Oud

oudBijna 300 jaar. Dat is opgeteld zo’n beetje de leeftijd van de RTL-directie. Dat is een gemiddelde leeftijd van rond de vijftig. Nou kan een beetje ervaring geen kwaad. Maar je wilt ook aansluiting houden bij een nieuwe generatie, anders sterf je langzaam af. Laat RTL nou de zendergroep zijn die juist in de leeftijdsgroep 20 tot 34 jaar de afgelopen maanden de meeste kijkers verliest. Nou heeft
RTL-programmadirecteur Erland Galjaard (50) dan wel een ‘jonge’ hobby als DJ, maar is dat geen vervanger van de Harley Davidson? De Singularity University geeft in het boek Exponentiele organisatie aan dat in deze tijd van snelle verandering cruciaal is om een divers leiderschapsteam te hebben, eentje waarin ook de jonge generatie is vertegenwoordigd. Het is belangrijk omdat deze generatie goed weet hoe technologie werkt maar ook goed weet welke content in de eigen leeftijdsgroep aanslaat. Als je nu kijkt naar de directies van de diverse traditionele mediabedrijven actief in Nederland, dan zou je deze directeuren rechtstreeks in het Omroep Max management kunnen zetten. De meest succesvolle mediabedrijven zijn internationaal en hebben de jonge generatie mede aan het roer staan. Zuckerberg (33) is natuurlijk een lichtend voorbeeld als oprichter en leider van Facebook. Veel van deze bedrijven hebben jonge mensen op bepalende posities zitten. De twintigers en dertigers denken namelijk niet lineair in voorspelbare modellen maar experimenteren graag. Ze zijn wars van bureaucratische, hiërarchische organisatie maar zijn flexibel en autonoom. Ze denken niet uitsluitend binnen het bedrijf het wiel te moeten uitvinden en staan open voor innovatie van buiten. Ze begrijpen technologie en hoe nieuwe kanalen voor je kunnen werken. Laat er nu toevallig een groep jongens rondlopen die Stuk TV maken en al anderhalf jaar bij RTL rondlopen. Onder leiding van Giel de Winter (26) spelen zij televisietje op de nieuwe manier. Het programma Jachtseizoen op StukTV, dat momenteel zijn tweede reeks beleeft, scoort lachend miljoenen kijkers. RTL zou de Winter goed kunnen gebruiken. Maar RTL is ‘stronteigenwijs’ zegt De Winter en luistert niet naar advies van een 26-jarige. Beter doet Galjaard dat wel, want anders gaat RTL stuk.

Adformatie column 28 september 2017

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s