Willem IV

waEindelijk is het dan zover. Op 30 april aanstaande wordt de nieuwe marketingdirecteur Nederland benoemd. En dat is goed nieuws mensen. Het merk Nederland is hard aan een relaunch toe. En daarom zal Willem IV gerenommeerde reclame- en mediabureaus inschakelen om ons land beter te verkopen.  Hij zal zijn bureaus, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is, goed honoreren en een rendement gunnen. Een doorbraak in Nederland. Ook zal hij toestaan dat België of Duitsland klant mogen worden bij diezelfde bureaus. Enige bekrompenheid is deze man vreemd. De bureaus mogen ook gewoon alle rechten van de Holland campagne houden. De marketingbaas des vaderlands zal alle zeilen moeten bijzetten. Want Marianne Thieme is er namelijk op uit om Willem vleuggellam te maken qua politieke invloed. Dus moet hij het volk voor zich winnen. Bij Obama heeft hij afgekeken hoe dat moet. Willem gaat dus social. Daar waar moeders haar afschuw uitsprak over internet ziet Willem zijn kans. Hij zal sympathie gaan winnen bij de onderdanen door bij een miljoen likes gewoon zijn verjaardag op 30 april te vieren. Want Willem weet dat eigenlijk niet hijzelf, maar de klant koning is. Willem zal Nederland definitief voor zich winnen door mee te doen in een serie programma’s als Ik hou van Holland, The Voice of Holland, Hart van Nederland en Wat vindt Nederland. In een Holland Sport special zal hij terugkijken op de Elfstedentocht van 1986 waar hij als W.A. van Buren de commercie niet schuwde door met zijn Marlborojas en Playboybroek de Bonkevaart aan te komen. Bij een moderne marketingstrategie horen tactieken van deze tijd. Zo zal de troonrede voortaan openstaan voor ‘inscript momenten’. Na het voorlezen zal de voormalige Prins Pils na het toewensen van wijsheid aan allen en het vragen om Gods zegen, de rede afsluiten met “Biertje?”. Tijdens de kroning zal hij de Partij voor de Dieren inpakken door op het toneel te verschijnen met  een nep hermelijnen mantel.  Dit zal een kleurrijke mantel zijn met op zijn rug een Oilily logo geborduurd ter grootte van een putdeksel.  Ja, we mogen best wat trotser zijn op de Nederlandse merken. Let u op mijn woorden. Het aantreden van Willem IV gaat de  positieve omslag in de economie veroorzaken waar iedereen naar snakt. Willem van Hanegem, Willem Duys en Willem Bever kunnen inpakken. Voor altijd zullen we maar één Willem herinneren. Willem de marketingkoning.

Column Adformatie, 8 februari 2013

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s