Like

Nederland is een land van verzamelen. Postzegels, voetbalplaatjes, Wuppies en piercings. Noem een vreemd voorwerp en er is iemand in een dorp in Oost Drenthe die het verzamelt. Waarom weet bijna niemand. Een huis vol met rotzooi waar je niets aan hebt. In adverteerdersland is er ook een nieuwe verzamelrage opgedoken. Veel bedrijven zijn verliefd geworden op de Facebook-like. Bureaus worden massaal aangestuurd om er maar zoveel mogelijk te verzamelen. Maar waarom? Wat is nu de waarde van ‘Vind ik leuk’? we zien allemaal weleens een meisje of jongen die je leuk vindt. Je kijkt er naar en loopt gewoon weer door. Helemaal niets aan de hand. Het wordt een ander verhaal als je een relatie met dat meisje wilt. Dan moet je echt je best doen. Op regelmatige basis leuk zijn, verleiden. Het is ook leuk een cadeautje te geven. Maar als je wilt zoenen krijg je dat echt niet voor elkaar door alleen gratis dingen weg te geven. Echte liefde is ook niet te koop. Zo was er het bedrijf Seats and Sofas dat plots massaal likes binnen harkte en daarmee de Facebook Top 40 binnenstormde. Gekochte likes bleek uiteindelijk. Je kunt gewoon pakketten met likes kopen op het internet. Alsof het postzegels zijn. Voordat je het weet is een hele provincie in Kazachstan of een Afrikaanse Massai stam fan van jouw zorgvuldig in elkaar gezette pagina. Het kopen van een like is of je naar de hoeren gaat. Je geeft geld, ze vinden je heel eventjes leuk en daarna hoor je er nooit meer wat van. Een echte relatie met je klant vergt meer natuurlijk. Dat betekent ook dat je teksten en beelden wel betrekking moeten hebben tot je merk. De zoveelste vraag in je Timeline of jij het weer vandaag ook zo leuk vindt zonder te zeggen wat je daar met je merk aan kan toevoegen zet ook geen zoden aan de dijk. Maak het weer dan relevant door bijvoorbeeld als modewinkel gelijk een bijpassende bikini te tonen of zo. Dus bedrijven van Nederland, verleidt, lach, huil, bewonder, praat, verras op regelmatige basis. Beter zoenen met twee vrouwen dan honderd die je leuk vinden en doorlopen. Wees echt. En maak van je like geen lijk.

 

Adformatie column, 2 augustus 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s