Reclamosaurus

Af en toe komen ze onder hun steen vandaan. Gooien ze de golftas even in de hoek. En vliegen even terug vanuit hun Franse of Spaanse kustvilla’s. Even terug om dat tekort aan publieke aandacht weer even aan te vullen. Die aandacht waar ze zo aan gewend zijn geraakt in hun werkzame leven. We hebben het over de reclame- en mediamannen van weleer. Met de nadruk op weleer. Zo zagen we opeens Walter van der Mee in een stoel zitten bij de online praatprogramma’s van Blue Shots TV. De oud-Publicis topman werd daar geinterviewd door oud-Adformatie coryfee Michael van Os. Interviewen kreeg een hele nieuwe dimensie in dit gesprek. In een half uur tijd gooide Van Os ongeveer drie keer een kwartje in van der Mee. En dan ging ie harder, langer en gekker tekeer dan dat apenorkest in die machine van V&D vroeger. Van der Mee is er eentje van de generatie die nog haarscherp op zijn netvlies heeft staan wanneer de zwart-wit televisie overging naar kleur. Maar daarna is het snel bergafwaarts gegaan. Toen van Os het kwartje ‘reclameluw’erin gooide, werd het lachen, gieren en brullen. Natuurlijk had Van der Mee meer dan genoeg oplossingen voor ons in petto. Houdt u vast. We moeten naar..

..kortere blokken, de promo’s moeten geschrapt worden, die volgorde van commercials in een blok moet anders en ‘last but not least’ de briljante oplossing van Walter; Nederland 3 moet reclamevrij. Een oplossing die al vrij snel na de uitvinding van het hunebed werd afgeschoten. De schuld lag dus weer bij de boodschapper en vooral niet bij de reclamemakers. Die gewoon betere en andere reclame moeten maken. Vervolgens volgde er een aanval op de mediabureaus. Die letten alleen maar op bereik, aantallen en grp’s. Ze plaatsen commerciele boodschappen expres steeds in een verkeerde redactionele omgeving. Bovendien worden de mediabureaus geleid door mensen die alleen maar rekenen. Van der Mee oreert door: mediabureaus gebruiken mediaorderkosten als ‘loss leader’ om klanten mee binnen te halen. En ze geven strategische adviezen die los staan van de tv commercial die ze niet eens gezien hebben. Je zal maar mediabureau baas zijn in de Publicis groep. En juist daarom is die AMMA mediaprijs dus zo broodnodig. Om ieder jaar het ongelijk van reclamosaurussen als Van der Mee aan te tonen.

Column Adformatie 27 mei 2011

Advertisements

One thought on “Reclamosaurus

  1. Meesterlijke column! Als je niet beter wist, zou je inderdaad denken dat de samenspraak Van Os/Van der Mee bedoeld was als komische act. Dat dit geen parodie is, maar werkelijkheid maakt dit interview huiveringwekkend.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s