Winnen

De complottheorieen vliegen ons om de oren. Over de aankoop van SBS waarbij John de Mol met zijn Talpa betrokken is. De Mol is altijd goed voor wilde verhalen. Ook over zijn motieven voor de overname van SBS. Zo zou hij wraak willen nemen op RTL omdat hij bij de aankoop van zijn aandeel besodemieterd zou zijn. Of zou hij ook een speciaal gevoel bij de zender Veronica hebben. Of het was een financieel masterplan waarbij de overname van SBS het Prosieben aandeel omhoog zou laten schieten, waardoor het belang van TMG daarin meer waard werd. En daar werd Cyrte als aandeelhouder van TMG weer beter van. En dus uiteindelijk John de Mol. Tuurlijk. Andere leunstoeldeskundigen zeggen dat John de Mol iets recht wil zetten vanwege mislukte Sport7 en Talpa avonturen. Maar het verhaal is veel simpeler dan we denken. Het is namelijk zo dat, toen John de Mol zich nog in de baarmoeder bevond, hij al televisie ideeen aan het bedenken was. Met maar een doel. Hoge kijkcijfers. Televisieprogramma’s bedenken is zijn lust en zijn leven. Kijkcijfers zijn als heroine voor De Mol. Niet alleen in Nederland. Maar over de hele wereld. Dat moeten wel goede kijkcijfers zijn. Want De Mol moet en zal winnen. Over geld gaat het allang niet meer. Zo hebben we inmiddels allemaal..

..her en der kunnen lezen dat de Sinterklaasavondjes bij de Mol alleen maar leuk zijn, als John de spelletjes wint. Het allerergste schrikbeeld van John is, dat hij op een landelijk rummikub toernooi al in de eerste ronde uitgeschakeld zou worden. En de hoofdprijs, de zelfgebakken tulband, niet mee naar huis mag nemen. De Mol heeft een winnaarsmentaliteit. Dat is wat hem zo ver heeft gebracht. Een gevleugelde uitspraak van De Mol is dat het makkelijker is om een TV format te bedenken dan om het verkocht te krijgen. Te vaak reed hij in zijn leven strontchagrijnig naar huis als een onnozele programmadirecteur hem weer een nee had verkocht. Daarom voelde zijn aandeel in RTL met plaatsingsgarantie voor zijn programma’s zo goed. En toen dacht de marktkoopman pur sang; nog drie zenders met plaatsingsgarantie is nog veel beter. Nooit meer een nee. Zeven zenders om zijn tv ideeen op te etaleren. Leuk hoor, die synergie dingen met Sanoma en digitaal en zo. Maar televisie is alles behalve dood. Na twee jaar verliezen weet SBS straks weer wat winnen is. Dankzij John de Mol.

Column Adformatie 29 april 2011

Advertisements

One thought on “Winnen

  1. denk dat de mol geen rancune heeft alleen dat ivm de formats beter meer zenders beter is dan een paar ivm uit proberen van de nieuwe formules. Dit heeft hij ook gezegt op de Tv.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s