Voorpagina

Brekend De nieuwe hoofdredacteur van dit blad, Theo van Vugt, laat er geen gras over groeien. Vorige week riep hij al dat die verdomde inkomsten omhoog moesten. En het leek er in datzelfde nummer al op dat er via een nieuwe innovatie hard aan die inkomsten is gewerkt. Op de voorpagina stond namelijk een advertorial van het bedrijf Adrime. Dat is een bedrijf dat software verkoopt.  En de CEO van dat bedrijf heeft waarschijnlijk tien minuten zitten brainstormen met de redactie. xe2x80x9cWe kunnen best een advertorial plaatsen op de voorpagina, maar dan moet er wel iets van onderzoek omheen komenxe2x80x9d zal een brein op de redactie geroepen hebben. Nou, dat onderzoek was snel geregeld.  En eerlijk is eerlijk, het is werkelijk een briljant onderzoek geworden.  Adrime heeft zelf nog even snel een persbericht geschreven, zodat het xc3xa9xc3xa9n-op-xc3xa9xc3xa9n de voorpagina op kon. Met URL vermelding natuurlijk. Enige duiding was niet nodig. De conclusies spraken namelijk al boekdelen. Want, zegt David de Jong van Adrime; xe2x80x9cadverteerders hebben moeite om het succes van hun online campagne te bepalen, vaak omdat er te veel manieren zijn om effectiviteit te metenxe2x80x9d. En het is natuurlijk ook best lastig. Want je kan bij online meten op clicks, views, cpc, cpo, sales, bekendheid, imago, fans en ga zo maar door. En als je..

..voor jezelf geen doelstelling formuleert (wie doet dat tegenwoordig nog), is het verdomd vervelend om er dan eentje uit te kiezen. Daarom is, zoals de kop in Adformatie ook suggereert, xc3xa9xc3xa9n online maatstaf natuurlijk fantastisch. Het is alsof je de schoenwinkel inloopt en om laarzen vraagt. Laarzen meneertje? Nee daar doen we niet aan. We hebben sandalen voor u. Maar het is winter zeg je nog tegen de verkoper. Nee meneertje, aan winter doen we hier niet. Mensen komen hier alleen naar binnen voor xe2x80x98iets om op te lopenxe2x80x99. Sandalen voldoen aan die eis. We verkopen niets anders. Een andere breinbreker uit het persbericht is de uitspraak van de Jong: xe2x80x9czichtbaarheid geeft versus bereik een veel realistischer beeld van het aantal mensen dat de reclame daadwerkelijk heeft gezien en is daarom waardevollere informatiexe2x80x9d. En daar ontwikkelt De Jong dus software voor. Volgende week komt de software van de Jong ook met de verklaring waarom er overal ter wereld duizenden vogels dood uit de lucht flikkeren. Tip van de week. Lees de Adformatie door van achter naar voor.

Column Adformatie 13 januari 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s