Advertorial-interview

Er is een nieuwe rage gaande bij de vakbladen. In mijn mailbox vond ik een aantal bijzondere verzoeken van diverse bladen uit de communicatiebranche. Ik noem geen namen. Maar de titel van een van de vakbladen begon met een E en eindigde op merce. Een verzoek van een ander blad heeft een naam die begint met een F en eindigt op onk. Het ene vakblad was vrij dwingend. Wij willen graag een aantal data bespreken voor een advertorial-interview met meneer die en die. Huh? Een interview waar je als gexefnterviewde voor moet betalen? Vakbladen die zich optrekken aan het niveautje Harry Mens? Zo’n fantastisch interview waarbij het *kuch* vuur je aan de schenen wordt gelegd? En waarbij de commerciële afdeling bepaalt wat de lezer voorgeschoteld krijgt?Een ander blad vroeg duizend euro en dan mag je een column van een van je collega’s plaatsen. Klinkt goed, een blad met niet de beste mensen en meningen, maar voorgekauwde interviews en stukjes met en van zakken hooi. Je ziet het gewoon voor je. Een diepte-interview, gekocht door Eric van Stade van SBS, waarin hij zegt dat de kijkcijfers eigenlijk fantastisch waren het afgelopen jaar. Of Simon Neefjes van TBWA die heel overtuigd zegt nog nooit een slechte tv commercial te hebben gemaakt. En Dick Molman van Sanoma die beweert dat print springlevend is. Alsof Johan Cruijff, John de Mol, Steve Jobs of Giep Franzen telkens de portemonnee hebben moeten trekken als ze wat te melden hadden. De vakbladen zullen het best moeilijk hebben. Maar als je blad een soort Zondagskrantje wordt met alleen maar gesponsorde zooi, dan moet je het opdoeken. Onmiddellijk. Zonde van de bomen. Als niet journalistiek maar de tariefkaart leidend is, dan ben je al klinisch dood. Ongelooflijk eigenlijk dat in tijden waar authenticiteit, eerlijkheid en transparantie hoog in het vaandel staan, deze hoofdredacteuren zich een betrouwbaarheid aanmeten waar Prins Bernhard nog een puntje aan kan zuigen. Dit moeten we niet willen, mensen. Allemaal interviewtjes met allerlei mini Khadaffi’s, die de lezer alleen maar de informatie geeft die hen uitkomt. Ik ben benieuwd wat de volgende stap wordt in vakbladenland. Waarschijnlijk gaan alle journalisten eruit en worden de 3 J’s gevraagd de bladen voortaan vol te schrijven.

 

Column Adformatie 2 september 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s