RTL, de vette cashmachine

Rtl_geldprinter2 Waar Nel Veerman afgelopen week omviel, is RTL nog springlevend. Wendy, Linda en The Voice of Holland blijven miljoenen kijkers (recordaandeel 20-49 jaar in oktober van 37,3%) en euro's trekken. De TV Kantine hielp gisteren ook mee de gelddrukmachine op gang te houden met 2,3 miljoen lachers. Het leverde RTL Nederland een eervolle vermelding op in het rapport van het derde kwartaal van de RTL Group. Het hele management heeft een diploma hiervoor gekregen met de titel 'operational highlight'. The Voice of Holland wordt in de tussentijd verder uitgemolken, met concerten, een soap en een eigen Youtube Channel. Toch ook lichte slijtage op de programma's Ohoh Cherso en Expedition Robinson die nog wel een dikke miljoen kijkers trokken, maar er wel een paar honderdduizend kwijt zijn. Er is wel een klein minpuntje. Robert Jensen die Radio Veronica al een eerste deuk in de luistercijfers voor de ochtend bezorgde weet op RTL5 ook weinig mensen te boeien (boeien!). Het kijktijdaandeel op 20-34 jaar stortte na Hoe vind ik een vent in van 27% naar 11%. Het is dan ook een harde overgang van een mooie blonde vrouw naar Robert Jensen. De lichtpuntjes voor SBS waren Groeten uit de Rimboe, Paranormal Kinderen en Peter rrr de Vries. De eerste twee starrte op een miljoen, maar moesten in de voetbal week flink terug. Afgelopen woensdag wist Rimboe moeilijk te herstellen (820.000). Ook de Parnormale Kinderen deed een tikkie terug op 723.000. De reguliere aflevering van Popstars zat maandag op 756.000 maar de uitslag liep wel op naar een miljoen. Johnny de Mol op Veronica haalde met Beat de Mol niet de 750.000 die vader John zich wenste in DWDD, het werden er een half miljoen. Met wel een hoog aandeel op jonge hengsten van zo'n 21%. Vanavond staat er weer een zweetmomentje op het programma voor het SBS management, als Prins Zoekt Vrouw van start gaat op SBS6. De publieke omroep blaast zijn partijtje in de tussentijd gewoon mee, met name in de oudere doelgroep. De steeds groter wordende schare in scootmobiel rondrijdende kijkers van de publieke omroep is een belangrijke drijver achter de stijging van de kijktijd.

Advertisements

One thought on “RTL, de vette cashmachine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s