Horneman naar ajax

20101014_hans_horneman_1Er is een nieuwe rage op gang gekomen in de wereld van communicatie. Edwin van der Sar werd direct na zijn carrière als profvoetballer directeur marketing van Ajax. “Ik zie mezelf niet direct weer op het veld staan,” aldus Van der Sar. “Een managementfunctie lijkt me leuker”. Onlangs maakte reclamebureau Anomaly bekend dat zij Edgar Davids in dienst nemen als creatief. Hij is namelijk verslaafd aan popcultuur, weet veel van China en heeft een interessante achtergrond, aldus oprichter Richard Mulder van Anomaly.

Marketing en reclame iedereen kan het. Waarom ook niet? Net als bij prostituees is een opleiding eigenlijk niet nodig. Soms is een jaartje Cruijff University nog handig als je gelijk een directeursfunctie wilt vervullen. Ervaring is alleen maar overbodige ballast. Deze benoemingen brengen ook een omgekeerde beweging op gang. Zo heeft Hans Horneman er volgens insiders wel oren naar om keeperstrainer bij Ajax te worden. Horneman, die mediabureau OMG heeft verlaten, geeft aan dat hij in zijn werkzame leven als bureaudirecteur veel in skyboxen bij voetbalclubs heeft rondgehangen, veel verstand heeft van Chinees eten en hij heeft een interessante achtergrond. Bovendien heeft zijn voormalige bureau zojuist toekomstig Ajax shirtsponsor Ziggo binnengehaald. En dat biedt een meer dan voldoende basis om de functie van keeperstrainer bij Ajax te gaan vervullen geeft Horneman aan. “Bovendien lijkt het me gewoon ook leuk”.

Naar verluidt zullen meerdere communicatietoppers een overstap overwegen. Zo aast Diederik Breijer vanwege ervaring met brute hondengevechten op een managementfunctie in de vechtsport K1. Ook TBWA\’s Simon Neefjes denkt na over een volgende stap na zijn bureauleven. Hij bezocht afgelopen week nog de wedstrijd Ajax tegen Barcelona. Neefjes hoopt een functie als specialistentrainer voor verdedigers bij Ajax te gaan bezetten. “ik ben afgelopen week in de Arena nog op de foto gegaan met Carles Puyol en dat voelde goed”.

Kortom mensen, opleiding en ervaring zijn een zwaar overschat fenomeen. Dus heeft u nog een vacature open in uw bedrijf, onderneem dan actie. Iemand als Winston Bogarde zou zomaar uw nieuwe Chief Technology Officer kunnen zijn.

Adformatie column, 8 november 2014

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s