CEO

testoseron

Gezocht: CEO. Drie stuks. Recruitend Nederland zoekt zich een ongeluk namens drie grote mediabedrijven in Nederland. Allen op zoek naar een nieuwe grote leider. We hebben het over SBS, Sanoma en TMG. Drie bedrijven die gebouwd zijn op de afbrokkelende fundamenten van oude media. Papieren kranten, tijdschriften en analoge televisie. Drie bedrijven die worstelen met een nieuwe tijd. Waarbij technologiebedrijven als Google en Facebook de advertentieruif flink aan het aanvreten zijn. Vaak worden er door grote internationale bedrijven blanco cheques uitgeschreven aan  de helden in de Silicon Valley. En is er dus al een stuk van de koek verdeeld voordat de lokale mediapartijen überhaupt mogen aanschuiven. Er zijn echter nog meer overeenkomsten voor de drie brontosaurussen. Hun grootste vijand is niet eens zozeer de buitenwereld. Nee, het zijn interne veldslagen die een toekomst gerichte koers in de weg staan. Zo vocht de inmiddels vertrokken Van Campenhout in het openbaar een robbertje uit met zijn hoofdredacteur Paradijs van het vlaggenschip Telegraaf. Maar ook met aandeelhouders als Boekhoorn en Botman. “Campenhout bukt voor Paradijs” werd er op gegeven moment gekopt. Een plaatje dat je liever niet wilt visualiseren. Bij SBS en Sanoma lijkt John de Mol met de minderheid van de aandelen de meerderheid van de invloed te hebben. Zijn belang is eigen programma’s op de buis krijgen. Een goedlopende zendergroep is niet zijn eerste prioriteit. Schlick verslikte zich erin. Het lijkt wel of deze bedrijven aan eensgezindheid-allergie lijden. Dat lijkt dan ook de voornaamste taak voor de nieuwe directeuren van deze bedrijven. Is er een dokter in de zaal die bij TMG tegen zijn hoofdredacteur durft te roepen dat ie pas zijn muil open mag doen als zijn oplage niet meer harder daalt dan de markt? Als die krant van hem een beetje knap op alle mobiele apparaten te lezen is?! En is er ook een CEO die John de Mol zover krijgt alleen zijn sterktes in te zetten. Namelijk gewoon goede programma’s leveren. Is er een Finbestendige chef te vinden die De Mol zover krijgt zijn zwakte – de neurotische neiging naar totale controle – te bedwingen? Bij voorkeur is het iemand die het – net als Patricia Paay – als eens met de Mol heeft gedaan en hem goed kent. En laten we er asjeblieft niet moeilijk over doen deze keer. Mannen of vrouwen met deze onmenselijke taak moeten we toestaan doping te gebruiken. Beetje bloeddoping, beetje EPO en  heel veel testoseron.

Column Adformatie 30 mei 2013

Advertisements

One thought on “CEO

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s