Kringen

Hoe gezellig is het in uw kringen de laatste tijd? En dan bedoel ik niet de kringen waarin u fysiek verkeert. Niet de verjaardag van afgelopen weekeinde en ook niet de prijsuitreiking met collega’s van vorige week. Nee, ik heb het over de virtuele kringen van Google+, de nieuwe sociale poging van Larry en Sergey. Nou had ik mijzelf ook uitgenodigd in de betaversie. Maar in mijn kringen heerst tot op heden de gezelligheid van een willekeurige uitvaartbijeenkomst. Ondanks het feit dat ik genoeg mensen heb verzameld om een feestje mee te bouwen. Die kringen zijn bedoeld om je sociale netwerk te kunnen onderverdelen in allerlei categorieën. Zo zou Telegraaf journalist Jaap de Groot bijvoorbeeld met Johan Cruijff (via de ipod van Danny) en Sjaak Swart in een kring de Ajax bestuurders de kolere kunnen wensen. Terwijl hij met Edgar Davids en Louis van Gaal in een andere kring weer heel andere dingetjes zit te bekokstoven. Waar het op Facebook wel lijkt het of je in je stamkroeg staat waar allerlei mensen foto’s en linkjes delen en elkaar feliciteren, lijkt Google+ momenteel echter meer op die kroeg met TL licht buiten het centrum van de stad waar niemand voor zijn lol komt. Los van het feit dat Google+ niet het eerste sociale netwerk was en achter Facebook en Twitter aanhobbelt, stelt het zich nou ook niet heel open op. Laat bedrijven nou gewoon personen kunnen volgen. En geef ook gewoon even een seintje aan die bedrijven als er over ze gesproken wordt bijvoorbeeld. Ook het overdragen van accounts aan andere beheerders levert problemen op bij Google+. Iets anders is het geloof in eigen product. Daar waar Facebook-baas Zuckerberg en Twitter-baas Castolo hun eigen producten elke dag gebruiken, laat de Google top het behoorlijk afweten. Logisch, want die zijn natuurlijk voornamelijk met hun linker hersenhelften en algoritmes in de weer. Maar het kan niet anders dan dat er een masterplan achter zit zou je zeggen. Die zestienduizend programmeurs in Mountain View zijn toch niet gek? De koppeling met de superieure zoekmachine en andere diensten zouden Google+ de bom moeten maken. Of is het gewoon zo dat er in de top van het bedrijf sociale genen ontbreken? En er daardoor ook nooit een echt sociaal netwerk uit kan rollen? Dan wordt het spannend. De kringen zouden dan kunnen verworden tot die van de steen in de vijver. Een krachtig begin, maar daarna langzaam afstervend.

 

Adformatie column 25 november 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s