Voorspel

Sjuulemans In voorgaande jaren leverden Tarotkaart leggers, een mediafluisteraar, de Enkhuizer Almanak en een een paranormale postbode spectaculaire voorspellingen op in deze column. Dit jaar geen vaag gezweef. Het wordt ons namelijk bijzonder makkelijk gemaakt. Op de klokkenluiderssite WikiLeaks is er namelijk explosief materiaal vrijgekomen over de internationale en Nederlandse mediawereld. Hiermee wordt het voorspellen van 2011 appeltje-eitje. Zo is er correspondentie uit de diepste holen van het Google bolwerk boven water gekomen. En daarom weten we dat Google TV geen succes zal worden volgend jaar. Uit geheime tests blijkt namelijk dat het besturen van een Boeing 747 eenvoudiger is dan het bedienen van Google TV. Ook komt de aap uit de mouw achter de verkiezing van Qatar als organiserend land voor het WK Voetbal in 2022. Tempo blijkt het meesterbrein achter de verkiezing, lezen we in het email verkeer dat gelekt is. Wat is het geval? In de te bouwen stadions wordt airco aangebracht die de temperatuur van vijftig naar vijfentwintig graden moet terug brengen. Dat zal tot veel verkoudheid leiden bij voetballers en supporters. Tempo zal als hoofdsponsor zakdoekjes uitreiken in de stadions. Om in te snotteren en om de verliezers mee uit te zwaaien. Dat leidt er het komende jaar toe, dat Tempo in aanloop naar het WK grote voetbalevenementen voor kinderen zal organiseren in vrieshuizen. Een van de sappigste ontdekkingen vinden we..

..in documenten over Wakker Nederland. Het blijkt dat hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten door de brievenbus van Jules Paradijs heeft staan pissen. Hij wilde niet de trekpop van de Telegraaf hoofdredacteur worden. En was het gezeur over zijn televisieprogramma meer dan zat. Dat leverde dus ontslag op. We lezen in een telegram van Jules Paradijs aan voorzitter Fons van Westerloo dat Joost Eerdmans de opvolger moet worden van Bicker Caarten in het nieuwe jaar. Dan het uitgelekte plan van BVA voorman Jan Driessen om met SPOT en VEA om de tafel te gaan voor een idee dat zal inslaan als een bom. Driessen wil de reclamezendtijd halveren en er vervolgens twee keer zo veel voor betalen. De bedoeling is dat er met minder reclame en betere commercials minder irritatie ontstaat bij kijkers. Dit brengt in 2011 een aardverschuiving in het kijkgedrag tot stand. Mensen beginnen zich vreselijk te ergeren aan de programmaxe2x80x99s die tussen de commercialblokken worden uitgezonden en zappen massaal weg bij die programmaxe2x80x99s. Tot zover de voorspellingen. Doe er uw voordeel mee.

Column Adformatie 9 december 2010

Advertisements

11 thoughts on “Voorspel

  1. Gaat John de Mol iedereen weer verrassen met onverwachte stappen richting SBS in 2011? Hij gaf zelf onlangs al aan dat hij interesse zou hebben als er een bord met ”Te Koop” zou staan in de tuin van SBS. Dat bord staat er nadat topman Thomas Ebeling het er gisteren zelf stevig in de grond heeft geplant. De grote Wall Street Investment Bank JP Morgan Chase is de verkopend makelaar. Wie komen er af op de open dag van dit huis en wie gaan een bod doen?

    Reply
  2. Zou mooi zijn als John de Mol het koopt! Zijn zoon werkt al voor die club dus er is al een xc2xb4molxc2xb4. Dan gaan er ook weer een paar sterren verkassen volgend jaar naar SBS. Het belooft nu al een mooi 2011 te worden. 😉

    Reply
  3. Het nieuws over een mogelijke verkoop is vandaag Breaking News op internationale zakenzenders. Volgens CNBC heeft een Turkse commerciele zendergroep, eigendom van een rijke Turkse familie, belangstelling en zijn zij in onderhandeling met bank JP Morgan, die de verkoop regelt. Ook genoemd worden Red Bull Media in Oostenrijk, Gazprom Media in Rusland en de Vlaamse Persgroep.

    Reply
  4. John de Mol heeft serieuze interesse in de Nederlandse SBS Groep. Zijn woordvoerder Thomas Notermans heeft aangegeven dat de huidige ontwikkelingen rondom de aangekondigde verkoop van SBS onderdelen, door John de Mol op de voet worden gevolgd. Talpa wacht nu op de aanvullende informatie rondom de verkoopvoorwaarden van ProSiebenSat1. Zodra deze bekend zijn, zal een volgende stap worden gezet.

