Uitgehold

Napoleon_2Ja, dames en heren van de media. Wij hebben onze eigen vulkaan. Eentje die continu ondergronds borrelt. En eentje die deze keer tegelijk uitbarstte met de Eyjafjallajxc3xb6kull. Het is onze eigen Mediaflauwekull vulkaan. Afgelopen weken gutste de lava weer uit monden van de vele experts.  Over de zogenaamde uitholling bij mediabureaus. Er zou meer nadruk op prijs dan kwaliteit zijn. Alfred Levi meldde als een ware paus Benedictus dat die prijzenoorlog toch echt niet kan, ook al deed hij er zelf aan mee. En het is de schuld van de mediabureaus volgens Levi. Ook dook die ene tv exploitant weer op die xe2x80x98niet bij naam genoemd wil wordenxe2x80x99. Zo eentje die je in de oorlog dus liever niet naast je hebt wonen. Die gaf de adverteerders de volle laag. Aan commentaar gaat de wereld ten onder schreef Arnon Grunberg laatst in de Volkskrant. Maar gelukkig, in de vorige Adformatie bleek uit een advertentie van een mediabureau dat het ook anders kan. Dit bureau laat juist zien dat

het niet om prijs maar om strategie gaat. De mensen daar lopen in een Napoleon of Julius Caesar pak rond zien we in de advertentie. Symbolen van strategie. Jammer voor Napoleon van die rampzalige veldtocht naar Rusland en dat inschattingsfoutje bij Waterloo. Daar kijken we voor het gemak maar even over heen. In de advertentie zien we tussen de twee verklede werknemers een doos Stratego op een tafeltje staan. Deze campagne is ingeslagen als een bom in de branche. Er wordt nu gefluisterd  dat andere mediabureaus dit campagnevoorbeeld gaan volgen om de industrie te redden. Zo is er een mediabureau dat ijzersterk in onderzoek is. Zij maken een advertentie waarin ze verkleed zijn als Einstein en Archimedes. Met tussen hen in op een tafeltje het spel Pim Pam Pet. Zij zijn geniexc3xabn in het vraag en antwoordspel. Ook is er een mediabureau dat juist hun digitale expertise voor het voetlicht wil gaan brengen. Twee medewerkers zijn omgetoverd tot Steve Jobs en Bill Gates. Met tussen hen in, op een luxe tafeltje, een doos Electro. Zij maken altijd verbinding. Tenslotte is er een ander mediabureau dat laat zien dat ze er echt voor de lange termijn zijn. Twee medewerkers zijn geschminkt als de beroemde marathonlopers Haile Gebrselassie en Lornah Kiplegat met een spelletje Mens Erger Je Niet tussen hen in. Het onderschrift bij deze advertentie: xe2x80x9cWij zijn nog lang niet uitgeholdxe2x80x9d.

Column Adformatie 29 april 2010

Advertisements

3 thoughts on “Uitgehold

  1. Ha ouwe sticker-op-rug-plakker! Eindelijk heb ik je dan op een foutje betrapt! Nobody’s perfect! Waar t over gaat? Over het voetlicht enzo. Over over of voor. Flauwe kull? Egnie!
    Als je iets vxc3xb3xc3xb3r het voetlicht wilt brengen, wil je absoluut niet dat het xc3xb3ver komt. Acteurs (die staan meestal vxc3xb3xc3xb3r het voetlicht op het toneel) willen hun boodschap nu juist xc3xb3ver het voetlicht – de zaal in, dus – brengen. Vandaar is de correcte dan ook uitdrukking ‘iets OVER het voetlicht brengen. Troost: een veel gemaakte, maar daarom voor een columnist niet minder ergerlijke stijl(?)fout. Volgende keer? ;o)

    Reply
  2. leuk dat onze campagne jou zo aanspreekt. Ook de door jou aangedragen ideeen zijn fantastisch, we waren er nog niet uit, maar perfect voor de follow up die we in gedachten hebben. Mocht je van baan willen veranderen of moet veranderen, kom eens langs. Jouw creatieve ideeen spreken ons erg aan.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s