businessmodellen en afschaffing van de STER telkens maar voorbij komen. Om met de STER te beginnen. Samen met Geert Wilders, zetten van Stade en Habets het liefst het gehele STER personeel zo snel mogelijk het land uit. Maar zitten ze niet gewoon te zeuren? De groei van bestedingen is volledig ten goede gekomen aan de commercixc3xablen. En er is geen land in Europa met zoxe2x80x99n enorm aanbod aan televisiezenders. En wat denken de heren van het nieuwe publieke bestel. Zullen de horizontale blokken van WNL en Powned een gevaar zijn voor hun marktaandeel. Redt Powned het xc3xbcberhaupt? Zal Dominique Weesie ook zoxe2x80x99n omroepvoorzitter worden als alle anderen. Zoxe2x80x99n eentje die blijft zitten tot zijn eerste kunstheup gemonteerd wordt? En wat denken ze van de xe2x80x98herzuilingxe2x80x99 van de publieke omroepen

En nu komen er nog meer vragen, misschien kan je even gaan meeschrijven Ronnie. Allereerst over de businessmodellen. Van Stade gaf bij het Koffiedik kijken aan dat het de uitdaging wordt om sociaal TV kijken en individueel kijken beiden te faciliteren via diverse schermen. Maar Bert, loopt het geld niet sneller je zakken uit dan bij de aanleg van een willekeurige Noord Zuid lijn als je die content overal aanbiedt? Willen kijkers wel betalen en compenseert reclame in een digitale omgeving wel genoeg? En hoe wordt het reclamegeld straks verdeeld over zenders, kabelaar, telcoxe2x80x99s en zelfs hardwarepartijen? Bestaat er trouwens ook creatieve vernieuwing van Televisie Bert? Onlangs heb je de Fabeltjeskrant opgegraven en op RTL8 gezet. Is dat onderdeel van de vernieuwingsstrategie? Hebben Ed en Willem Bever straks een Twitteraccount? En wordt juffrouw Ooievaar een 3D Avatar? Bert, we hopen op concrete bevredigende antwoorden en geen vaag gelul in de ruimte. Want anders weet ik nog wel een vacature voor je. Die van Hoofd Debiteuren. Bij de ziekenomroep in Meppel.

Gesproken column MWG Congres 11 februari 2010, 11.30 uur

Advertisements

3 thoughts on “Over van Stade en Habets

  1. Beste TVF,

    Stil blijven staan en je als commercieel bedrijf enkel richten op tv-activiteiten via de analoge doorgifte is niet goed.
    Nu investeren in digitale activiteiten en internet levert in de toekomst extra geld op. Waar de bestedingen van bedrijven op reclamegelden bij tv-gebied teruglopen stijgen deze juist op andere nieuwe gebieden.
    Wanneer RTL of SBS niet investeren in de toekomst worden zij straks ingehaald door andere partijen op het gebied van nieuwe media. Jouw artikel laat zien dat je blijkbaar liever stil blijft staan.

    Reply
  2. Dank voor je reactie. Ik zeg helemaal niet dat ze stil moeten blijven staan, integendeel. Ik vraag me alleen af of ze wel genoeg vernieuwen en welk businessmodel het verlies aan spotinkomsten gaat compenseren.

    Reply
  3. Dank voor je reactie. Ik zeg helemaal niet dat ze stil moeten blijven staan, integendeel. Ik vraag me alleen af of ze wel genoeg vernieuwen en welk businessmodel het verlies aan spotinkomsten gaat compenseren.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s