Voorspel

Voor het zesde jaar achtereen vindt u hier in deze column weer de enige juiste voorspellingen voor het komende jaar. Elk jaar zetten we verrassende middelen in om tot deze blik in de toekomst te komen. Het begon met tarotkaartlezers en Cor de helderziende postbode. Daarna werd achtereenvolgens de mediafluisteraar, een tenenlezer en de Enkhuizer Almanak ingezet. Vorig jaar stapten we over naar technologie en kwam er via Wikileaks explosief materiaal over media naar buiten die een prima voedingsbodem vormden voor een waardevol vooruitzicht. En omdat je nu eenmaal moet blijven vernieuwen in het kader van de vooruitgang, hebben we dit jaar de deeltjesversneller in Zwitserland ingeschakeld. Vanuit CERN in Geneve schoten we een bundeltje neutrino’s naar een ondergronds lab op de Veluwe. Omdat deze neutrino’s sneller dan het licht zijn, kunnen we vooruit in de tijd reizen. Veel scherper kan je je voorspellingen dus niet krijgen. De eerste openbaring die we via deze experimentele technologie zien is een ‘media Occupy’-actie in de maand maart. Een groot aantal BVA leden zijn de enorme overvloed aan televisiecommercials meer dan zat. Afgelopen jaar werd een verwoede poging gedaan om een reclameluwe zaterdag in te stellen. Maar omdat onder meer RTL hier geen gehoor aan geeft, zal BVA opperhoofd Jan Driessen samen met Frenkel Denie als eerste zijn tentje opzetten op het parkeerterrein voor de deur van de Luxemburgse televisiegigant. De commercieel directeur van RTL, Ton Rozestraten, zal vanuit zijn kantoor zicht hebben op meerdere tentjes waar onder andere die van Harry Dekker, Willem Albert Bol en Bert Kamp. Deze media managers zullen daar wekenlang blijven overnachten. Omdat er geen openbare urinoirs rondom het RTL gebouw staan, zal de lucht er niet te harden zijn als het eerste lentezonnetje daar doorbreekt. Een andere trend die medio volgend jaar zichtbaar zal worden is de volgende. Reclamebureaus gaan massaal marketingdirecteuren bij adverteerders weghalen en zelf in dienst nemen. Het idee erachter is om alle creatieve ideeen die binnen het bureau geboren worden, te laten screenen door deze marketing mensen voordat ze naar de klant gaan. Ideeen worden op deze manier zo snel mogelijk plat geslagen, met grotere logo’s en slaapverwekkende teksten en beelden. Zo ontstaan er bij voorbaat compromisvolle gedrochten die bij klant in 1 keer goed worden gekeurd. Dat scheelt heel veel onbetaald geheen- en-weer. En dat zal het rendement van bureaus opkrikken. Mensen, doe uw voordeel er weer mee, met deze unieke inzichten.

 

Column Adformatie 16 december 2011

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s