Goede reclame

daveNet als je denkt dat je geen column onderwerp hebt, slingert er gelukkig weer iemand een vakdiscussie aan. Inge Ligthart van Dawn ziet vanwege kritiek op de Triodos “vijf-dingen”- campagne met kokende kikkers aanleiding voor een breed debat over ‘reclame met inhoud’’. Hoera. Een feest wordt het helemaal als Andy Modelmans als reactie er een complete bibliotheek bijhaalt in zijn blog. Met ongeveer veertig links naar artikelen en literatuur. De eerste bloglezers vallen al flauw. Het eerste gedeelte van de blog is goed te volgen. Het gaat over reclame, dat het effectief en meetbaar moet zijn. Dat het een vak is waar vakmanschap en verbeeldingskracht een belangrijke rol speelt. Waar! Maar dan gaat het mis. Want er wordt over geschakeld naar betekenisvolle reclame. “Reclame met inhoud, die ergens over gaat en mensen als intelligente wezens beschouwt”. Veel vakgenoten laten in de reacties onder de blog weten dat ook zij graag de wereld willen redden. De reageerders rollen over elkaar heen over wat reclame en middelen wel niet kunnen doen om betekenisvol te zijn. Maar iedereen schijnt te vergeten dat reclame op zich helemaal niets redt. Dat reclame maar een verlengde is van het bedrijf dat haar producten of diensten wil verkopen. En ja, er zijn steeds meer bedrijven bezig met duurzaamheid en het verbeteren van het leven op de planeet. Bedrijven als Triodos zijn zelfs opgericht om duurzaam, ethische en transparant te zijn. En als zo’n bedrijf dan bij zijn reclamebureau komt, wil het gewoon een campagne die hun propositie voor het voetlicht brengt. En reclamemakers moeten dan gewoon hun werk doen. Reclame zoals de reclameman van de vorige eeuw, Bill Bernbach, het ooit bedreef. Reclame kan verkopen. Het meest krachtige element in reclame is de waarheid zei hij. Reclame kan geen productvoordeel creëren, het kan dat alleen overbrengen. Zo is het, reclame maakt van Dave Roelvink geen misdienaar. Allemaal waarheden als een kikker koe. En een van zijn meest beroemde quotes: ’If your advertising goes unnoticed, everything else is academic’. Reclamemensen, stop met zeuren over reclame met inhoud. Doe waar je goed in bent. Voor een blindengeleidehond of een vaatwastablet. Aan het werk!

Column Adformatie 5 februari 2015

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s