De kijkcijfers of Holland

Spoorloos_kijker Goedemorgen dames en heren. Weer even tijd voor kijkje in de Champions League van de kijkcijfers. John de Mol sprak in DWDD de vurige wens uit dat de finale van The Voice of Holland (TVOH) met een '3' zou beginnen als het om miljoenen kijkers gaat. Maar zolang hoeft de mediatycoon niet te wachten. Eindelijk is er weer een TV format dat de Boer zoekt Vrouw cijfers weet te evenaren. TVOH scoorde met een fraaie omhaal in de kruising maar liefst 3 miljoen kijkers. En de liveshows moeten nog beginnen. Zus Linda speelde Shrek van SBS6 drie keer door de benen en scoorde 2,2 miljoen kijkers met Ik Hou Van Holland. Shrek bleef duizelig achter met een schrale 464.000 kijkers. SBS6 piekte deze week wel een keer met Nederland-Zweden dat 2,7 miljoen kijkers trok. De publieke kiloknaller heet Spoorloos, dat 2,3 miljoen kijkers pakte. Maar wel met een specifiek publiek, het marktaandeel 50+ was dik 50%. Door vergrijzing komen er gelukkig elke week nog genoeg kijkers bij om het aantal overleden kijkers te compenseren. RTL gaat dus nog steeds fier aan de leiding in de poule met 37,5% in de muntendoelgroep 20-49 jaar. SBS volgt op ruime afstand met 24,5%. De Publieke Omroep onderaan met 23,3%. Voorlopig redenen genoeg voor TV538 om dit slagveld nog maar even te mijden. Overigens kunt u voor zinlose 6+ cijfers hierrrr terecht.

Advertisements

9 thoughts on “De kijkcijfers of Holland

  1. Het lukt de SBS zenders niet, om ook maar een klein deukje in de muren van het RTL bastion te beuken. Zelf met 2,7 miljoen kijkers voor Oranje is het marktaandeel van de groep in xc3xa9xc3xa9n week met slechts 0,5% gestegen. Dit najaar had het grote Turning Point moeten worden voor de SBS zenders gezien de grote personele wisselingen in het zendermanagement, de gepresenteerde visies en de stevig uitgesproken ambities. De plank wordt echter keer op keer misgeslagen.

    Het is lang geleden dat hoofdzender SBS 6 zoveel programmaxe2x80x99s van de zender heeft getrokken. Zelfs vertrouwde successen als Popstars zijn zo uitgemolken dat de meerderheid van de voorheen zo trouwe kijkers, al lang naar elders is vertrokken. Een talent format dat acht maanden blijft doorgaan is nog nooit vertoond in Nederland en nu weten we ook waarom. Het werkt niet. Degene die hiertoe besloten heeft, lijkt alle publicaties over de toename van vluchtig kijkgedrag en multitasking nooit ingekeken te hebben.

    Het revitaliseren van Net 5 is ook dit seizoen helaas niet gelukt. De tijden dat adverteerders graag een premium wilden betalen om mee te mogen liften op de extra geboden kwaliteit van de programmering, zijn al geruime tijd voorbij. De SBS groep was uniek door een portfolio van drie strikt gescheiden brands. Die zorgvuldige scheiding tussen de merken gaf de adverteerder vaak al het benodigde bereik onder xc3xa9xc3xa9n dak. Deze succesvolle filosofie is blijkbaar losgelaten en daarmee ook de scherpe selectiviteit van ieder merk. Onbegrijpelijk voor een aanbieder die nota bene Brandmanagement als een unieke In-House Expertise probeert te verkopen in de presentaties aan de adverteerders.

    Vooral bij Net 5 is dat zonde. Die zender is een dependance van SBS 6 geworden met schreeuwerige promoxe2x80x99s en een overdosis crosspromotie voor de grotere broer, waardoor de identiteit van Net 5 verder is verwaterd. Juist deze zender was een favoriet van de planners. Zij vielen door hun leeftijd en opleiding vaak recht in de doelgroep en schoven veel campagnes rechtstreeks de Net 5 schemaxe2x80x99s in. Nu is Net 5 slechts xc3xa9xc3xa9n van de vele alternatieven.

    Adverteerders lijken niet serieus genomen te worden wanneer je in de Net 5 vooravond afleveringen van oude SBS 6 programmaxe2x80x99s of de serie Airline probeert te slijten, waarin bij de laatst genoemde, de vliegtickets aan de luchthaven balie nog in Franse Francs en Duitse Marken worden afgerekend. Retro heeft zijn grenzen. Planners worden overspoeld met schema optimalisaties en raken het spoor bijster. Campagnedoelstellingen slepen zich moeizaam naar de finish, als deze al binnen de periode gehaald worden, met eindeloze compensaties als resultaat.

    Het stevig neergezette commercixc3xable beleid van SBS voor dit jaar, is door alle programmatische problemen teruggebracht tot slechts xc3xa9xc3xa9n speerpunt: zoveel mogelijk korting aanbieden om de restjes die RTL en STER achterlaten, nog binnen te kunnen harken. Het was juist zo bewonderenswaardig dat het SBS gelukt was om deze sales methodiek al enkele jaren achter zich te laten.

    Paradepaarden van SBS zoals de Powerbreak en Local Ad Insertion, zijn nergens meer terug te vinden in de schemaxe2x80x99s. Alleen Veronica lijkt stabiel te blijven, maar is te klein om de verliezen op SBS 6 en Net 5 te kunnen compenseren. Er ligt een flinke taak voor 2011, maar het zal moeilijk zijn om de malaise die zich in het najaar van 2009 al voorzichtig begon aan te dienen, om te buigen tot de successen van voorgaande jaren.

