Lente

Het hangt al een tijdje in de lucht. En de dood van Steve Jobs lijkt het te versterken. Lang leve Steve Jobs. Op een of andere manier begint er iets in de tijdsgeest te kruipen. De behoefte aan verandering. De behoefte aan gekken die het anders doen. Zoals Anthony Fokker, die honderd jaar geleden op een soort van klimrek rondjes om de toren van de st. Bavokerk in Haarlem vloog. Overal waar je komt voel je het. Zo nam de kakelverse ADCN voorzitter Lode Schaeffer op een bijeenkomst van de ’24 uur van de reclame’ spontaan het woord aan het einde van de avond. Hij was het zat dat ideeen en creativiteit nauwelijks aan bod waren gekomen. En dat het alleen maar over social media ging. Schaeffer was duidelijk gefrustreerd. En nam zelfs letterlijk de woorden van een oude Apple commercial over in zijn ter plekke uitgesproken manifest. Lode zei dat we de misfits moeten omarmen. En er zijn meer signalen. Zelfs Toeterjan Driessen gaf in een interview aan af te knappen op de boekhouders in communicatie. De net genoemde Apple commercial werd ook een week lang een thema in De Wereld Draait Door. Er werden zeventien andersdenkende Nederlanders gekozen. Geesten die de wereld structureel hebben veranderd. Van Karel Appel tot Annie MG Schmidt. Van Hendrik Lorentz tot Albert Heijn. Alleen Ivo Niehe ontbrak. Maar goed, hoe goed doen we het in Nederland nog? De laatste keer dat een Nederland een Nobelprijs won was in de tijd dat de politie nog op varkens reed. En in onze eigen communicatie-industrie wordt het al niet veel beter. Bedrijven worden steeds meer vanuit zakelijkheid geleid. En niet meer vanuit de inhoud. Een fraai voorbeeld is er van dat fameuze reclamebureau waar de ondergang werd ingeluid op het moment dat zakelijkheid de inhoud begon te overheersen. Van het landelijke ministerie van de reclame naar het beeld van een gemeentehuis in Makkum. Zakelijkheid en gretigheid zorgen ervoor dat hele economieen in elkaar sodemieteren. Maar waar zijn ze in ons vak? De halve garen, de onruststokers die het echt anders doen. De Paul Meijers en Giep Franzens. Wie gaat er morgen naar zijn werk met de gedachte dat hij het goedverdoemme nu echt anders gaat doen?! Wie maakt er van de herfst in het vak een Arabische lente?

 

Column Adformatie 3 november 2011

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s