Web-lomp.nl

In 2003 startte ik een weblog. Bij de firma web-log.nl. Van Sanoma. Na acht jaar hard ploeteren heb ik daar zo’n drieduizend berichten en vijftienduizend reacties op staan. Enkele maanden geleden kreeg ik samen met de 400.000 andere leden een aankondiging van web-log.nl dat ze gingen migreren naar een nieuw systeem. De meesten van u, die weleens een migratie hebben meegemaakt, weten dat dat geen lolletje is, zo’n migratie. Het woord migratie lijkt niet voor niets heel sterk op het woord migraine. Nou, u begrijpt dat een migratie van 400.000 weblogs in potentie een kolossaal kloppende koppijn kan oproepen. Bij de bloggers zelf, maar ook bij de advertentieverkopers zou je denken. Want met zes miljoen bezoeken in de maand moet daar ook wat geld te verdienen zijn. Dus ging Sanoma eind augustus vol goede moed van start. Zoiets bereid je natuurlijk ook goed voor. Daarom zou de klus ook in maximaal 48 uur geklaard zijn. Inmiddels zijn we dik drie weken verder. En zitten 400.000 bloggers massaal aan de bètablokkers. Want het lukt Sanoma niet de boel netjes om te zetten. Een gedeelte van de klanten, waaronder ik zelf, betaalt zo’n negentig euro per jaar voor het gebruiken van een weblog. Maar een mailtje richting klanten kan er niet van af. Op de weblogsite staat een wirwar van nietszeggende updates van ene Coen die het ongetwijfeld goed bedoelt. Als je de URL opent van je weblog, zie je wekenlang het bericht staan dat ‘vandaag’ alle weblogs geladen worden om online te gaan. Not. In de week dat een maansonde op 20 kilometer afstand de voetstappen van Neil Armstrong haarscherp fotografeert, komt Coen niet verder dan technische prietpraat over DNS en routing. Gelukkig wisselt Sanoma het beeld op je URL wel een beetje af. Zo was er een paar dagen de gezellige tekst “bad gateway” geprojecteerd. Een dag later zag ik dat mijn voorheen keurig opgemaakte weblog in een andere bijzondere vorm te zien was. De weblog zag eruit als een mislukte aquarel van een demente bejaarde. Om vervolgens weer helemaal op zwart te gaan. Op Twitter zie je de frustratie van de leden per dag toenemen. Mensen stappen op. We zijn benieuwd naar de STIR cijfers van september. Het ergste is het gebrek aan goede communicatie erom heen. Beste Sanoma, niet technologie of content is king. Je klanten zijn king. Doe er wat aan.

 

Column Adformatie 23 september 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s