Oranje zwartboek

Jammer_maar_helaas Onze jongens hebben  er alles aan gedaan. Mijnwerkersvoetbal op het middenveld met de slopers Mark Van Bommel en Nigel de Jong. Nigel heeft zelfs tijdens het tournooi nog een aantal Spanjaarden gerold van hun goedgevulde portemonnee. Psychologische oorlogsvoering.  Alles was geoorloofd in de strijd om het wereldkampioenschap. Driemaal was echter geen scheepsrecht. Voor de derde keer in mijn leven ging de pijn door merg en been.  En niet alleen bij mij. Dit is een enorme deuk in ons nationale trotsgevoel. In 1974 kon Cruijff plotseling niet meer voetballen. In 1978 waren we zelf nogal verbaasd om zonder Cruijff en Van Hanegem in een finale terecht te zijn gekomen. Rene van de Kerkhof had destijds nog zo hard in zijn eigen arm geknepen om te kijken of het wel waar was, dat er zelfs gips om heen moest. En nu waren we niet goed genoeg. Een schele scheids hielp ook niet mee. Ons trauma wordt verlengd. Zijn de adverteerders rondom de wedstrijd hiermee dan ook losers? Wendy Bolhuis onderzocht  aan de Universiteit van Twente al eens hoe het zit met adverteren in de rust van een wedstrijd. Emoties  van kijkers kunnen tijdens wedstrijden hoog oplopen. En dat is niet goed voor de commercials die uitgezonden worden in de rust. Ten eerste kan de kijkdichtheid van een reclameblok lager zijn doordat er hele groepen supporters bezwijken aan een hartaanval. Maar ook is onze superieure  hersencapaciteit niet in staat om emoties direct te verwerken. Dat ettert dus nog door in zoxe2x80x99n rustblok. En dat zorgt voor een…

…lagere waardering en herinnering van de commercials. Dus moet u uw spot het liefst wat achterin in de rust plaatsen, als de gemoederen wat zijn gesust. Ook is het gunstig dat Oranje met de rust achterstaat. Reclame wordt namelijk positiever gewaardeerd, als de negatieve emoties in een eerste helft overheersten. Dat zat in 1974 en 1978 dus wel goed met die reclame. Beide keren stonden we achter met de rust. Dat Japie Kingcorn de jaren zeventig niet overleefde lag dus zeker niet aan de prestaties van Oranje. Deze keer gingen we met de 0-0 toch met wat negatieve emoties de rust in. Dat was dus goed voor de commercials. Maar toen het derde hoofdstuk in het Oranje zwartboek geschreven was, konden miljoenen zich in diepe rouw wentelen. Experts zeggen dat dit zoxe2x80x99n twee tot drie dagen duurt. Daarna gaan we over tot de orde van de dag. Dus even rustig aan met adverteren mensen. Uithuilen en gewoon opnieuw beginnen.

Column Adformatie 15 juli 2010

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s