Rob

snorNou mensen, daar gingen we natuurlijk even voor zitten. Voor het verhaal van Rob Benjamens in Adformatie met de veelbelovende kop ‘Hoe Nederland weer reclameland kan worden’. Dat is nog eens een belofte. Rob praat de Nederlandse reclamewereld in vijftienhonderd worden gewoon even uit de prut. En dan met name de internationale bureaunetwerken. De Nederlandse vestigingen daarvan tellen niet meer mee. Een willekeurige bloemschikker is creatiever dan de art en copy artiesten die rondlopen in de netwerkbureaus. Benjamens weet ook precies waar het aan ligt. Er zijn drie oorzaken aan te wijzen. Ten eerste is de economie de schuldige. Budgetten staan onder druk, daardoor gaan de  rendementen en salarissen omlaag. Talenten worden niet meer opgeleid en laten de bureaus links liggen. En natuurlijk, de adverteerder is ook schuldig volgens Benjamens. Want weet je wat die adverteerder doet? Die neemt de regie! Meer dan ooit zelfs. Verdorie zeg, vroeger hadden de bureaus het nog voor het zeggen. Maar nu nemen de adverteerders zelf het heft in handen. Die kiezen voor specialisten en efficiëntie. Sterker nog, ze gaan gewoon naar jonge net begonnen bureaus. Daar staken die old boys vroeger gewoon een stokje voor. De derde oorzaak ligt bij de nieuwkomers. Startups die wel met hun vak bezig zijn, maar teveel vanuit een ideologisch startpunt. Maar goed, we zijn inmiddels veertienhonderd woorden verder in het huilie-huilie verhaal van Rob over de reclamewereld. Dus worden we nu wel heel nieuwsgierig naar die fantastische oplossing van honderd woorden die de Nederlandse reclamewereld redt. Nou, daar komt ie dan. Rob geeft aan dat de reclamebureaus nieuwe organisatie- en verdienmodellen nodig hebben. Wauw! Maar eeh.. wat dan precies Rob? Verder zou een 24/7 social media service de reclamewereld kunnen redden. En de ‘magic’ mag ook breder ingezet worden. Rob, kom op je kan beter. John Zeigler, Chariman van DDB in Azie, was laatst wat concreter hierover. Reclamebureaus zouden eens echt naar hun klanten moeten gaan luisteren. Praten over groei en omzet in plaats van over 30 seconden commercials. Ze zouden hun creativiteit voor business ideeën kunnen inzetten. En laat ze allemaal een Apple Watch kopen Rob. En neem er zelf ook een.

Column Adformatie 12 juni 2015

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s