    Reply
  2. Ook heel dom om te stoppen met S1ngle en Floor Faber. Nog dommer te stoppen met Peking Expres en daarnaast niet nog met een nieuw reality format te komen. Ook dom om te denken een vrouwenzender dus daar horen vrouwelijke presentatices. Katja leuk hoor maar, denk dat ze niet zitten te wachten op Renate Verbaan. Dus NET5 meer programma’s met Art Rooiackkers en Erik van der HOf. En haal er nog wat mannen bij bv Bas Westerweel en Chris Zegers paasen perfect bij de zender NET5. Ook Floortje Dessing trouwens. (Leuk 3 op reis bij Bnn maar, Floortje is toch wel een beetje te oud voor BNN vind ik)

    Reply
  3. Je kon Net5 zo goed verkopen aan adverteerders in de eerste jaren. Zowel voor spot als non-spot. Het was echt een onderscheidende zender met een BBC achtige uitstraling en kwaliteit. Robinson, Meiden Van De Wit, Peking Express, I Love the 80’s, Samenwonen en heel veel goede series en films. De jongens die de zender runden waren bijna fanatisch in hun werk voor Net5. Ze gingen samen met de sales afdeling ook echt de dialoog aan met de klanten en mediabureaus om tot samenwerkingen te komen. Zeldzaam dat je programma managers van een zender ziet, die ook kennis van zaken hebben op het gebied van adverteerders en die niet alleen xc3xa9xc3xa9n keer meekomen om de deal maar te sluiten. Ook gedurende de hele periode van een non spot project bleven ze echt betrokken en waren een klankbord voor de klant. Grote kritische klanten waren verrast door de betrokkenheid van het zenderteam bij gesponsorde programma’s en volgens mij heeft dat SBS geen windeieren gelegd.

    Reply
  4. Elk bedrijf heeft goede en slechte tijden. RTL zal ook weer wat minder gaan draaien. Dat is een normaal proces waar elk bedrijf mee te maken heeft.
    Wat RTL wel al veel duidelijker heeft is de profilering. En dat leidt tot de winsten die ze hebben. SBS heeft geen duidelijk profiel en dat is voor elk bedrijf een probleem. Daar zijn hele supermarktformules aan kapot gegaan.
    Het gaat niet om wie wat kopieert hier, het gaat om onderscheidend vermogen. SBS heeft geen onderscheiden vermogen. Daar is dit land te klein voor en daar kunnen ze alleen al om budget technische reden niet in mee komen. Profilering kost tijd en geld. SBS heeft geen tijd meer en zeker geen geld. Ze doen aan korte termijn scoren, dat is een soort dweilen met de kraan open. En je kunt het best lang volhouden door hard te dweilen, maar uiteindelijk verzuip je. Mijn mening is dat het echt uitgesloten is dat de SBS groep in haar huidige vorm kan blijven bestaan. Ze hebben een tijd lang heel goed gezien waar RTL wat gaat laten liet vallen. Maar de gelederen zijn gesloten bij RTL, ze laten nu niet meer los. EN dan zie je opeens dat SBS niets toevoegt meer. Het waren echte ondernemers met lef bij SBS, maar het zijn paniekerige ad-hoccers geworden. En iedereen ziet het en voelt het. Dit gaat fout. Adverteerders laten ze al voor een groot deel links liggen of kopen in voor een dumpprijs.

    Reply
  5. Jammer voor de SBS groep en de kijker. Als RTL een te groot aandeel krijgt bepalen zij wat er komt. Inderdaad was de SBS groep vroeger strijdlustiger, ik heb het idee dat ze inkakken of……………ze hebben nog iets voor ons in petto.

    Reply
  6. Van Westerloo over crisis SBS

    Het gaat niet goed met SBS6. Ook mede-oprichter Fons van Westerloo is dat opgevallen. Hij spreekt van een vrije val en een paniekreactie.
    Van Westerloo over crisis SBS

    Succes is niet altijd blijvend, zegt Van Westerloo in de Telegraaf.Tegenslag mag echter niet tot paniek leiden en alles wijst erop dat SBS aan panikeren is. In hoog tempo programmaxe2x80x99s zeer vroegtijdig stoppen en verschuiven is daar een teken van.

    Van Westerloo verliet SBS in 2003 om baas te worden bij RTL. SBS had toen een marktaandeel van 25,5% in de doelgroep 20 tot 49 jaar. RTL was 5% groter. Maar zeven jaar later, in september 2010 is het aandeel van de SBS-groep gedaald tot 23,9% terwijl dat van RTL Nederland is gestegen tot 35,5%.

    De WNL-voorzitter verklaart de stijging van RTL uit de overname van Talpa, die hij heeft geregeld. Met de deal dacht hij het marktaandeel van RTL te kunnen verhogen naar 34%. Weinigen die het geloofden, zegt Van Westerloo nu. De Mol heeft met zijn Talpa-programmaxe2x80x99s als The Voice, Ik Hou van Holland en vele andere kijkcijferkanonnen op RTL4 de afgelopen twee jaar meer waargemaakt dan hij mij ooit heeft beloofd.

    Fons van Westerloo heeft dan ook een advies voor SBS6: Ik gun SBS uiteraard alle goeds. De reclamemarkt voor tvspots is op dit moment booming dus kan SBS het zakelijk wel even uitzitten. Ik zou van die tijd gebruik maken om maar eens met John de Mol te praten, die met zijn Talpa graag aan iedereen levert.

    Bron: De Telegraaf/Mediajournaal

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s