Worst

Ja, er zijn mensen die Jort Kelder echt heel dankbaar zijn. Nog voordat er een centimeter geschaatst is, is het duidelijk dat Unox bij de Elfstedentocht hoort. Via een modern mediaplan gaf Jort de worstenmakers meer aandacht dan ze zich voor durfden te stellen. Op televisie in De Wereld Draait Door, online in een geschreven stuk en veel verdiende aandacht ervoor in allerlei nieuwsmedia. De trainer van AZ – Gert Jan Verbeek – sprak vorige week nog de wijze woorden; alles wat je aandacht geeft groeit. Naast Unox mogen ook oer-Hollandse merken als Douwe Egberts en Chocomel zich niet met de tocht bemoeien volgens Jort. Op zich heeft de Elfstedentochtvereniging statuten die er duidelijk over zijn. Geen commercie via de vereniging. Dus daar hoeft Kelder zich helemaal niet druk om te maken. Zo is Prinsjesdag ook geen commerciële instelling. Een koninklijk huwelijk ook niet. De geboorte van een prinsje of prinsjesje evenmin. Maar wat dat soort evenementen nu juist zo leuk maakt, is dat de echt goede creatieven dan onder hun steen vandaan komen. Reclame is dan leuker dan ooit. Juist door dat actuele inhaken. Iedereen kent de leuke Dirk inhakers rondom Prinsjesdag. Maar ook Kruidvat, Auping en NVM kwamen met gevatte uitingen op de derde dinsdag van september. Dit soort reclame-evenementen kan rekenen op heel veel sympathie van consumenten. Er wordt meer gelachen om reclame en de sympathie voor de merken die zich op logische wijze verbinden aan evenementen neemt toe. In de VS hadden ze vorige week hun jaarlijkse reclamefestijn rondom de Superbowl. Speciaal voor die American Football finale laten adverteerders inhakers maken. In de aanloop er naar toe vinden de kijkers dat al smullen. Via sociale media wordt er druk gespeculeerd wat de Budweisers en Pepsi’s dit jaar nu weer zullen doen. Die Superbowl commercials worden via Youtube miljoenen malen bekeken. Helemaal vrijwillig. Kortom het gevecht van Jort is er eentje tegen windmolens. Het speciaal door Kelder geopende twitteraccount voor zijn actie heeft evenveel volgers als de marmottenvereniging in Oude Pekela . Precies veertien dus. Laat de worst der worsten en de chocomel der chocomellen vooral lekker inhaken op de tocht der tochten. Dat is goed voor reclame en de perceptie ervan bij de mensen. Het enige wat deze krijsende kakker wil laten groeien is het merk Jort Kelder, zo lijkt het. Want Jort weet het ook, alles wat aandacht krijgt groeit.

 

Column Adformatie 16 februari 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s