Korting

kortingIn de drukkerijwereld is de pleuris uitgebroken. De bekende drukker Lans Schemerpraat heeft de noodklok geluid. Schemerpraat geeft een aantal uitgevers geen kortingen meer voor het drukken van grote oplagen. Volgens Schemerpraat staat er te weinig tegenover de belachelijk hoge kortingen die worden gevraagd. De bekende uitgever Sil Wijthoff – bekend van het uitgeven van Gadvermatie, een veel gelezen blad in de baggerindustrie – wil  echter niet op de beschuldigingen reageren. Volgens Wijthoff is het in geen elke markt gebruikelijk om commerciële afspraken tussen leverancier en klant in het openbaar te bespreken. Dus waarom nu wel? Hij wil gewoon zo goedkoop mogelijk zijn blad drukken. Dat willen zijn abonnees. Een andere uitgever  Roost Klikstra wil wel commentaar geven. Klikstra is uitgever van het blad Zicht – een veelgelezen blad in de glasindustrie. Klikstra is het met Schemerpraat eens. Klikstra vraagt daarom niet om kortingen bij de drukkers. Hij wil zo transparant zijn als het glas waar hij over schrijft. Op de vraag of Klikstra daarmee zijn klanten niet tekort doet omdat hij die kortingen niet kan doorgeven blijft het angstig stil. Klikstra mompelt nog wat over uren. Na enig doorvragen wil Sil Wijthoff nog wel kwijt dat hij het vreemd vindt dat Lans Schemerpraat deze discussie aanzwengelt. In de vorige eeuw was Lans zelf ook uitgever die hoge kortingen vroeg aan drukkers. De journaliste Miranda Ropredik, die zich in deze zaak verdiept, drukt al wekenlang de reactie “geen commentaar” af. Mediavakmensen staan naar deze poppenkastjournalistiek over een non issue te kijken en vragen zich af waar dit überhaupt over gaat. Nederland is groot geworden door handel. En kortingen horen daar bij. In de tussentijd staat de wereld van media in de fik. Oude businessmodellen zijn aan het instorten. Technologie neemt alles over. Volumes en kortingen krijgen straks een heel andere betekenis via geautomatiseerde tradedesks. Er zal een strijd ontbranden tussen internationale spelers. Wie heeft straks de beste robots om in de digitale woestenij de juiste boodschappen op het juiste moment bij de juiste persoon af te leveren. Zullen we het een keer over 2053 hebben?

Column Adformatie, 18 oktober 2013

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s