Pieter

Pieterrr Pieter Broertjes was er klaar voor. Lang had hij er op moeten wachten. Maar met de geraniums en de bridgedrives in het zicht, durfde hij het. Eindelijk de grote afrekening. Nog een keertje vol met het gestrekte been erin. De etters. Zijn moment was aangebroken. Daar in Brussel, midden op een evenement vol adverteerders en bureaus, zou hij het zeggen. In het hol van de leeuw. Ten overstaan ook van de nieuwe baas van zijn krant. De man die hem gedwongen had eerder met pensioen te gaan. Het hoge woord kon er dan eindelijk uit. xe2x80x9cIk snap er niets van dat er zo weinig wordt geadverteerd in de krantxe2x80x9d Broertjes vroeg de zaal om uitleg. Toen de zaal vervolgens vroeg of Broertjes met een voorbeeld case kon aantonen hoe effectief de krant dan wel niet is, bleef het oorverdovend stil. In de Adformatie deed hij er daarna gerust nog een schepje bovenop. Niemand kon hem immers nog wat maken. Binnenkort hoeft hij zich tenslotte alleen nog maar druk te maken om de bandenspanning van zijn rollator. xe2x80x9cAls je als adverteerder nu aan de kant blijft staan, moet je niet achteraf klagen, want je had er iets aan kunnen doenxe2x80x9d. Ook het ontbreken van online advertenties bij de Volkskrant verbaasde hem. xe2x80x9c Ik snap die mensen nietxe2x80x9d. Het kwam eruit of die xe2x80x98mensenxe2x80x99 nogal achterlijk waren. Allemaal opmerkingen in de categorie xe2x80x9cJe moet mij niet wisselen, je moet Sneijder wisselen!xe2x80x9d. Pieter Broertjes schijnt vroeger..

..een goed journalist te zijn geweest. Maar hij kon het niet meer opbrengen zelf op onderzoek uit te gaan. En zich eens af te vragen waarom een van die levensaders die ze advertentie-opbrengsten noemen, zo gestaag achteruit lopen. Nee, liever zette meneer de hoofdredacteur andere middelen in. Zo kwam hij op het hysterische idee om de lokadverteerder in te zetten in het Volkskrant Magazine. Het magazine stond een keer vol met van die lokadverteerders. Pieter was namelijk heel verbaasd dat ze niet in zijn magazine wilden adverteren. We hebben toch een hoog bereik?! En veel verder kwam deze brontosaurus dus niet in zijn analyse. Eigenlijk is Pieter geworden zoals zijn held. De prins Bernhard onder de hoofdredacteuren. Regerend vanuit een ivoren toren met maar xc3xa9xc3xa9n waarheid, de zijne. Het is te hopen dat zijn opvolger, huisgenoot P., nu na de zomer even de ramen open zet. Want wij zijn best aardige mensen om mee te praten, wij van het adverteren.

Column Adformatie 26 augustus 2010

Advertisements

3 thoughts on “Pieter

  1. Ja Ludovic, klopt wel een beetje, column lag er al even, maar werd eerder vervangen door eentje die toen beter paste. De boodschap aan VK en de nieuwe leiding blijft echter geldig.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s