Doe-het-zelven

hamerDoet u al aan programmatic?  Dat maakt ons leven zo gemakkelijk. Adverteerders zijn blij. Dat media-inkopen is toch een fluitje van een cent? Kunnen we nu zelf! Eva Ruiz van Vodafone zei  vorig maand op een MWG bijeenkomst:  ‘En de buying, die gaan we meer zelf doen. Want ik vind dat proces te weinig transparant. Ik heb er te weinig grip op. Voor dezelfde pagina in print betalen wij soms wel vier keer meer, omdat we een grote adverteerder zijn’. Goedkoop staat dus voorop. Je huurt er gewoon een programmatic mannetje voor in en klaar ben je. Of je even de wasmachine aanzet. Alleen heeft dat mannetje natuurlijk ook wel wat technologie nodig. En misschien ook wel technologie die niet perse in eigendom van de media-eigenaar is. Liever 10 WC eenden in de lucht dan eentje op de grond. Goedkoop mag ook niet het belangrijkste argument zijn. Het gaat om precisie van campagne-levering. En over goede definitie van de doelgroep. Ook over het snel kunnen schakelen op beschikbare digitale contacten bij verschillende (!) mediabedrijven. We willen ook goed raak schieten zonder teveel waste en op echte mensen. Niet op robots in Oezbekistan. En dat allemaal in een volledig geautomatiseerd proces dat efficiency en transparantie garandeert. Dat vereist goede technologie. Maar ook de juiste mensen aan de knoppen. Het liefst 24 uur per dag. Adverteerders die dit in huis willen doen moeten zich dus realiseren dat hun verwachtingen weleens onrealistisch kunnen zijn. Dat ze de schaal niet hebben om hier vol in mee te kunnen doen. Niet in prijsonderhandeling en niet in investeren in onafhankelijke technologie. En dat programmatic ook geïntegreerd dient te worden met andere middelen. Media is niet de core business van adverteerders. Daarom ging het door adverteerders opgerichte Kobalt in Nederland ten onder. Niet voor niets kondigde bierbrouwer Inbev enkele weken geleden in de VS aan hun miljard aan media na ruim twintig jaar in huis toch maar weer te outsourcen. “Om voorop te kunnen lopen in de industrie met innovatieve en baanbrekende connectieplanning in een snel veranderend medialandschap” aldus de Inbev  marketingbaas Jorn Socquet. Bierbrouwers brouwen bier. Mediabureaus kopen media in. Proost.

Column Adformatie, 30 oktober 2014

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s