The Voice of John

Johndevoice John de Mol zit momenteel in de bekende positieve flow. Op RTL4 ging The Voice of Holland naar 2,7 miljoen kijkers op vrijdag. Weer bijna een half miljoen meer dan vorige week. Dat bezorgde RTL4 in haar eentje al een marktaandeel van 33,6% in de jackpotdoelgroep  20-49 jaar. De Mol liet in DWDD weten erop te hopen dat de finale een kijkcijfer in miljoenen zou halen dat met een 3 zou beginnen. Maar als het zo doorgaat zou dat wel eens eerder kunnen gebeuren. Het – voor de Televizier genomineerde - Ik Hou Van Holland van De Mol op RTL4 bracht met 2,3 miljoen kijkers zelfs Finding Nemo op SBS6 in de problemen, dat slechts 627.000 kijkers trok. En dat komt bovenop de donderdag waar RTL met Oh oh Cherso en Expedition Robinson op RTL5 en Europacup voetbal op RTL7 de concurrrentie verder uitkleedt. En hiermee sloot RTL de maand september af met een ongekend record van bijna 36% aandeel in 20-49 jaar, waar Publieke Omroep op 26% en SBS op 23,7% bleef hangen (au! voor programmadirectie en au! voor adverterend Nederland). Hoe gaat SBS zich aan deze wurggreep van RTL ontworstelen? Misschien leeft een van de nazaten van Harry Houdini nog, gelijk programmadirecteur maken dan. Maxime Verhagen is er trouwens ook best goed in, om zich uit onmogelijke situaties te redden.

Advertisements

5 thoughts on “The Voice of John

  1. RTL heeft gewoon slim gepromgrammeerd op de vrijdag avond. Eerst Holland’s got tallent, en nu de voice, straks knallen met X-factor

    Reply
  2. Wat in eerste instantie een tijdelijke dip leek bij SBS, krijgt nu een structureel karakter. Het jaar duurt nog drie volle maanden, maar er staan nog maar weinig nieuwe programma’s in de planning. Het wachten is nog op het nieuwe reportage programma van Beau van Erven Dorens, maar de kans dat ze nog verder worden verpletterd door het geweld van RTL is wel erg groot. Iedere zender(groep) heeft zijn ups en downs, maar het lijkt alsof SBS gewoon stil blijft zitten als een kikker in een pan met koud water die langzaam aan de kook wordt gebracht. Waar is de power van SBS gebleven? Met nieuwe programma managers op alle drie zenders en een nieuwe programma directeur zou je juist een niet aflatende stroom van initiatieven verwachten, maar er komt niet veel verrassends uit de kokers van de SBS zenders. Jammer, want de afgelopen jaren werd SBS een hele serieuze partner voor adverteerders, die nu net zoals de kijkers worden weggetrokken door RTL. Een RTL dat ook op sales gebied stevig vernieuwt en social media heel serieus daar in opnemen. Het lijkt erop dat die fusie met Prosieben meer kwaad heeft gedaan dan goed. Natuurlijk moeten zenders in een economisch onzekere periode ook bezuinigen, maar het heeft er de schijn van dat Duitsland zijn Nederlandse dochter iets teveel afgeknepen heeft.Dat begint nu de inkomstenstroom van SBS wel heel hard te raken. Het doorbreken van deze neerwaartse spiraal lijkt een nagenoeg onmogelijke taak zonder dat er heel veel extra investeringen in programma’s worden gedaan, want de voorraad series en films van SBS is ook inmiddels behoorlijk aan kijkcijfer erosie onderhevig.

    Reply
  3. Iedereen vergeet dat SBS6 ineenkeer goed ging puur kwam door het feit dat RTL4 slecht ging. RTL4 was een zender vol voetbal en CSI. Dat is nu al een tijdje voorbij en is gewoon weer de familiezender zoals het altijd was.

    Reply
  4. Zoek kontakt ivm kansrijk format.
    Hoe bereik ik John de Mol producties ?
    Beetje rare omweg wellicht, maar wie weet lukt het op deze manier.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s