NOTW

Soms hoef je maar een uurtje te vliegen om te landen in een beschaving met een ander gevoel voor normen en waarden. In Engeland is media opa Rupert Murdoch middelpunt van een schandaal waar hij normaal gesproken graag andere hooggeplaatste karakters in terecht liet komen met zijn tabloids. Liever was Murdoch nog met 65 kilometer in het uur met zijn ballen het prikkeldraad ingevlogen dan het avontuur te beleven dat hem nu overkomt. Zijn tabloid News of The World kwam onvoordelig in het nieuws met ranzige afluister- en omkooppraktijken. Om zijn positie en relaties met de politiek te redden trok Murdoch snel de stekker uit de tabloid die al 168 jaar het volk vermaakte. Thank you & goodbye was de kop van de allerlaatste NOTW. De 200 werknemers zullen de rest van hun leven met een Inholland-complex rondlopen. Heb jij daar gewerkt? In de dagen rond de bekendmaking kwam ook adverterend Engeland in actie. De massale verontwaardiging van het publiek kon niet genegeerd worden. Via de sociale media werden adverteerders..

..opgeroepen en rechtstreeks benaderd om NOTW te boycotten. Adverteerders die tot dan toe geen enkel probleem hadden om te adverteren in een krant die hele voorpaginaxe2x80x99s vulden met koppen als xe2x80x9cF1 Boss has sick Nazi orgy with hookersxe2x80x9d en xe2x80x9cMP has sex romp in Commonsxe2x80x9d. Want deze verhalen veroorzaakten een oplage van bijna 3 miljoen in de week. En die laat je niet links liggen. Maar nu was het genoeg. Want hoe dat ranzige nieuws verkregen werd, waar rond geadverteerd werd, dat kon toch echt niet door de beugel. Sommige adverteerders stopten direct. Anderen vonden het wel vervelend voor de familie van het vermoorde tienermeisje, waarvan de voicemail werd afgeluisterd, maar wilden eerst de uitslag van het politieonderzoek afwachten. Uiteindelijk werden twijfelende adverteerders door Murdoch zelf uit hun lijden verlost. Hij stopte er gewoon mee. De Telegraaf ging vorig jaar ook over het randje door de het 9-jarige slachtoffertje Ruben van de Tripoli vliegramp in het ziekenhuis rechtstreeks op te bellen om daarna het interview direct te publiceren. Toen ik dit interview online opzocht, zag ik er een advertentie naast staan over vaginale droogheid. Iets waar journaliste Jolanda van der Graaf destijds ongetwijfeld last van had. Hoe dan ook, bij dit soort journalistiek mogen adverteerders best wat vaker stemmen met hun portemonnee. E n de advertentieverkoper gewoon de deur wijzen. Bedankt en tot ziens.

Column Adformatie 22 juli 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s