Bill

De Nederlandse communicatie industrie ligt op zijn ooit zo vette gat. Mediapartijen gaan failliet of zetten het mes in de organisatie. Zelfs het premium medium televisie ziet al het hele jaar minnen op het scorebord staan. En ook de bureaus hebben het zwaar in de huidige economie. Wat doe je dan op je jaarlijkse evenement “De 24 uur van de Reclame”? Het idee om erkende curatoren te laten spreken over soepele afhandeling van faillissementen sloeg niet in als een bom. Levensverhalen van ex-reclamebureau creatieven die in de bloembollen een nieuwe carrière vonden werd ook niet als een juist signaal naar de branche gezien. Nee, we moeten hoop in onze industrie pompen. Daar was men het wel over eens. Creativiteit is het middel om ons uit de ellende te helpen. Maar wie in de reclame-industrie zou dat stelletje nuchtere Nederlandse reclameboeren op zo’n manier toe kunnen spreken dat ze daarna een groter zelfvertrouwen hebben dan laten we zeggen Johan Cruijff? Ehh…wie dan? In Nederland komen we niet verder dan powerpoint gestuurde praatpoppen met de uitstraling van een willekeurige CDA leider. Dus werd er over de grens gekeken. Op zoek naar iemand die onze industrie uit zijn depressie kan lullen. Iemand die als een ware Houdini zich al vaker had bevrijd uit benarde situaties. Het liefst een kerel met een charisma waar geen kerncentrale doorheen kan breken. En die werd gevonden. Want wie anders dan Bill Clinton kan deze klus klaren? Inmiddels is Bill een wereldburger geworden. Destijds zeiden zijn Republikeinse opponenten dat zijn internationale ervaring niet verder reikte dan een ontbijt in het internationale pannenkoekenhuis. Die tijd is voorbij. En iemand die situaties met stagiaires en sigaren voor het oog van tweehonderd miljoen Amerikanen weet te relativeren, praat met gemak onze sector uit de put. Bovendien heeft hij geoefend in Cannes afgelopen jaar. En tussendoor speechte hij ook Obama zijn volgende vier jaar als president van de VS in. De boodschap van Bill zal gaan over samenwerking. Over samen goed doen. “Because nobody’s right all the time, and a broken clock is right twice a day”. Het gaat over een gedeelde verantwoordelijkheid. En gedeelde rijkdom. Met dat laatste hebben we in Nederland wel een beetje moeite de laatste tijd. Maar daar moeten we voor een goede toekomst overheen stappen. En hij heeft gelijk. Alle soorten bureaus, adverteerders en mediapartijen moeten samenwerken om uit de rotzooi te komen. Anders belanden we met z’n allen in de vierdubbele bypass operatie die Clinton zelf ooit moest ondergaan.

 

 

Column Adformatie, 15 november 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s