    Bron: Algemeen Dagblad

    Reply
  5. Het is even niet zo gezellig op de Amsterdamse burelen van SBS Broadcasting. Sterker nog, de spanning in de omroeptorens is met een bot mes te snijden. Tina Nijkamp is woest. De koningin van SBS werd in 2008 nog uitgeroepen tot omroepvrouw van het jaar, maar sindsdien zijn de kijkcijfers aan het kelderen. Tot overmaat van ramp loopt het bij concurrent RTL wxc3xa8l allemaal op rolletjes en dus is er van de gemoedelijke campingsfeer weinig meer over of zoals Rob Geus mompelt: xe2x80x9cHier word ik niet vrolijk van.xe2x80x9d Tina is bloedlink en haar schelle stem schalt als vanouds door het gebouw..

    xe2x80x9cHoe kan dit gebeuren verdomme?! Al vijftien jaar maken wij bij SBS de beste debielentelevisie van het land! Rechtstreeks vanuit onze hoofdstad! Daar kunnen die arbeiders zich toch niet zomaar ineens te goed voor zijn gaan voelen? Hoezo RTL? Die klootzakken maken alleen wat ze zelf leuk vinden! Die hebben geen idee wat het gewone volk wil! Een elitaire boevenbende is het! Waar halen ze het gore lef en de arrogantie vandaan? Kwaliteitstelevisie? Daar zit toch helemaal niemand op te wachten?!xe2x80x9d

    Het belangrijkste verschil tussen de twee grootste commercixc3xable zenders van Nederland zit hem in de doelgroep. Waar RTL 4 zich voornamelijk richt op jonge gezinnen met bovengemiddeld inkomen, stort SBS 6 zich op een omvangrijker deel van de bevolking: de intellectuele onderlaag met beperkt verstandelijk vermogen. Voor de SBS programmamakers is een goed inlevingsvermogen gedurende het creatieve proces dus van essentieel belang. Ter wille hiervan schijnen ze in het geheim onder het Rietlandpark een laboratorium aangelegd te hebben die voorziet in hun primaire informatiebehoefte.

    De ondergrondse gewelven zouden zijn opgedeeld in drie afzonderlijke delen. De eerste afdeling is naar verluidt ingericht als woonhuis voor het geestelijk begrensde zusje van Tina en haar gezinnetje. In een knusse woonkamer bekijkt de familie vanaf een doorgezakt IKEA bankje alle geproduceerde pilots terwijl Tina vanachter een glazenwand het aantal lachjes, traantjes en zapmomenten turft. Het peilen van het xe2x80x98SBS gehaltexe2x80x99 wordt dit binnen de organisatie genoemd.

    Vlak naast de bescheiden woning zit een klein kamertje waarin zeventien monitoren staan opgesteld. Hierop worden non-stop at random afleveringen van de Jerry Springer Show vertraagd, versneld en achterstevoren afgespeeld. Aan de hand van deze Amerikaanse talkshow, die bij de lancering van de zender een grote hit was, maakt een team van streng geselecteerde wetenschappers een uitgebreide content analyse. Een eerste uitgelekte en baanbrekende conclusie bleek: xe2x80x9cDe wit gemutste heren in de studio lijken weinig op te hebben met de aanwezige zwartgekleurde medemensen.xe2x80x9d

    In sector C bevindt zich de meest omvangrijke ruimte. In deze zone is een kunstmatige rots aangelegd waarop een troep primaten is uitgezet. De aapachtigen worden hier bestudeerd terwijl ze onophoudelijk worden blootgesteld aan het hysterische gelach van Patty Brard afgewisseld door alle tien grappen van Gerard Joling in willekeurige volgorde. Het schijnt dat het alphamannetje van de groep inmiddels iedere keer wanneer er xe2x80x9cmet gierende bandenxe2x80x9d uit de luidspreker klinkt lukraak de dichtstbijzijnde vrouwtjesaap met een banaan op het voorhoofd slaat.

    Recentelijk verzochten een paar van de onderzoekers Geer om bij wijze van experiment een nieuwe hilarische uitspraak aan zijn repertoire toe te voegen. Daar bleek de glitterster echter de kracht niet voor te hebben. Hij kreeg prompt een burnout en zit sindsdien overspannen thuis.

