Dit wilde Persgroep Advertising niet weten

[toelichting] Onderstaande column is geschreven op verzoek Persgroep Advertising. Voor deze ene keer zelfs alle feiten gecheckt met Nielsen en zo. Voor degenen die de definitie van een column nog eens willen nalezen, dat kan hierrrr. Veel leesplezier. [/einde toelichting]

Klik

Of ik dus een stukje wilde tikken voor de Impuls. En of het over de mediastrategie van retailers kon gaan. Je moet maar durven. Om de chef van een mediabureau te vragen dit te doen in het hol van de leeuw. Een mediabureau dat jaar in jaar uit minder geld aan dagbladen uitgeeft. En daar zijn we niet het enige mediabureau in. Au. En al zijn er verschillen, ook de retailers volgen maar een weg in dagbladbestedingen: die naar beneden. Supermarkten, drogisten, warenhuizen en bouwmarkten leunen zwaar op de eigen folder, televisiereclame en ook steeds meer op internet. Het begint dus behoorlijk reclameluw te worden in de kranten. De retailers volgen namelijk hun klanten. Ze zoeken zeker in tijden van recessie de zekerheid en roem van televisie. En online winkels zijn een ware epidemie. En zo gek is dat niet. Mensen besteden dik drie uur per dag aan het buiskleven en zitten anderhalf uur per dag aan het online infuus. Daar steekt dat krappe kwartiertje in de papieren krant een beetje schril bij af. Tel daar de dik negen miljoen rondgrazende online boodschappers bij op en je snapt je het helemaal. Opeens kan die retailer door internet onder het schedeldak bij mensen kijken. Search data zou je kunnen zien als koopintentie. Via website statistieken kan je de reis naar de kassa-aanslag stap voor stap volgen. Via sociale media laten mensen elke paar minuten boodschappen achter waar je soms niets over wilt weten, maar soms alles. Over de ademende inlegkruisjes van Kruidvat, het 1 euro ontbijt van Hema, de spuuglelijke beha’s van de V&D en ga zo maar door. Waardevolle informatie over je merk. Gratis. Dat meerdere kanalen versterkend werken is zo zeker als dat Johan Cruijff voetbalverstand heeft. Dus lijkt de strategie voor kranten zo klaar als een klontje. Digitaal innoveren met sterke titels. Er is al meer beeld in de krant te vinden. Maar laat dat beeld dan ook maar bewegen online. En dan wel met bereik. Zet de verhalen van de krant in zoveel mogelijk digitale kanalen en middelen uit. Bied die retailer die ene klik waarmee een klant direct in zijn winkel terecht komt. Mocht dit nou allemaal te snel gaan voor de hoofdredacteur, dan kan hij natuurlijk altijd nog burgemeester worden.

Advertisements

2 thoughts on “Dit wilde Persgroep Advertising niet weten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s