Vakblad

Ja het had allemaal gekund. Een column deze week over Steve Jobs, Het nieuwe radio-onderzoek, de nieuwe Hyves strategie of de SBS perikelen. Maar als columnist schrijf je over de dingen die je ernstig verbazen. Onderwerpen die je vingers direct het toetsenbord inzuigen. Waaraan je geen weerstand kan bieden. Het moment van verbazing kwam bij mij afgelopen vrijdag. Op die dag plofte dit blad op de mat. En op de cover meende ik Rien Poortvliet te herkennen. Ik dacht nog waarom? Is Rien’s kabouterkookboek wereldwijd gerelaunched? Toen ik goed keek, stond er een raadsel onder. Who is This Guy? Toen begon het me te dagen, ik werd er ook al mee bestookt in email en op Twitter. Het is een commerciele actie van Linkedin. De Rien Poortvliet look-a-like had dus de voorpagina van Adformatie gekocht. Prima om een cover te kopen hoor. Maar dan zet je er op zijn minst ‘advertentie’ boven! Tot overmaat van ramp werd die Guy ook nog eens geinterviewd gepromoot in de redactionele rubriek ‘zeven vragen’. Niet door een journalist, maar door een freelance copywriter. En weer geen ‘advertorial’ vermelding er boven. Was dit mijn Adformatie? Verdomme dacht ik. Dit vakblad moet de Volkskrant, de Vrij Nederland of de Economist in zijn categorie zijn. Die moet het nieuws en de trends voor mij duiden. Een paar weken geleden heb ik me op deze plek al kwaad gemaakt over dit soort praktijken. En ik ben niet de enige. Op Twitter lees ik commentaren op deze actie als ‘scary’ en ‘Adformatie onwaardig’. Gaat Geert Wilders straks ook de cover plus interview kopen bij Vrij Nederland met een nep Henk en Ingrid? Wat heeft Linkedin’s Lot Keijzer met hoofdredacteur Theo van Vught gedaan om dit voor elkaar te krijgen? Nog even later lees ik de verklaring van Theo. Geld was de reden. Dan kon er weer een goed gevuld nummer worden gemaakt. Beste Theo, wil je mij en de lieve lezers dit niet meer aandoen? Geef het blad twee-wekelijks uit. Vraag abonnees om meer geld. Ontsla mij. Maak commerciele uitingen op zijn minst herkenbaar. Bedenk wat. Maar niet dit. En interview asjeblieft gewoon de echte oprichter van Linkedin. Echt een interessante man. Laat dit blad niet verworden tot een kabouterkookboek.

 

Column Adformatie 13 oktober 2011

Leave a Reply