    De in het centrum verzamelde gegevens worden door de creatieve mensen van de zender gebruikt tijdens intensieve brainstormsessies. In deze redactievergaderingen worden zogeheten xe2x80x98mindmapsxe2x80x99 gemaakt waarbij alle kenmerken en eigenschappen van de doelgroep in kaart gebracht worden. Aan de hand van deze methode zagen onder andere de titels Tienermoeders, De Afvallers, Effe geen cent te makke en Peter R. de Vries Misdaadverslaggever het levenslicht. Ook het programma Fans, waarin kijkers voorbeeldzwakbegaafden als Jannes en Frans Bauer onderkwijlen, kwam zo tot stand.

    Een andere methodiek waar bij SBS veel mee gewerkt wordt, is de door hun zelf ontwikkelde progressieve programmaproductie procedure (kortweg PPPP). Tijdens dit zorgvuldig verborgen gehouden ritueel gaan de creatieve genixc3xabn naakt in een kring zitten en stoppen ze hun grote teen in hun mond. Vervolgens hummen ze een uur of twee totdat de xe2x80x98fase der optimale identificatiexe2x80x99 zijn intrede doet. Wanneer dit stadium bereikt wordt, werpt een buitenstaander een willekeurig voorwerp in de cirkel waarna op magische wijze automatisch een succesconcept ontstaat.

    Zo gooide een eindredacteur ooit een lepel in xe2x80x98the circle of creationxe2x80x99, hetgeen ontaarde in drie seizoenen bestek krommen op primetime. Bleken de proleten prachtig te vinden. In een studio lepels buigen onder leiding van de grootste Joodse oplichter aller tijden. Het trok een miljoenenpubliek. Ook het werpen van diverse andere attributen resulteerde in ware kaskrakers. Zo was er het dominoblokje (Domino D-Day), de tarotkaart (Astro TV), de klapschaats (Sterren Dansen op het IJs) en de automatisch roterende wc-borstel (Het Beste Idee van Nederland).

    Na het bedenken van zoxe2x80x99n gouden format hoeft er alleen nog maar een onnozel gezicht bij gezocht te worden. Toen ze bij SBS lucht kregen van een presentatrice die bij de publieke omroep moeite had groene en rode ballen uit elkaar te houden, schotelden ze Nance Coolen direct een meerjarig contract voor. Ook het succes van Beau van Erven-Dorens met een spelshow waarbij enkel en alleen glimmende dozen hoefden te worden opengemaakt, werd beloond met een langdurige verbintenis.

    Verder doen dialecten het altijd goed bij de achterlijke achterban. Tuinman Rob Verlinden lult lekker Amsterdams over plantjes en voor het oplezen van het weer wisten ze een voorspeller uit Friesland te strikken. Vanzelfsprekend geen vakbekwame meteoroloog, maar gewoon een simpele boer die de internetvooruitzichten kon voorlezen vanuit Schubbekutteveen of een soortgelijk gehucht.

    In de pre Piet Paulusma periode (kortweg PPPP) waren de weersverwachtingen voor de gemiddelde kijker nog wel eens te moeilijk. Dan zat er bijvoorbeeld per ongeluk een verdwaalde intellectueel tussen de ondervraagde dorpsidioten, die dan met een scherpzinnige opmerking of goocheme grap op de proppen kwam. Met de komst van de koning der gesloten vraag werd dat probleem voorgoed verleden tijd. Met een onophoudelijke serie diepte-interviews als gevolg:

    xe2x80x9cVertel eens even, zit jij ook in het damesteam van sjoelbakvereniging xe2x80x98Het vierde gatxe2x80x99?xe2x80x9dxe2x80x9d

    -xe2x80x9dJa.xe2x80x9d

    xe2x80x9cEn jij?xe2x80x9d

    – xe2x80x9cJa.xe2x80x9d

    xe2x80x9cEn jij?xe2x80x9d

    – xe2x80x9cIk ook ja.xe2x80x9d

    xe2x80x9cJij ook zeker?xe2x80x9d

    – xe2x80x9cKlopt.xe2x80x9d

    xe2x80x9cDan verder met het barbecueweer voor morgen. Dat geef ik een drie in verband met de sneeuw.xe2x80x9d

    Naast de karakteristieke vraagstelling waar Piet zo bekend om staat, sluit hij zijn weerbericht ook altijd af met de Friese uitdrukking xe2x80x98Oant Moarnxe2x80x99 hetgeen vrij vertaald oetlul betekent. Daarin ligt de kracht van herhaling opgesloten en dat schijnt zeer effectief te zijn bij zowel kinderen als ongeschoolden. Dat blijkt wel, want inmiddels brult heel Nederland de kreet thuis op de bank mee.

