Over lijken

Uitvaartverzekeraar Yarden heeft hartje zomer een halve pagina gescoord in de Telegraaf. Alleen niet met het soort free publicity waar de marketing manager op had gehoopt. Wat is het geval? De uitvaartverzekeraars zijn begonnen met het ophangen van banieren met levensgroot logo bij crematoria. Volgens een woordvoerder is er bewust gekozen voor banieren en niet voor vlaggen. Toch lijkt het op de foto bij het artikel of we naar een NAVO hoofdkwartier zitten te kijken in plaats van naar een crematorium. Een flinke rij masten met enorme in volle glorie wild wapperende banieren met logo’s. En dan hangen zo nog geeneens halfstok. Nabestaanden irriteren zich aan de banieren lezen we in het artikel. Ook aan de kopjes koffie met reclame bij afloop. Je ziet zo’n marketing manager al in een brainstorm op de hei voor je. Uitzenden van reclame via televisie en radio is uit de tijd! We moeten van bereiken naar beraken! Belevenis marketing is het toverwoord! Je moet de mensen dus bereiken als ze midden in de rouw zitten, dan komt onze boodschap extra hard aan. Volgens een uitgelekt marketingplan 2010 heeft één van de uitvaartverzekeraars nog veel meer verrassende communicatie-oplossingen in petto. Zo ligt er een plan om na een crematie te gaan flyeren met een happy hour. Laat jezelf cremeren tussen vijf en zes ‘s middags, want dan kan dat voor de halve prijs. Innovatief is ook dat er tijdens de afscheidceremonie tussen de afscheidsliedjes door, radiocommercials en jingles te horen zullen zijn van de verzekeraar. Met boodschappen die aansluiten op de behoeften in een recessie. Zoals: twee begraven, één betalen bijvoorbeeld. Maar niet alles gaat over prijs. Er wordt ook aan toegevoegde waarde gedacht. Zoals: uw dood mét gladiolen. En ook: U bent dood, het bier daarna niet. Tevens zullen er hostesses bij crematies rondlopen als schaars geklede engelen die voorlichting geven over hoe u zich kunt verzekeren van een mooi plekje in de hemel. Verder zijn er crematoria waar u in de veelal prachtige tuin achter de kist een tractor heen en weer ziet rijden met daarachter een platte kar met een enorm groot logo er op. Gewoon omdat het kan. Nee, de uitvaarverzekeraars zijn echt lekker bezig. Volgens de woordvoerder in het artikel zijn naamsvermelding en herkenbaarheid onmisbaar voor een onderneming. ” Dat hoort bij de moderne tijd”, aldus de zegsman. Dat u het maar weet. Als het over lijken gaat, moet u bij uw uitvaartverzekeraar zijn.

 

Adformatie column 19 augustus 2009

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s