Piet

kleurpietWe hebben het druk met Nederlandse tradities de laatste tijd. Zo was het even schrikken dat de Nationale Boerenkooldag onlangs werd opgegraven. Deze in 1641 geboren feestdag werd vorig jaar opnieuw gelanceerd. Dit heeft tot veel ophef geleid. Zo voelen de bloemkolen en spruitjes zich gediscrimineerd. Waarom hebben zij geen dag? De witlof dacht zelfs aan een hele week, de Witlofweek. Tot overmaat van ramp schijnt de broccoli ook witheet te zijn. Om over de kousenband nog maar niet te spreken. Inmiddels hebben supermarkten besloten om op en rondom de boerenkooldag ook gewoon andere groenten in de schappen te laten liggen. Om de rust te bewaren en er voor te zorgen dat er iets is voor ieders gading. Iets soortgelijks gebeurt er rondom een ander eeuwenoude traditie, namelijk Sinterklaas. In de Zwarte Pietendiscussie voelden gele, paarse, knaloranje en witte pieten zich behoorlijk buitenspel gezet. En daarom heeft Albert Heijn besloten om alle soorten Pieten toe te laten en de klant de keuze te geven. Ook Jumbo zegt er een soortgelijke benadering er op na te houden. Dat lijkt dan in ieder geval op een gelijke behandeling van Pieten in alle kleuren die je maar kan bedenken. Maar toen kwam RTL naar buiten. RTL wil geen witte piet, geen zwarte piet of paarse piet. Nee, RTL zegt ondanks eigen corporate uitspraken over het belang van diversiteit dat er slechts een soort Piet kan zijn, een Schoorsteenpiet. Eentje met roetvegen. Alle andere Pieten worden niet getoond. Een mix van Pieten zou misschien juist een reflectie zijn van onze samenleving? In 1953 liepen er bij de Sinterklaasintocht in Amsterdam zwarte en witte Pieten gebroederlijk naast elkaar. Maar bij RTL is het ook voor adverteren de Schoorsteenpiet of niet. En lezen we in Adformatie: “Als bedrijven niet willen adverteren met Schoorsteenpiet kunnen ze ook gewoon een commercial maken met alleen Sinterklaas” aldus de RTL woordvoerster. Maar daar ligt adverterend Nederland niet wakker van, die waren gelukkig al wat stapjes verder. Wat zou het leuk zijn trouwens, het RTL Sinterklaas bedrijfsfeest met Sylvana Symons als Sinterklaas en Johan Derksen als hoofdpiet.

Adformatie 6 november 2016

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s