    Naast Piets weerbericht bleek ook Popstars de laatste jaren een garantie voor succes. Dit seizoen moest het absolute hoogtepunt der talentjachten worden. Tina had voor de negentiende editie namelijk een man met grote oren, een vrouw met dikke tieten en een homo met een grappig hoog stemmetje weten te ritselen die samen met jurykarikatuur Henkjan Smits de kandidaten zouden beoordelen. Daarnaast waren alle auditanten met ook maar een klein beetje talent succesvol buiten de deur gehouden, waardoor de identificatie met het publiek een absoluut maximum zou bereiken.

    Het zou gegarandeerd een hit zijn geworden als RTL er niet recht tegenover een nieuw talentformat had geprogrammeerd. In de show waarin de kandidaten enkel gehuld in een Haribo-zakje optreden op een door Vodafone gesponsorde iPad, wordt namelijk niet geselecteerd op uiterlijk. Hierdoor kunnen ook de lelijke en onverzorgde kijkers zich perfect vereenzelvigen met de deelnemers. Het SBS publiek vindt het prachtig en de show scoort als een tiet. Tot de grote frustratie van Tina..

    xe2x80x9cDie verrekte Galjaard en zijn team apen ons verdomme weer na! Eerst met die schaatsshow en nu met die klote talentenjacht van ze! Ze hebben zelfs een programma onder de titel xe2x80x98Stom, Stommer, Stomstxe2x80x99xe2x80x99!Dat moet ons patent toch ergens schenden? Hadden die rotzakken ook nog Hansie homevideo geregeld voor hun voetbalshow! Die heb ik dus direct even teruggehaald. Die hufters gaan mooi niet meer met onze domheid te koop lopen. Ik zal ze krijgen! Ik slinger de kist van Nel Veerkamp vanavond nog een keer in de show, regel wat getraumatiseerde kinderen die denken dat ze paranormaal zijn en als klapper op de vuurpijl stuur ik een lilliputter naar de rimboe. Ik zal ze terugwinnen die achtergebleven werklui. Ik krijg ze terug die plebs! Al is het het laatste wat ik doe!xe2x80x9d

    Reply
  6. Er gaat heel veel gebeuren bij SBS. Van diverse mensen kunnen we binnenkort stellen dat ze de kortste carriere ooit als zendermanager bij de SBS groep achter de rug hebben. En terecht. Wat er de afgelopen tijd is gebeurd is blunder op blunder stapelen. Maar dat wordt binnen niet al te lange tijd stevig rechtgezet.

    Reply
  7. De Mol is serieus gexc3xafnteresseerd in SBS

    Albert Kok

    John de Mol zou best SBS willen overnemen. Daar heeft hij nooit geheimzinnig over gedaan. xe2x80x98xe2x80x99Maar je kunt pas een huis kopen als er een bord met xe2x80x98te koopxe2x80x99 in de tuin staat.xe2x80x99xe2x80x99 Welnu: dat bord is eind vorige week geplaatst door Thomas Ebeling, topman van het Duitse ProSiebenSat. 1, dat in Europa tientallen zenders exploiteert, waaronder in Nederland de SBS Groep (SBS 6, Veronica, Net 5).

    In de krant Frankfurter Allgemeine liet Ebeling optekenen dat een deel van SBS kan worden verkocht. ,,Een verkoop van onderdelen is te overwegen als wij een aantrekkelijk aanbod of een strategische premie krijgen.xe2x80x99xe2x80x99 Ontdaan van alle jargon zegt Ebeling dat belangstellenden van harte zijn uitgenodigd een bod te doen.

    Thomas Notermans, woordvoerder van John de Mol, is nog voorzichtig. Roepen dat je iets heel graag wilt hebben is prijstechnisch niet handig. ,,Op vragen of hij van plan is weer een eigen zender te beginnen, zegt John altijd: xe2x80x98Ik heb geen plannenxe2x80x99. Maar zodra de dataroom (een gedegen rapport over wat er precies te koop is, red.) is ingericht, mag je erop rekenen dat John en Talpa serieus belangstelling hebbenxe2x80x99xe2x80x99.

    Bron: Algemeen Dagblad printeditie maandag 13 december 2010

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s