K

Het rommelt bij De Telegraaf Media Groep. De redactie van de Telegraaf heeft zich gekeerd tegen de plannen van topman Van Campenhout om zich vooral op internet te richten. Daarbij worden ze gesterkt door John de Mols beleggingswonder Frank Botman. Botman vindt dat het krantenconcern juist zijn krantentak met overnames moet versterken om zo de waarde van het concern op de beurs te vergroten. De krant is nu nog de grootste inkomstenbron binnen het concern. Het succes van die krant komt door de toegepaste geheime toverformule van de 5 K’s. Elke journalist wordt op pad gestuurd om met nieuws en reportages terug te komen over Kinderen, het Koningshuis, Kapitaal, Kat of Kut. Kat staat daarbij voor dierennieuws en Kut voor vrouwen in bikini’s en zo. Hoofdredacteur Sjuul Paradijs kan die K’s blijkbaar lastig naar het internet vertalen en er geld mee verdienen. Er is namelijk al zoveel gratis Kut op het internet. In de tussentijd blijven de oplagen dalen en zakken de advertentie-inkomsten voor dagbladen harder in dan het aantal zetels van Groen Links. Het waarom is een open deur. De K van Klant besteedt minimaal zes keer meer tijd op internet dan in de krant. De krant is nu nog een belangrijke motor voor de TMG. Maar er komt een omslagpunt waarbij de kosten voor distributie en drukken van papier te zwaar gaan wegen in het businessmodel. Dan kan Botman nog verder willen consolideren, maar de Klant gaat voor de beurswaarde. En dus moet Paradijs zich vooral ook heel druk maken over hoe hij met zijn 5K’s in zoveel mogelijk digitale kanalen die klant aan zicht bindt en er geld aan verdient. Paradijs kijkt waarschijnlijk nog zwart-wit televisie naast een straalkachel. Leest stripboeken van Kick Wilstra, luistert naar grammofoonplaten van Snip en Snap en gaat naar zijn werk met een (heel sterk) paard. Een hoofdredacteur van The Guardian verwoordde het prachtig. Met papier en inkt aan de gang blijven is vergelijkbaar met het verschuiven van dekstoelen op de Titanic. De TMG is al gehandicapt omdat er geen belang is in het onsterfelijke medium televisie. Dus moet Paradijs met Van Campenhout om de tafel over hoe het digitale domein goed in te vullen. Anders rest er voor de heren maar één K. Die van Kapot.

 

Adformatie, 14 juni 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s